با کسب اکثریت آرای مجمع؛

شهاب الدین عزیزی خادم رئیس فدراسیون فوتبال ایران شد

انتخابات فدارسیون فوتبال برگزار شد و در نهایت شهاب‌الدین عزیزی‌خادم موفق شد ریاست این فدراسیون را به دست آورد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مهر، مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال که قرار بود از ساعت ۱۰ صبح امروز یکشنبه آغاز شود، با ۲۰ دقیقه تاخیر و با حضور اعضا آغاز شد.

این مراسم در سالن اجلاس برگزار می‌شود و علی کریمی، مصطفی آجورلو، کیومرث هاشمی و شهاب الدین عزیزی خادم چهار گزینه ریاست هستند.

حضور نامزدهای مردود در انتخابات!

فریدون اصفهانیان که از سوی نهادهای نظارتی برای حضور در انتخابات به همراه حیدر بهاروند تایید صلاحیت نشد در انتخابات حضور داشتند. آنها به دلیل عضویت در هیات رئیسه فعلی فدراسیون فوتبال در مجمع حاضر شدند.

معاون وزیر ورزش در مجمع

در اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال، نقش وزارت ورزش در مجمع فدراسیون تشریفاتی و افتخاری است. شاید به همین دلیل باشد که امروز به جای مسعود سلطانی فر وزیر ورزش، مهدی علی نژاد معاون وی از ابتدای مراسم در مجمع حضور داشت.

شروع مجمع با قرائت قرآن و صحبتهای «نبی»

مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد. سپس مهدی محمد نبی دبیرکل فدراسیون فوتبال نخستین سخنران مجمع انتخاباتی بود. او درباره برگزاری انتخابات گفت: از کنفدراسیون آسیا آقای سنگجر مصطفی در مجمع حضور دارند. لینک پخش مستقیم هم در اختیار فیفا قرار گرفته و در حال رویت این نشست هستند. با توجه به دستور جلسه مجمع عمل می‌کنیم و امیدوارم ما را همراهی کنند.

دبیرکل فدراسیون افزود: از حضور معاون وزیر و تک تک اعضای مجمع و اعضای کمیته‌های استیناف و بدوی که حضور دارند تشکر می‌کنم.


خوش و بش علی کریمی با مصطفی آجورلو

بهاروند: بدهکار هستیم ولی رئیس بعدی فدراسیون ۱۵۰ میلیارد در فیفا دارد

بعد از نبی، حیدر بهاروند سرپرست فدراسیون فوتبال به صحبت پرداخت. وی در بخشی از اظهاراتش گفت: می‌شنویم که فدراسیون، لقب بدهکار می‌دهند. یکسری اشکالات را قبول داریم ولی زحمات زیادی کشیده شده است. فدراسیون بدهکار است ولی منابع مالی در فیفا داریم که مطالبات ما در مقابل این بدهی ناچیز است. هرکسی رئیس فدراسیون شود حداقل ۱۵۰-۱۶۰ میلیارد در حسابش دارد که در صورت رفع تحریم‌ها می‌تواند به مجموعه فدراسیون کمک کند. دوستان ما زحمات زیادی کشیدند بخصوص آقای نبی و اعضای هیات رئیسه.

۸۶ عضو مجمع در جلسه

با اعلام مهدی محمدنبی، از ۸۷ عضو مجمع، ۸۶ نفر در جلسه حضور دارند و به همین خاطر جلسه با حضور اکثریت پیش می‌رود. به گفته نبی، یک نفر باقیمانده هم در ترافیک مانده و خودش را به مجمع می‌رساند!

انتخاب ناظران انتخابات و شمارش کنندگان آرا

در ادامه، غفاری، حیدری و نه تاش به عنوان ناظران انتخابات و حیاتی، رحمانی و حیدری به عنوان شمارش کنندگان آرای اعضای مجمع، انتخاب شدند. سپس صورت جلسه مجمع گذشته فدراسیون فوتبال قرائت شد. نبی مجدداً از اعضای مجمع درخواست کرد در صورت موافقت با صورت جلسه قبل از جمله تایید اساسنامه، دستان خود را بالا ببرند و در نهایت با موافقت اکثریت، صورت جلسه تصویب شد.

اعتراض به نحوه انتخاب ناظران

محسن ترکی نماینده داوران نسبت به انتخاب ناظران برای رای گیری اعتراض کرد که نبی خواستار آن شد تا اعتراضات بطور مکتوب در اختیار او قرار بگیرد.
البته دبیر کل فدراسیون بار دیگر درباره انتخاب ناظران توضیح داد که مشکلی ندارد افرادی که برای بازرسی تصویب اساسنامه انتخاب شدند در بین نامزدها نیز حضور داشته باشند.

صحبت کریمی با افراد پیشنهادی خودش

علی کریمی نامزد ریاست فدراسیون در تمام مدت سخنرانی مهدی محمدنبی و توضیحات او با افرادی که به عنوان نواب رییس پیشنهادی خود به فدراسیون اعلام کرده بود صحبت می‌کرد.

