تکلیف لوایح باقیمانده FATF فروردین ۱۴۰۰ مشخص می شود

وعده جنجالی محسن رضایی؛ رئیس جمهور شوم یک نفر بیکار نمی ماند

محسن رضایی در بخشی از نشست خبری خود درباره انتخابات آینده گفت:  موضوع مهم هشت سال آینده، استقرار دولتی قوی، کارآمد، مسئولیت پذیر و دارای تخصص از تخصص اقتصاد گرفته تا امنیت، سیاست داخلی و سیاست خارجی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، محسن رضایی صبح امروز (چهارشنبه) در نشست خبری خود با اصحاب رسانه ، درباره بررسی FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: برداشت من این است که نظر مجمع همچنان نظر قبلی است. با این حال باید منتظر جلسات آینده باشیم.

وی خاطر نشان کرد :تکلیف نهایی دو لایحه FATF در جلسات آینده در فروردین ۱۴۰۰ مشخص می شود.

رضایی در پاسخ به سوالی درباره لوایح مرتبط با FATF گفت: هیچ کسی از دولت و مجلس نخواسته که مجمع به FATF بپیوندد یا نپیوندد یا درباره آن تصمیم گیری کند، نه مجلس و دولت خواسته است.

وی ادامه داد: در اینجا بحث دو لایحه یا دو توصیه از ۴۱ توصیه FATF مطرح است دبیرخانه FATF، توصیه برای ایران داشته و گفتند ایران باید ۴۱ توصیه انجام دهد که دو توصیه یکی لایحه پالرمو و یکی هم CFT در مجمع است هست و این دو لایحه را بررسی می‌کنیم.

رضایی در ارتباط با علت تاخیر بررسی این لوایح گفت: دو مسئله این را به تاخیر انداخت؛ بعد از اینکه ترامپ آمد، در سال ۹۷ آرام آرام هر ماه یک تحریم علیه ایران اعمال می کرد. انباشتگی تحریم‌ها مسئولین وقت و اعضای مجمع را به این نتیجه رساند که آیا زمانی که تحریم‌ها تشدید می‌شود، ما می‌توانیم همه اطلاعات را بدهیم آیا باید این دو لایحه تصویب بشود یا نشود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: سوال دوم برای مجمع این بود که کلمه‌ای به نام “گام بعدی” بود و گفتند اگر ۴۱ توصیه را عمل کردید باید ببینیم گام بعدی چیست که آن را بردارید تا اینکه دبیرخانه FATF درباره عضویت ایران به تصمیم برسد.

وی افزود: یکی از آقایان وزرا گفتند که شما آن را تصویب کنید تا ما بتوانیم به FATF بپیوندیم چون هر آن ممکن است تحریم‌ها را بردارند و ما آماده باشیم و بتوانیم تلاش کنیم. بعضی از آقایان گفتند شما تاریخی مشخص کنید که تحریم ها را کی برمی‌دارند اگر فروردین ماه است، ‌به محض اینکه تحریم‌ها را بردارند ما بحث می‌کنیم و نظر موافق می‌دهیم، ولی خود این هم ابهام دارد یعنی هیچ کس به اعضای مجمع نمی‌گوید که تحریم‌ها کی برداشته می شود و این گام بعدی چیست.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: ما منتظر پاسخ مستند و مکتوب دولتی‌ها هستیم تا در جلسه بعدی مجمع که احتمالاً به فروردین‌ماه می‌افتد آن را بررسی کنیم. البته ما می‌خواستیم اسفندماه به نتیجه برسیم. الان منتظر مستندات هستیم.

وی ادامه داد: توقع داشتیم این پاسخ ها اسفندماه به مجمع ارسال شود اما با توجه به اینکه تا امروز این پاسخ ها ارسال نشده، احتمالا مجمع در مورد لوایح فروردین ماه تصمیم گیری خواهد کرد.

رضایی در همین راستا گفت: به نظر می رسد ۳-۲ نفر از اعضای نظرشان مثبت شده، اما اکثریت اعضاء بر نظر قبلی خود هستند. موافقان این لایحه معتقدند که می توانیم حق تحفظ بگذاریم و بسیاری از موضوعات را قبول نکنیم اما مخالفان می گویند حق تحفظ قابل تحقق نیست.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون قرار گرفتن کره شمالی در لیست سیاه FATF علی رغم قبول همه شروط FATF، نیز گفت: این سوال در مجمع از آقای ظریف پرسیده شد. او معتقد بود پروتکلی که کره شمالی با FATF بسته با پروتکلی که ایران بسته متفاوت است. مقرر شد این موضوع در پژوهشگاه مجمع مورد بررسی قرار گیرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی شنیدها وجود دارد که مجمع تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری، FATF را بررسی نخواهد کرد، گفت: برخی اعضای مجمع معتقدند اگر این دو لایحه تصویب شود، در فرصت باقیمانده از دولت دوازدهم، مهلت اجرای آن وجود ندارد و دولت بعدی باید این لوایح را اجرا کند، بنابراین بهتر است در دولت بعد این لوایح تعیین تکلیف شود، لذا باید تا شهریور ماه برای بررسی این لوایح صبر کنیم، این نظر چند نفر از اعضای مجمع است و نظر کل مجمع نیست.

