وزیر آموزش و پرورش در نشست با معلمان منتخب گیلان؛

مهارت‌محوری، پژوهش‌محوری و شایسته‌گزینی؛ سه مفهوم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش گفت: سند تحول بنیادین آمده تا مفهوم مهارت محوری، پژوهش محوری و شایسته گزینی را جایگزین حافظه محوری، انباشت دانش در اذهان کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محسن حاجی میرزایی امروز (پنجشنبه) در نشست با معلمان منتخب استان گیلان، افزود: نظام تعلیم و تربیت به دنبال این است که به فرزندان ما بیاموزد، چگونه راهشان را پیدا کرده و مسائل را حل کنند.

وی با بیان اینکه دیپلم ما جواز ورود به کنکور نیست، خاطرنشان کرد: این مدرک، معرف یک انسان توانمندی است که می‌تواند از حق و حقوق خود دفاع کند.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه خروجی ما در پایان ۱۲ سال تحصیل باید هویت روشنی داشته باشد، اضافه کرد: خروجی ما بعد از این مدت باید مفهوم مشخصی را منتقل کند و واجد ویژگی‌ها و خصایص روشنی باشد، پرسشگر بوده، توانایی حل مساله را داشته باشد و در برقراری ارتباط موفق بوده و قدرت ابراز وجود را داشته باشد و بتواند در تحولات جامعه مشارکت کند.

حاجی میرزایی در ادامه با بیان اینکه نظام تعلیم و تربیت در دهه‌های گذشته تغییرات متعددی را تجربه کرده است، خاطر نشان کرد: تقریباً هر ۱۰ سال تلاش شده که تحولی در این حوزها پی ریزی شود.

وی با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین آمده تا مفهوم مهارت محوری، پژوهش محوری و شایسته گزینی را جایگزین حافظه محوری و انباشت دانش در اذهان آدم‌ها کند، اضافه کرد: ما در آموزش و پرورش به دنبال آن هستیم تا ابزاری را در اختیار دانش آموز قرار دهیم تا راه خود را پیدا کند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه جامعه با یادگیری فربه می‌شود و اعتلا پیدا می‌کند، عنوان کرد: ما به دنبال نحوه‌ای از تربیت و آموزش هستیم که بتواند از درون آن انسان‌های توانمند و کارسازی خارج شود.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه سخنانش با اشاره به نقش و جایگاه معلمان در تعلیم و تربیت گفت: شبکه شاد و تلویزیون ابزار است، اتکای اصلی ما معلمان هستند که باید دانش آموزان را تحت آموزش‌های مناسب قرار دهد.

 حاجی میرزایی با بیان اینکه معلمان هماره در میدان عمل و همراه بوده و با تمام وجود ماموریت‌های ما را حس می‌کنند، بیان داشت: تفکر پژوهش محوری مبتنی بر میدان عمل آن چیزی است که توسط معلمان باید به دانش آموزان منتقل شود.

وی نقش معلم را از نگاه خود عمیق‌ترین و تاثیرگذار‌ترین نقش اجتماعی دانست و خاطر نشان کرد: معلمی نقش پویایی است که دائماً در حال دگرگونی است، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های متمایزی را طلب می‌کند.

وی با اشاره به شرایط ایجاد شده ناشی از شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: در متن تغییرات جهانی قرار گرفته‌ایم که می‌تواند سکوی پرتاب باشد، اکنون در عرصه‌ای برای توسعه یادگیری‌ها و مجالی برای تجربه آموزی‌های جدید است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه فرصت ایجاد شده به ما این مجال را داده که درک جامعه نسبت به ما عمیق شود، گفت: از اینرو باید در این ارتباط مراقبت‌های لازم را داشته باشیم.

حاجی میرزایی در ادامه سخنانش با اشاره به راه اندازی شبکه شاد و آموزش دانش آموزان از طریق فضای مجازی عنوان کرد: امروز مادران در سراسر ایران به دستیار معلمان تبدیل شده اند.

وی بیان داشت: پیش از شیوع ویروس کرونا فقط معلم، محور کلاس درس بود اما امروز درهای کلاس‌ها به روی جامعه بزرگ ایران گشوده شده، خانواده‌ها امروز در کلاس معلمان نشسته‌اند که این هنرنمایی ماست که بتوانیم نقش‌مان را تثبت کنیم.

وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: این ظرفیت‌ها برای هنرنمایی معلمان از یک طرف امتیاز است از سوی دیگر در معرض داوری قرار می‌گیرند لذا باید مراقبت‌های لازم صورت گیرد.

وی با بیان اینکه امروز معلمان با این میدان می‌توانند نقش آفرینی تاریخی داشته باشند، خاطر نشان کرد: هیچ دانشگاه و دوره تحصیلات تکمیلی نمی‌توانست این مجال را فراهم کند و چنین میدان خطیری را در اختیار قرار دهد.

وی در ادامه بیان داشت: ما متوجه نیازهای معلمان هستیم، همه تلاش‌ها را به کار گرفته و می‌گیریم که موقعیت معلمان را بهتر و معیشت آن‌ها را سامان بهتری دهیم، برخی کاستی‌ها نه به دلیل غفلت ما بلکه به دلیل محرومیت‌هایی است که بر همه ما تحمیل شده است.

Share