پخش کلیپ «ایران» با حضور میناوند و انصاریان

پس از تایید جلسه قبلی مجمع فدراسیون فوتبال که مجازی بود و امروز به صورت حضوری به تصویب اعضا رسید، کلیپ سرود «ای ایران» با تصویری از اساطیر فوتبال کشورمان همچون ناصر حجازی منصور پورحیدری و پرویز دهداری و … پخش شد. مهرداد میناوند و علی انصاریان دو پیشکسوت فوتبال ایران هم که اخیراً فوت شده‌اند، در این کلیپ حضور داشتند.

نقاشی از چهره نامزدهای ریاست

در حاشیه مراسم انتخابات و در طبقه دوم سالن سران اجلاس، تصویر چهره نامزدهای حوزه ریاست یعنی کریمی، هاشمی، آجورلو و عزیزی خادم به صورت زنده نقاشی شد.

فلاحتی: عدم احراز صلاحیت‌ها مادام العمر نیست

فلاحتی رئیس کمیته انتخابات با اشاره به پروسه انتخاب و تایید گزینه‌های انتخابات، گفت: معنای عدم احراز صلاحیت، نداشتن صلاحیت نیست! اکثر موارد عدم احراز صلاحیت، شکلی بود. اکثر دوستانی که صلاحیت شان احراز نشده بود، فقط به این خاطر بود که نتوانستند فرمها را به موقع برسانند. یکسری صلاحیت‌های عمومی داریم که در تمام دنیا مرسوم است. یکسری صلاحیت‌ها هم به خاطر مشاغل حساس باید رعایت کنیم. به نمایندگان AFC گفتم مناسبات سیاسی و حکومتی در اینجا حاکم نبود.

وی افزود: اینجا امر مختومه وجود ندارد. اگر نواب در این مرحله رای نیاورند و به سرپرستی واگذار شود، برای سه ماه بعد اگر قرار به انتخابات باشد، همان کسانی که کاندیدا بودند می‌توانند اقدام کنند و دوباره بررسی خواهد شد. عدم احراز صلاحیت آنها مادام العمر نیست. باید از اعضای کمیته تشکر کنم که گاهی حتی تا ۴ صبح می‌نشستند تا کار انجام شود.

فلاحتی از اعضای مجمع خواست امانت داری کنند و آرای فدراسیون را امانت هشتاد میلیون نفر ایرانی که امیدشان به فوتبال است بدانند.

وسایل صوتی و تصویری در اتاق رای ممنوع

رئیس کمیته انتخابات فدراسیون فوتبال در ادامه شرای ط رای گیری را تشریح کرد. وی در بخشی از صحبت‌هایش گفت: بردن وسایل صوتی و تصویری به اتاقک رای تخلف است و متخلفان به کمیته اخلاق معرفی خواهند شد. فلاحتی همچنین گفت که برگه‌های رای بعد از شمارش آرا باید کمتر یا مساوی با تعداد برگه‌های پخش شده در مجمع باشد و اگر بیشتر شد، انتخابات از نو برگزار می‌شود.

حضور حاج صفی در انتخابات و خوش و بش با کریمی

از تیم ملی فوتبال بزرگسالان، «دراگان اسکوچیچ» سرمربی تیم به همراه وحید هاشمیان در انتخابات حضور دارند. همچنین احسان حاج صفی به عنوان کاپیتان تیم ملی در انتخابات حاضر است. حاج صفی در حاشیه مجمع با علی کریمی خوش و بش کرد.

شرایط انتخابات در صورت کشیده شدن به دور دوم

فلاحتی رئیس کمیته انتخابات فدراسیون فوتبال در بخش دیگری از تشریح فرایند رای گیری، شرایط کشیده رای به دور دوم را اعلام کرد. وی گفت: برای انتخاب شدن در دور نخست، نصف به علاوه یک رای نیاز است. در دور دوم، اکثریت نسبی آرا ملاک قرار می گیرد.

۸۷ نفر در مجمع؛ خبری از تاج، کفاشیان و سلطانی فر نشد

با اعلام مهدی محمدنبی، تنها نفر غایب در مجمع که در ترافیک مانده بود، خودش را به جلسه رساند. به این ترتیب با حضور تمام اعضای مجمع، انتخابات برگزار می‌شود. البته مهدی تاج رئیس پیشین فدراسیون و نایب رئیس AFC، علی کفاشیان عضو هیات رئیسه و مسعود سلطانی فر وزیر ورزش در این مجمع غایب هستند. تاج در مجمع قبل که اساسنامه تصویب شد، حضور داشت.

