باقری لنکرانی در وبینار تبیین مسائل و مجاری مطالبه گری ستاد امر به معروف گیلان:

مطالبه گری‌ها بدون منفعت طلبی باشد | تمرکز نظام سلامت به سمت پیشگیری برود

رئیس مرکز تحقیقات و سلامت دانشگاه علوم پزشکی فارس با اشاره به ضرورت ایجاد تعادل بین پیشگیری و درمان، گفت: برای کمک به نظام سلامت باید مطالبه گری‌ها بدون منفعت طلبی باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، کامران باقری لنکرانی پیش از ظهر پنجشنبه در نشست تبیین مسائل و مجاری مطالبه‌گری تخصصی ستاد امر به معروف و نهی از منکر گیلان به صورت ویدئو کنفرانس، اظهار کرد: ارتقای سلامت ارزش افزوده بسیار مهمی برای جامعه به دنبال دارد.

وی با اشاره به وجود بیماران بسیار در مراکز درمانی که قابلیت پیشگیری داشتند، افزود: بیمار همواره از نظام سلامت توقع درخواست خدمت دارد و دولت نمی‌تواند از زیر بار این مهم شانه خالی کند.

وزیر اسبق بهداشت با اشاره به ضرورت ایجاد تعادل بین پیشگیری، درمان، نو توانی و باز توانی بیمار، گفت: برای کمک به نظام سلامت کشور باید مطالبه گری‌ها بدون منفعت طلبی باشد.

باقری لنکرانی با تاکید بر اینکه باید مسیر تمرکز نظام سلامت به سمت پیشگیری تغییر جهت دهد، تاکید کرد: هرگونه هزینه در پیشگیری و افزایش ارتقای سلامت، اثر بخشی و رضایتمندی بیشتری نسبت به درمان و باز توانی و نو توانی دارد و باید بین این دو موضوع تعادل برقرار شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه همگان به درمان توجه بیشتری دارند، تصریح کرد: نوآوری در نحوه ارائه خدمات برای افزایش رضایتمندی از اهمیت بالایی برخوردار است و امروزه با تغییر وضعیت خدمات رسانی، از تخصص گرایی به نظام پزشکی اجتماعی در حرکت هستیم.

رئیس مرکز تحقیقات سلامت دانشگاه علوم پزشکی فارس با اشاره به ضرورت استفاده از فناوری برای سلامت و همچنین سیاست‌گذاری آگاهانه در نظام سلامت کشور، ادامه داد: سلامت، بسیار متأثر از سایر اقدامات و سیاست‌گذاری‌ها است و نباید آن را دست کم گرفت.

باقری لنکرانی اضافه کرد: مهمترین اصلاح مورد نیاز برای یکپارچه‌سازی نظام سلامت، ترویج نظام ارجاع و تغییر جهت به سمت پزشکی خانواده است که پزشکان، متخصصان و پزشک خانواده سه ضلع آن را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: متأسفانه در شش سالی که از ابلاغ سیاست‌های رهبری برای اصلاح نظام سلامت می‌گذرد نتوانستیم بین فعالیت‌ها و سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری نسبت مشخصی را پیدا کنیم.

Share