مدیرکل راه و شهرسازی گیلان؛

کتابخانه مرکزی رشت اردیبهشت ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد

مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان گفت: در صورت تخصیص اعتبارات پروژه بزرگ کتابخانه مرکزی رشت در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از تسنیم، ماکان پدرام اظهار داشت: اداره‌کل راه و شهرسازی گیلان بیش‌از ۵۰ درصد اعتبارات پروژه‌های استانی را دریافت می‌کند و امسال بیش‌از ۱۰۴ پروژه با این اعتبارات در گیلان اجرا شد.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان ابراز داشت: پروژه‌های راه آهن رشت-انزلی، آزادراه رودبار، پروژه سنگر-سیاهکل، پروژه رشت-جیرده و تقاطع‌های غیر هم سطح مانند کلاچای از مهم‌ترین پروژه‌های انجام شده در گیلان در حوزه راه است.

ماکان خاطرنشان کرد: پروژه‌هایی مانند ساختمان‌سازی‌ها در برخی از شهرستان‌های گیلان، استخر فرهنگیان و کتابخانه مرکزی رشت از پروژه‌های مهم در حوزه ساختمان‌سازی در استان گیلان است.

وی عنوان داشت: اگر اعتبارات لازم برای پروژه کتابخانه مرکزی رشت تخصیص یابد این پروژه تا پایان اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۰ تحویل داده می‌شود و برای پروژه‌های دیگر نیز شرایط مشابه این پروژه‌ها را دارند.

پدرام افزود: یکی از پروژه‌های بزرگ بخش مسکن طرح اقدام ملی مسکن بوده و در ۴ مرحله ثبت نام انجام شد که ۱۲ هزار و ۶۰۰ نفر در این طرح ثبت نام کرده و مورد پالایش قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه در این مرحله پالایش، ۳ هزار و ۶۶۴ نفر واجد شرایط شناخته شدند گفت: این طرح در قالب ساخت مسکن، اعطاء وام برای نوسازی بافت فرسوده و اعطای زمین برای ساخت مسکن تعریف می‌شود.

پدرام افزود: این طرح از طریق ستاد اجرایی و بنیاد مسکن در شهرهای مختلف استان اجرایی شده و این آمادگی را داریم که زمین‌ها را به مردم اعطا کرده تا خودشان برای ساخت مسکن اقدام کنند و یا می‌توانند مراحل ساخت را نیز به ۲ کارگزاری مذکور در استان واگذار کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان با بیان اینکه در مراحل مختلف ثبت نام پیامک‌هایی برای متقاضیان ارسال می‌شود خاطرنشان کرد: اعتبار اولیه برای ثبت نام در این طرح ۴۰ میلیون تومان است.

پدرام تصریح کرد: همه مشاوران طراح این پروژه‌ها بومی هستند و در بخش منظر و معماری ساختمان‌ها طراحی بومی آن متناسب با شرایط استانی گیلان را مدنظر قرار می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه یکی از وظایف اداره‌کل راه و شهرسازی بازآفرینی شهری با کمک شهرداری‌ها است گفت: در خصوص معابر و زیرساخت‌های سطح شهر برنامه‌ریزی‌هایی شده و یک سوم اعتبارات آن را وزارت راه و شهرسازی، یک سوم را استان و یک سوم آن نیز شهرداری تأمین می‌کند.

مدیرکل راه‌ و شهرسازی استان گیلان ابراز داشت: امسال برای این حوزه حدود ۲۲ میلیون در شهرهای مختلف پروژه‌هایی تعریف شده و در حال انجام است و همچنین برخی از این پروژه‌ها نیز تکمیل شده‌اند.

وی گفت: اداره‌کل راه و شهرسازی در بخش بافت فرسوده با اعطای قیر به نوسازی این بافت‌ها کمک می‌کند همچنین برای بازسازی مسکن‌های فرسوده در بافت‌های فرسوده شهری وام ۴۰ میلیون تومانی با سود ۹ درصد اعطاء می‌شود.

پدرام خاطرنشان کرد: به ازای هر واحد مبلغ ۱۵ میلیون تومان ودیعه سالیانه دریافت می‌شود ۳۲ شهر گیلان طرح بافت‌های فرسوده مصوب را در مجموعه فرسوده دارند.

وی بیان کرد: تمام افرادی که توسط شهرداری احراز هویت شده و مشخص شده که در بافت فرسوده سکونت دارند می‌توانند از تسهیلات مذکور استفاده کرده و پس از معرفی از طریق بانک مسکن نسبت به دریافت آن اقدام کنند.

مدیرکل راه‌ و شهرسازی استان گیلان اظهار داشت: در سال گذشته در بخش راه‌های روستایی تقریبا ۱۲۰ کیلومتر از پروژه‌های این مناطق در شهرهای مختلف آسفالت شدند و امسال این پروژه‌ها برای اداره‌کل راهداری استان گیلان تعریف شده است.

وی با بیان اینکه پروژه‌های راه‌سازی در گیلان از نظر اعتبارات با سایر استان‌های کشور متفاوت است عنوان داشت: نکته مهم در این امر تأمین قیر این پروژه‌ها است که امسال به شکل مبالغ مالی اعطاء شده و در این حوزه اثربخش بوده است.

پدرام افزود: در گیلان تأمین مصالح برای پروژه‌ها بسیار سخت بوده و نیز زمین‌های مورد نیاز برای این پروژه‌ها نیز باید خریداری شود در این حوزه نمایندگان گیلان در مجلس نیز پیگیر هستند تا بتوانیم اعتبارات بیشتری را برای این حوزه‌ها دریافت کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان تصریح کرد: کنارگذر تالش یکی از پروژه‌های مهم استان بوده و برای خرید زمین نیاز به اعتبارات نقد داریم که در این حوزه اقدامات لازم در حال اجرا است کتابخانه مرکزی رشت یکی از پروژه‌های شاخص استان است.

پدرام خاطرنشان کرد: اعتبارات تخصیص یافته برای کتابخانه مذکور در سال‌های گذشته بسیار کم بوده و اکنون بخش اعظم این کتابخانه در حال انجام بوده و ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و بخش عمده باقی‌مانده آن مربوط به تأسیسات و آنسانسور است.

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان افزود: در مجموع حدود ۲۲ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده و امسال اعتبار این پروژه ۱۷ میلیارد تومان است و تا پایان اردیبهشت به بهره‌برداری می‌رسد.

وی بیان کرد: استخر فرهنگیان که حدود ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد هزار و ۵۰۰ متر زیربنا داشته و تنها استخر استاندارد برای مسابقات از لحاظ طول است که در صورت تخصیص اعتبارات تا اردیبهشت سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

Share