امام جمعه فومن؛

چرخ اقتصاد می چرخد اما رو به عقب | معاهده ننگین fatf از برجام هم بدتر است

امام جمعه فومن در واکنش به اظهارات رئیس جمهوری گفت: ما نمی‎دانیم این چرخش رو به جلو است یا عقب! چرخش اقتصاد را همه می بینیم اما رو به عقب!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حجت الاسلام نقدی در نماز جمعه فومن ضمن اشاره به وضعیت بازار و ازدحام مردم در ایام آخر سال گفت: مردم عزیز حضور و خرید های خودشان را به ایام انتهایی سال موکول نکنند. با توجه به وضعیت شیوع بیماری کرونا، هم بازاریان و هم مردم، مدیریت شده عمل کنند تا خدایی نکرده شاهد عواقب تلخ و خبرهای ناراحت کننده نباشیم.

امام جمعه فومن افزود: خواهش بنده از همشهریان عزیز این است که سعی کنند، خرید هایشان را از بازارهای شهر خودشان انجام دهند. در صورت امکان کمتر برای خرید به شهرهای دیگر رجوع کنیم. بازاری و همشهری من و شما در این اوضاع سخت اقتصادی، سرمایه گذاری کرده و وظیفه ما حمایت ازاین قشر زحمت کش است. طبیعتا سودش به خود ما باز می‌گردد.

وی خطاب به بازاریان شهرستان فومن گفت: از بازاریان محترم شهرستان تقاضا دارم، انصاف را رعایت کنند. بر روی محصولات خود، قیمت های منصفانه درج کنندپ تا مردم بتوانند خریدهای مورد نیاز خود را انجام دهند.

نقدی گفت: از سازمان های نظارتی میخواهیم در این ایام که خریدها زیاد میشود، نظارت های جدی تری را بر بازار داشته باشند. خوشبختانه عمده بازاریان ما متدین و مقید به آداب اسلامی هستند‌ اما متاسفانه در هر قشری کارشکن وجود دارد. خواهش ما این است، با عده کم، گران فروشان و کارشکنان بازار برخورد شود.

وی با اشاره به سخنان اخیر ریاست جمهوری در روزهای گذشته خاطرنشان کرد: ریاست جمهوری فرمودند‌ ما به مردم وعده داده بودیم که هم چرخ سانتریفیوژها بچرخد و هم چرخ اقتصاد که به گفته ایشان هردو درحال چرخش است.

نقدی ادامه داد: ما نمی‎دانیم این چرخش رو به جلو است یا عقب! چرخش اقتصاد را همه می بینیم اما رو به عقب! متاسفانه این صحبت ها در این ایام سختی که بر مردم میگذرد بسیار ناراحت کننده است. آقای رئیس جمهور کدام مشاور، این آمارهای اشتباه را به شما داده است؟ باید بگویم مشاورین و همکارانتان با آمارهای غلط شما را به منجلاب انداخته اند. اینهمه سال چرخش سانتریفیوژها را متوقف کردید و این اقتصاد که دارد میچرخد سنگینی این چرخش بر دوش مردم است. آیا مسئولی که ماهی ۳۰میلیون تومان حقوق میگیرد مشکلات اقتصادی را دارد تحمل میکند؟ یا کارمندی که با دو دانشجو و اجاره خانه با ماهی ۳میلیون تومان حقوق زندگی میکند دارد چرخ اقتصاد را میچرخاند؟ کارگری که در ایام کرونا کار گیرش نیامده و با دست خالی به خانه آمده باید چکار کند؟ این سنگینی تحریم که با وعده های توخالی برجام برملت ما فشار آورده است را چه اقشاری تحمل می کنند؟

امام جمعه فومن گفت: مردم، بنده از شما سوال میکنم. آیا سانتریفیوژها چرخید؟  آیا چرخ اقتصاد بر وفق مراد مردم چرخید؟ خودتان قضاوت کنید.

نقدی با بیان اینکه رئیس جمهور ما هنوز به دنبال تصویب fatf است، افزود: یعنی هنوز چشم امیدشان به غرب است. این معاهده ننگین که از برجام هم بدتر است را میخواهند تصویب کنند. همان آمار خیالی که از چرخش سانتریفیوژ و اقتصاد دارند را در fatf هم دارند.

