شهرداری رشت به ایده‌های شهروندان و نخبگان اهمیت می‌دهد

رونمایی از سامانه ایده شهروندی؛ استفاده از خرد جمعی برای اداره رشت

شهردار رشت استفاده از خرد جمعی برای اداره یک شهر را لازم و ضروری خواند و گفت: شهرداری رشت به ایده‌ها و نظرات شهروندان و نخبگان اهمیت می‌دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سید محمد احمدی، شهردار رشت در مراسم رونمایی از سامانه ایده شهروندی اظهار داشت: شهرداری رشت بر روی استفاده از خرد جمعی، نظرات و ایده‌های نخبگان برای اداره شهر تاکید ویژه دارد.

شهردار رشت ارتباط دو سویه بین شهرداری و شهروندان را رویکرد مجموعه مدیریت شهری اعلام کرد و بیان داشت: معتقدیم دستیابی به اهدافی مانند بررسی سریع نظرات خلاقانه و نظام‌مند کردن آن‌ها با راه‌اندازی سامانه‌هایی مانند سامانه ایده شهروندی امکان‌پذیر می‌شود.

احمدی عنوان کرد: مشارکت شهروندان در مدیریت شهری برای ما بسیار حائز اهمیت است و برای تحقق این مهم از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنیم.

شهردار رشت با بیان اینکه راه‌اندازی سامانه دریافت ایده شهروندی با شعار «هیچیک از ما باهوش‌تر از همه ما نیست» کار مشترک مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت، سازمان فاوا و مدیریت تحول است افزود: شهرداری‌ها در کل کشور به دلیل رسالت، ماهیت وجودی و قانونی‌شان خدمات بسیار متنوعی را به مردم و شهروندان ارائه می‌دهند.

احمدی با تاکید بر اینکه وی با یک برنامه مدون وارد مجموعه شهرداری رشت شده است تصریح کرد: بنده در نخستین برنامه‌هایی که به شورای شهر رشت ارائه داده بودم اعلام کردم که قصد دارم رابطه دو سویه‌ای را بین شهرداری و شهروندان ایجاد کنم و خرسندم که این وعده تاکنون به خوبی پیش رفته است.

وی ابراز داشت: مدیریت شهری همراه با شورا مشروعیت پیدا می‌کند و به واسطه آن خدمات مطلوب‌تری به مردم داده می‌شود از سویی دیگر معتقدیم باید صدای مردم را بشنویم و اداره شهر نه با نظرات فردی بلکه با خرد جمعی به نتایج مثبتی می‌رسد.

شهردار رشت استفاده از هر شیوه‌ای برای شنیدن صدای مردم و شهروندان را رویکردی که شهرداری با جدیت به دنبال عملی کردن آن است اعلام کرد و گفت: باید گام به گام اهدافمان را به پیش ببریم و اهتمام به شنیده شدن دغدغه‌های مردم موجب شد که نرده‌های خطوط ویژه اتوبوس برداشته شود.

وی عملیاتی کردن نظراتی که توسط دانشجویان و اساتید دانشگاه ارائه می‌شود را به جهت وجود بروکراسیهای اداری و برخی مشکلات بعضا کاری زمان بر دانست و بیان داشت: طولانی شدن روند بررسی طرح‌ها و بروکراسی‌های اداری گاهی موجب کاهش تاب‌آوری یک اجتماع و طولانی شدن تحقق راهکارهای نو و خلاقانه می‌شود.

احمدی ارتباط مستمر مردم با مجموعه شهرداری رشت را ضروری دانست و تصریح کرد: از همین جا اعلام می‌کنم که علاوه بر راه‌اندازی سامانه‌هایی مانند سامانه دریافت ایده شهروندی باید گام‌های بعدی را هم برای تعمیق ارتباطات دو سویه بین شهرداری و مردم برداریم.

احمدی شهرداری‌ها را به لحاظ نوع خدمات و طیف وسیعی از وظایفی که بر عهده آنان قرار داده شده را مجموعه‌ای متفاوت نسبت به سایر سازمان‌ها خواند و گفت: این تنوع وظایف و خدمات خود به خود موجب می‌شود که یکسری کاستی‌ها اتفاق بیافتد از طرفی باید توجه داشت که توقعات مردم هم توقعاتی به‌جا است و آن‌ها از شهرداری خدمات می‌خواهند.

شهردار رشت در پایان خاطرنشان کرد: تا زمانی که تعاملات بین دستگاه‌های اجرایی و خدماتی با مجموعه شهرداری تقویت نشود روند ارائه برخی از خدمات به شهروندان و اجرای پروژه‌های عمرانی و زیرساختی از سرعت لازم برخوردار نخواهد شد.

لازم به ذکر است سامانه ایده شهروندی با شعار «هیچیک از ما باهوش‌تر از همه ما نیست» بنا به درخواست مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری رشت، تلاش سازمان فاوا و با همکاری مدیریت تحول و نوسازی به سرانجام رسید و هم اکنون هم از طریق پرتال شهرداری رشت قابل دسترس می‌باشد.

گفتنی است کلیه اقشار اعم از دانشجو، اساتید، صاحبنظران و به طور کلی کلیه شهروندانی که نظرات خلاقانه‌ای برای ایجاد شهری بهتر برای زندگی دارند، از طریق این سامانه با تکمیل فرم بسیار ساده می‌توانند دیدگاه‌های خود را در کلیه زمینه‌های مرتبط با شهرداری ثبت و در صورت تایید کمیته ویژه، جهت ارایه توضیحات تکمیلی یا همکاری با شهرداری حضورا در جلسات فنی به تشریح آن بپردازند.

امکان ثبت نام کلیه رشتوندان در سامانه، امکان ایجاد بانک ایده از نظرات دریافتی، امکان گردش دیدگاه‌های خلاقانه به نحوی که امکان اعمال نظر و سلیقه برای رد یا قبول یک ایده توسط شخص از میان برداشته شود، ایجاد کمیته تخصصی جهت بررسی دیدگاه‌های جدید شهروندی، ایجاد کارتابل شهروند جهت نگهداری سوابق شهروند، امکان ایجاد دبیرخانه‌های متعدد، امکان ایجاد دسته‌بندی دیدگاه‌های متناسب سازمان‌ها و معاونت‌های موجود، قابلیت رتبه‌گذاری پیشنهادات، امکان استفاده از تگ‌های مرتبط، امکان رتبه‌بندی ایده‌های دریافتی، ایجاد اتاق فکر مجازی نظریه‌پردازان و امکان برگزاری وبینارهای تخصصی از جمله ویژگی‌های سامانه ایده شهروندی محسوب می‌شود.

Share