رئیس سازمان چای کشور اعلام کرد:

نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای گیلان و مازندران ۴۵ درصد افزایش یافت

رئیس سازمان چای کشور گفت: نرخ خرید تضمینی برگ سبز درجه یک و ۲ چای نسبت به سال گذشته ۴۵ درصد افزایش یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، حبیب جهانساز اظهار داشت: براساس مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی از این پس قیمت تضمینی برگ سبز چای در شورای اقتصاد اعلام نمی‌شود.

 رئیس سازمان چای کشور گفت: نرخ تضمینی برگ سبز چای در شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی متشکل از وزیر جهاد کشاورزی، وزیر اقتصاد، رییس سازمان برنامه و بودجه، ۲ نفر از نمایندگان کمیسیون کشاورزی، ۳ عضو کشاورزان خبره و نظام صنفی اعلام می‌شود.

وی در خصوص الزامات اعلام این نرخ ابراز داشت: این نرخ تضمینی برگ سبز چای با حداقل هزینه‌های تولید متناسب با متوسط تولید سالیانه، نرخ تورم، رابطه معامله و همچنین سود متناسب چایکاران در نظر گرفته شده است.

جهانساز با بیان اینکه امسال نرخ تضمینی برگ سبز چای در اتحادیه چایکاران استان گیلان مصوب و اعلام شد، تصریح کرد: نرخ تضمینی در این شورا در ۱۱ اسفندماه مصوب و ابلاغ شد.

 وی با اعلام نرخ‌ها افزود: نرخ برگ سبز درجه یک ۶ هزار و ۶۹۰ تومان است که ۴۵.۴  درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و نرخ درجه ۲ نیز ۴ هزار ۷۸۱ تومان بوده که نسبت به سال گذشته ۴۵.۸ درصد افزایش داشته است.

رئیس سازمان چای کشور عنوان داشت: همچنین به همراه این مصوبه ۲ بند دیگر نیز ابلاغ شد که براساس آن سهم کارخانجات ۷۵ درصد اعلام شد و همچنین برای صادرات چای داخلی نیز محدودیتی قائل نشده‌اند.

جهانساز با بیان اینکه در صادرات چای داخلی ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و دولتی استفاده نمی‌شود خاطرنشان کرد: با وجود این امر سرعت صادرات چای داخلی افزایش پیدا می‌کند.

وی ابراز داشت: مبنای محاسبه این نرخ متوسط عملکرد چایکاران استان گیلان و مازندران بوده که ۷ تن است و قطعاً این نرخ، نرخ خرید تضمینی بوده و نرخ بازار نیست و مازاد بر آن را نرخ بازار، عرضه و تقاضا مشخص می‌کند.

 رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه قطعاً نرخ بازار بالاتر از این مقدار است، خاطرنشان کرد: کارخانجات نیز نرخ بالاتر از این مقدار را به چایکاران پرداخت می‌کنند لازم به ذکر است که این نرخ قطعی نیست.

وی با اشاره به اینکه در این نرخ سود کشاورزان نیز دیده شده گفت: تعدادی از کشاورزان زیر حد متوسط تولید می‌کنند که باید عملکرد و بهره‌وری خود را افزایش دهند تا تولید و فروش بیشتری داشته و همچنین برداشت کیفی‌تری داشته باشند.

Share