وی افزود: رئیس جمهور فرمودند، دوستان هم میگویند که به fatf ملحق شویم.  سوال بنده این است که دوستان شما چه کسانی هستند؟ آمریکا یا سه کشور خود فروخته انگلیس، فرانسه و آلمان که آویزان آمریکا هستند؟ مراقب این صحبت هایی که در ایام انتخابات گفته میشود باشیم. در چند ماهی که به انتخابات باقی مانده ممکن است ذهن مردم ما را به گروگان بگیرند. با این وعده های فریبنده مردم انقلابی و صبور ما را خدایی نکرده دچار اشتباه می کنند.

نقدی با اشاره به ایام پیش رو و تبریک مبعث حضرت رسول اکرم(ص) گفت: در هفته منابع طبیعی و آبخیزداری هستیم. پیامبر(ص) فرمودند؛ هرکس در دنیا یک درخت بکارد در بهشت هم برای او یک درخت میکارند. همچنین فرمودند؛ هرکس درختی را بکارد انگار نفسی را احیا کرده است. نگاه بلند و مترقی اسلام به طبیعت و محیط زیست که به همه ما ماموریت میدهد از نعمت خدادادی و محیط زیست ناب خودمان محافظت کنیم.

وی با اشاره به بیانات رهبرمعظم انقلاب دراینباره خاطرنشان کرد: رهبری عزیز فرمودند تخریب محیط زیست، از آن چیزهایی است که ضربه اش به یک ملت و منطقه جغرافیایی بلکه به تمام دنیا میرسد که چه بسا قابل جبران نخواهد بود. محافظت از منابع طبیعی و محیط زیست فقط کار یک مجموعه نیست. همه مردم باید به کمک ادارات مربوطه بیایند. متاسفانه همه ساله آتش سوزی هایی در مناطق جنگلی داریم. خوب است بدانیم ۲۰درصد این آتش سوزی ها طبیعی است، اما متاسفانه ۸۰ درصد آتش سوزی ها بخاطر عوامل انسانی صورت میگیرد.

امام جمعه فومن یادآور شد: فرهنگ سازی و تبلیغات محیطی بسیار ضروری است و البته تنبیه مناسب هم مهم است که امیدواریم این موارد باعث شود که زحمات عزیزان ما در اداره منابع طبیعی و محیط زیست به نتیجه برسد. اداره منابع طبیعی و آبخیزداری از تمام اداره ها باید گزارش بگیرد که برای حفظ منابع طبیعی چه کارهایی انجام داده اند. از شهرداری گزارش بگیرند که شما در بحث فضاسازی طبیعی شهری چه کاری کرده اید؟ از اداره آب منطقه ای سوال شود که در خصوص محافظت از رودخانه ها که رزق و روزی مردم و کشاورزان است چه تلاش هایی کرده اید؟ همه مسئولین باید دست به دست هم دهند تا ازاین منابع عظیم طبیعی که خداوند به ما بخشیده،به خوبی به نسل های آینده منتقل شود.

وی افزود؛ باید با کسانی که منابع طبیعی را تصرف غیرقانونی میکنند برخورد شود. دادستان محترم باید حضور میدانی در منابع طبیعی داشته باشد. دستگاه های نظارتی حضور میدانی داشته باشند. نباید برای یک دامداری که چند راس دام دارد و دامش در این جنگل ها چرا کرده اند برایش پرونده درست شده باشد. که دام های شما در جنگل علف ها را خورده و متاسفانه محکوم هم شده است. این دامدار محترم که رزق و درآمد دیگری ندارد. اگر بناست مقابله بشود باید ریشه ای عمل کرد. با کسانی مقابله کنید که در حال کوه خواری هستند. تمام شن ها و کوه های منطقه را از بین برده اند. از نزدیک ببینند که تغییر کاربری های غیرقانونی چه بلایی بر سر منابع طبیعی ما آورده است. امیدواریم همه دستگاه ها و مردم در کنار هم بتوانیم از منابع طبیعی محافظت کنیم که در آینده فرزندان من و شما هم از این منابع استفاده کنند.

امام جمعه فومن در پایان اظهار کرد: مسافرانی که به شهرهای ما می آیند بخاطر منابع عظیم و زیبای طبیعی ماست. اگر اینطور پیش برود و از این نعمت ها به درستی مراقبت نشود خدایی نکرده نسل های آینده ما از این نعمت محروم خواهند شد.

Share