در کمیته روابط خارجی سنا

وندی شرمن: به دنبال توافقی محکم تر با ایران هستیم

بازگشت به توافق برجام منعقد شده در ۶ سال پیش ممکن نیست چون از آن زمان تاکنون ژئوپلتیک منطقه دستخوش تغییر شده.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از عصرایران، وی دیروز (چهارشنبه) برای تایید صلاحیتش به جلسه پرسش و پاسخ کمیته روابط خارجی سنای آمریکا رفت؛ جلسه‌ای که بیش از هر چیر دیگر روی موضوع بازگشت احتمالی آمریکا به برجام و سیاست وزارت خارجه دولت بایدن در قبال ایران متمرکز بود.

«وندی شرمن» که در دوران مذاکرات مربوط به انعقاد برجام نیز یکی از دیپلمات‌های در خط اول مذاکره با ایران بود دیروز از سوی سناتورهای مخالف و موافق برجام در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا سوال پیچ شد؛ از نقش خود در مذاکرات برجام گرفته تا تماس‌هایش در دوره ترامپ با محمد جواد ظریف و سیاست در پیش رویی که قرار است در دوره کاری جدید خود در وزارت خارجه آمریکا در قبال ایران و برجام در پیش بگیرد.

شرمن در پاسخ به سوال سناتور جمهوریخواه «مارکو روبیو» که از مخالفان سرسخت بازگشت دوباره آمریکا به برجام است؛ تایید کرد که در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و دیگر مقامات ایرانی دیدار کرده و از ایران خواسته است توافق هسته‌ای را نقض نکند. شرمن گفت که این دیدار را با دستگاه دیپلماسی دولت ترامپ هماهنگ کرده است.

او در پاسخ به سوال سناتورها درباره سیاست دولت بایدن در قبال برجام در مواضعی متفاوت با شعارهای قبلی تیم بایدن درباره ضرورت بازگشت دوباره آمریکا به برجام، گفت بازگشت به توافق منعقد شده در ۶ سال پیش ممکن نیست چون از آن زمان تاکنون ژئوپلتیک منطقه دستخوش تغییر شده و با وجودی که دولت بایدن مایل است به برجام بازگردد اما همزمان می‌خواهد این توافق را «طولانی‌تر و محکم تر» کند و از بازگشت به برجام به عنوان سکویی برای مذاکره درباره دیگر موضوعات اختلافی با ایران استفاده کند.

شرمن تاکید کرد که سیاست دولت بایدن در این زمینه اطمینان یافتن ازعدم دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای است.

شرمن گفت: «ما از خطر ایران علیه منافع آمریکا و متحدانمان آگاه هستیم. یادآوری می‌کنم که سال ۲۰۲۱، سال ۲۰۱۵ نیست و شرایط روی زمین تغییر کرده است. ژئوپلیتیک منطقه عوض شده و مسیر رو به جلو نیز باید به همین ترتیب تغییر کند.»

گزینه دولت بایدن برای معاونت وزارت خارجه آمریکا در ادامه تاکید کرد که دولت بایدن در مورد ایران با اسرائیل و کشورهای عربی منطقه رایزنی خواهد کرد. او گفت پس از بازگرداندن ایران به اجرای کامل تعهدات برجامی، دولت آمریکا هم به این توافق بازخواهد گشت و از این طریق به دنبال دست‌یابی به توافقی طولانی‌تر و مستحکم‌تر خواهد بود، چون برجام کنونی قدیمی شده وچند سال از انعقاد آن گذشته و از آن زمان تاکنون واقعیات و ژئوپلتیک منطقه دستخوش تغییر شده است.

این موضع خانم شرمن مورد مخالفت سناتور دموکرات «کریس مورفی» (حامی برجام) قرار گرفت و این سناتور به وندی شرمن تاکید کرد نگران این است که سیاست دولت بایدن در تلاش برای دست‌یابی به توافقی مستحکم‌تر به جای برجام، «منجر به یک ناکامی (دیگر) برای آمریکا شود.»

سناتورهای جمهوریخواه مخالف برجام هم از نقش وندی شرمن در انعقاد توافق برجام انتقاد کردند و مخالفت خود را با احتمال بازگشت دوباره آمریکا به برجام ابراز داشتند.

«جیمز رایش» سناتور جمهوریخواه ایالت «آیداهو» در این باره با تاکید بر اینکه نباید دولت بایدن به یک توافق قدیمی بازگردد، نقش خانم شرمن در مذاکرات مربوط به برجام را مایوس کننده دانست.

سناتور دموکرات «باب منندز» رییس کمیته روابط خارجی سنا هم که از منتقدان جدی بازگشت آمریکا به برجام است، در این باره به شرمن گفت اگر دولت بایدن همه تلاش خود را روی بازگشت به برجام بگذارد؛ آن گونه که خانم شرمن ادعا می‌کند قادر نخواهد بود توافقی مستحکم‌تر با ایران به دست آورد.

این سناتور تاکید کرد طولانی‌تر کردن دوره زمانی محدودیت‌های برنامه هسته‌ای ایران تامین کننده اهداف دیگر آمریکا از جمله رسیدگی به برنامه موشکی و فعالیت‌های «بی ثبات کننده» ایران در منطقه نخواهد بود.

Share