رضایی خطاب به دولت گفت: سوال اصلی ما این است که دولت چه ضمانتی می دهد وقتی این لایحه تصویب شود، دو اهرم دیپلماسی از ایران گرفته شود ایران به عضویت FATF درمی آید. ما این سوال رابه صورت کتبی به دولت ارسال کردیم و خواستار جواب کتبی دولت شدیم. امیدواریم دولت صریح و واضح جواب دهد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا دولت علت عدم اجرای سیاست های کلی نظام را عدم وجود قانون اعلام کرده است، نیز اظهارکرد: در مدتی که مجمع تشکیل شده ۴۱ عنوان و حدود ۷۰۰ سیاست در تمام امورات کشور به تصویب رسیده است. این سیاست ها از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سیاست های کلی نظام به دولت ها ابلاغ شده است، اما متأسفانه عملکرد دولت ها درزمینه سیاست های کلی نظام زیر ۴۰ درصد بوده و یکی از دلایل اصلی آن این است که این سیاست ها تبدیل به قانون نشده است.

رضایی افزود: بسیاری از این سیاست ها در حال تبدیل شدن به قانون هستند، گفت: نمایندگان مجلس در حال تهیه طرحی در حوزه جمعیت هستند. اشکالات جدی در مسیر تبدیل شدن سیاست های کلی به قوانین وجود دارد.

وی با اشاره به وضعیت بازار بوس گفت: ۹ موسسه که عمدتآً در بانک ها و شرکت ها فعال هستند، سهامی را که ارزان قیمت و آرام آرام خریده بودند یک مرتبه در بورس فروختند و ۷۰ هزار میلیارد تومان از بورس خارج کردند و به مردم عادی سیلی محکمی زدند.تیمی تشکیل دادیم تا این موضوعات را بررسی کند. برای ما متخلفان بازار بورس کاملاً مشخص هستند. قوه قضائیه به دادستان دستور داده این موضوع را بررسی کند و در مجلس شورای اسلامی دکتر قاضی زاده پیگیر این موضوع هستند.

وی یادآورشد:اگر سرمایه های مردم در بورس تبدیل به تولید می شد، ارزش سهام کاهش نمی یافت.

رضایی تاکید کرد: مسئله بورس قابل حل است، اما از این دولت کاری بر نمی آید و امیدی ندارم که این دولت بتواند بورس را به شاخص های گذشته بازگرداند.

وی در این نشست خبری که به مناسبت سالروز تاسیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد اظهار کرد: مسئله مهمی که امروز ما با آن مواجه هستیم این است که دهه پنجم انقلاب که وارد آن شده ایم کاملا متفاوت با دهه دوم و سوم انقلاب است. همه فرصت‌ها و تهدیدهای این دهه متفاوت و چیزی شبیه دهه اول انقلاب است یعنی با فرصت‌ها و تهدیدهای بسیار بزرگی در این دوره مواجه هستیم.

وی ادامه داد: دو سال از این دهه گذشته است و در همین دو سال نیز می توانیم وضعیت را مقایسه کنیم. آینده را در این دو سال از نظر تهدیدات مشاهده کنیم؛ هرچند فرصت‌سوزی شده است، اما می‌توان هشت سال آینده را مشاهده کرد.

رضایی گفت: در زمینه اقتصاد، امنیت و نفوذی ها و همچنین در زمینه انتقال بین نسلی فرصت ها و تهدیدات زیادی داریم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه” مسائل بسیار مهمی داریم که باید به آنها رسیدگی شود گفت: یکی از فرصت‌هایی که داریم سرمایه عظیم رسانه‌ای در داخل کشور است که هیچ کدام از ۲۵ کشور منطقه عظمت و گستردگی و توسعه رسانه‌های ایران را از صدا و سیما گرفته تا فضای مجازی، سایت‌ها و روزنامه‌ها ندارند.

وی افزود: این فرصت بسیار بزرگی است که اگر از آن استفاده نشود دیگران به عنوان تهدید از این فضا استفاده می‌کنند. همچنین در زمینه اقتصاد و مسائل دیگر نیز فرصت‌های بزرگ و تهدیدات بزرگی داریم که در آینده با آن مواجه هستیم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کرد: ما با چه تفکری و با چه برنامه و مدیریتی می‌خواهیم این دهه پنجم را مدیریت کنیم؟ آیا با تفکر گذشته، مدیریت گذاشته و برنامه ریزی گذشته می‌توانیم این دهه را مدیریت کرد؟ تحلیل‌ها و کارهای کارشناسی که صورت گرفته است نشان می‌دهد که ما نیازمند یک تغییر اساسی هستیم. یعنی برای دهه پنجم تکرار دولت‌های گذشته سم مهلکی است که کشور را با خطرهای بزرگی مواجه می‌کند ما نمی‌توانیم دولت ها گذشته را در آینده تکرار کنیم.

به نقل از خبرآنلاین، محسن رضایی در بخشی از نشست خبری خود درباره انتخابات آینده گفت:  موضوع مهم هشت سال آینده، استقرار دولتی قوی، کارآمد، مسئولیت پذیر و دارای تخصص از تخصص اقتصاد گرفته تا امنیت، سیاست داخلی و سیاست خارجی است.

وی گفت: دولت آینده هم باید قوی باشد و از رانت خوارها و بازیگران سیاسی نترسد هم اینکه مسئولیت اقدامات خود را بپذیرد و به گردن دیگران نیاندازد. نمی‌شود یک دولتی هشت سال در رأس باشد و در هفت هشت ماه پایانی خود بیاید بگوید معذرت می‌خواهم.

محسن رضایی افزود: نمی‌شود دولت آینده با یک نفر و بدون برنامه شکل بگیرد؛ بسیاری از این افرادی که کاندیدا هستند باید در کابینه بعدی حضور داشته باشند.

وی گفت: اگر برای ورود به انتخابات تصمیم گرفتم و اعلام کاندیداتوری کردم خواهید دید کاری خواهیم کرد که یک نفر بیکار نماند و اصلا کسی وجود نداشته باشد که بیاید انتقاد کند.

Share