آغاز رای گیری از هیات‌ها و تذکر دوباره نبی

مراسم انتخابات با رای روسای هیات فوتبال آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اصفهان آغاز شد. نبی به اعضای مجمع تذکر داد تلفن‌های همراه خود را برای گرفتن عکس از رأی همراه نیاورند و هرگونه زنگ خوردن تلفن باعث تخلف شده و رأی مربوطه باطل می‌شود. وی همچنین از اعضا خواست دستشان را روی برگه رای بگذارند. وی به شوخی گفت: «لنز آن‌ها (عکاسان و خبرنگاران) قوی است و از بالا تصویر رای را می‌گیرند.»

اتمام رای گیری هیات‌ها و شروع آرای باشگاه‌ها

پس از اتمام آرای مربوط به هیات‌های استانی، نوبت به نمایندگان باشگاه‌ها رسید که پای صندوق رای بروند. اسماعیل خلیل زاده رئیس هیات مدیره باشگاه استقلال که در مجمع حضور داشت، اولین نفر از باشگاه‌ها پای صندوق رفت. جعفر سمیعی مدیرعامل پرسپولیس نیز پس از خلیل زاده رای خود را داخل صندوق انداخت.

نظارت نمایندگان فیفا و AFC از راه دور

فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا دو نهادی بودند که در یکی دو سال گذشته تلاش زیادی برای اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران و برگزاری انتخابات داشتند و جلسات مختلفی با مسئولان فدراسیون برگزار کردند. در انتخابات امروز، نمایندگان فیفا و AFC طبق روال معمول، بر جریان مجمع و رای گیری نظارت داشتند و این نظارت به صورت اینترنتی و از راه دور بود.

تایید بی‌جا به یک تذکر!

سعید عباسی مدیرعامل باشگاه آلومینیوم اراک هنگام حضور برای انداختن رای این باشگاه نسبت به خوانده شدن اسم این تیم به عنوان باشگاه دسته اولی اعتراضی کرد و فلاحتی رییس کمیته انتخابات نیز آن را تذکری صحیح دانست. این در حالی است که آلومینیوم اراک با توجه به حضورش در فصل گذشته به عنوان تیم دسته اولی توانست رای خود را در صندوق بیندازد و ربطی به سهمیه لیگ برتری امسال آنها ندارد. اعضای مجمع طبق جایگاه فصل گذشته خود حق رای در انتخابات را دارند و ربطی به جایگاه امسال خود ندارند.

هاشمیان رای تیم ملی را در صندوق انداخت

از آنجا که دراگان اسکوچیچ سرمربی خارجی تیم ملی است، دستیار ایرانی او یعنی وحید هاشمیان رای داد. البته اسکوچیچ در مجمع حضور داشت. همچنین احسان حاج صفی کاپیتان تیم ملی رای خود را در صندوق انداخت. از فوتسال مردان سیدمحمد ناظم الشریعه و علی اصغر حسن زاده، از فوتسال بانوان شهناز یاری و فرزانه توسلی، از فوتبال بانوان مریم آزمون و زهرا قنبری، از تیم ملی فوتبال ساحلی عباس هاشم پور و محمد احمدزاده رای دادند.

کریمی رای نیاورد؛ انتخابات به دور دوم رفت

از ۸۷ رای، کیومرث هاشمی ۲۴ رای، عزیزی خادم ۳۵ رای، مصطفی آجورلو ۱۸ رای و علی کریمی ۹ رای به دست آوردند. یک رای هم باطل بود. به این ترتیب انتخابات به دور دوم کشیده شد.

کریمی مجمع را ترک کرد

کریمی بعد از آنکه در این انتخابات رای لازم را به دست نیاورد، مجمع را ترک کرد. او ابتدا با هاشمی و عزیزی خادم خوش و بش کرد و سپس به همراه بهنام ابوالقاسم پور پیشکسوت فوتبال ایران، از سالن خارج شد. آجورلو هم بعد از آنکه در مجمع رای نیاورد، جلسه را ترک کرد.

نظم جلسه بر هم خورد

بعد از کشیده شدن انتخابات به دور دوم، نظم سالن کمی به هم خورد. نبی از اعضای مجمع خواست روی صندلی‌های خود بنشینند و نظم جلسه را رعایت کنند. دبیرکل فدراسیون خواستار بسته شدن درهای سالن شد و از اعضا خواست به جلسات خود دور یکسری از میزها پایان دهند.

معاون پرسپولیس هم کنار کشید

بعد از کشیده شدن انتخابات به دور دوم و رای نیاوردن علی کریمی، ابراهیم شکوری معاون اجرایی و سخنگوی باشگاه پرسپولیس که برای حضور در پست کارشناسان در هیئت رئیسه انتخابات فدراسیون فوتبال ثبت نام کرده بود، از حضور در انتخابات انصراف داد. پیش از این احمد مددی مدیرعامل استقلال از حضور در انتخابات هیات رئیسه انصراف داده بود.

در پایان رای گیری مرحله دوم شهاب الدین عزیزی خادم با کسب ۴۹ رای به عنوان رئیس چهار سال آینده انتخاب شد.

Share