عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس وعده داد؛

تعرفه اینترنت در سال ۱۴۰۰ گران نمی‌شود | مصوبه مجلس تحمیلی بر جیب مردم نیست

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی در پی فضا سازی‌های رسانه‌ای مبنی بر افزایش قیمت تعرفه اینترنت از سوی نمایندگان مجلس، گفت: تعرفه اینترنت در سال ۱۴۰۰ گران نمی‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سید احسان قاضی‌زاده هاشمی در گفتگو با صداوسیما، درباره فضا سازی‌هایی مبنی بر افزایش تعرفه اینترنت در سال ۱۴۰۰ با مصوبه نمایندگان گفت: ما امروز در مجلس بخش هزینه‌ای تبصره شش، بند «ی» را بررسی کردیم.

وی ادامه داد: این را صراحتاً اشاره کنم، این مطلبی که درباره افزایش قیمت اینترنت در سال آینده منتشر شده است، خلاف واقع است.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفت: نمایندگان مجلس در بررسی بخش درآمدی صراحت داشتند که هیچ نوع افزایش قیمت اینترنت در سال ۱۴۰۰ نباید باشد؛ در این بازه برخی اشاره به متنی می‌کنند که مربوط به مصوبه «کمیسیون تلفیق» است! این در حالیست که همه می‌دانند مصوبه «کمیسیون تلفیق»، مصوبه «مجلس» نیست و نظرات کمیسیون تلفیق ممکن است در صحن مجلس تغییر کنند و پیشنهاداتی و اصلاحاتی بر آن اضافه و یا کم شود.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: آنچه در صحن مجلس صراحتاً تصویب شده، عدم گرانی اینترنت در سال ۱۴۰۰ است و این توسط معاونت قوانین مجلس تنظیم و بعنوان مصوبه مجلس به شورای نگهبان ارسال خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که افزایش ۱۰ درصدی حق السهم دولت از تعرفه اینترنت بر مردم تحمیل خواهد شد یاخیر؟ گفت: افزایش حق السهم دولت به معنای افزایش قیمت اینترنت نیست؛ این میزان درصد حق السهم مربوط به قانونی بوده است که در سال ۱۳۸۴ وجود داشته است.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس افزود: در آن زمان میزان ترافیک و فروش اینترنت بسیار کمتر و محدودتر از امروز بود؛ و حتی میزان مصرف دیتا و مصرف مردم از تلفن همراه بسیار کمتر و محدودتر بوده است. فقط ظرف پنج سال گذشته میزان فروش ترافیک اینترنت در کشورمان بیش از ۲۱ برابر شده است.

قاضی‌زاده تاکید کرد: در واقع آنچه که به عنوان افزایش حق السهم دولت مطرح است کاهش حاشیه سود اپراتورها است و تحمیلی بر جیب مردم نیست و ما برای اینکه اپراتورها و دولت قیمت اینترنت را گران نکنند هر گونه افزایش قیمت اینترنت را ممنوع کردیم.

شبهه افزایش قیمت اینترنت را وزیر ارتباطات منتشر کرد

مجتبی رضاخواه ،عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با تاکید بر اینکه در مصوبه مجلس صراحتاً گفته شده است تعرفه اینترنت در سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا نمی‌کند، افزود: این شبهه را شخص آقای آذری جهرمی وزیر ارتباطات، قبل از این که مصوبه «کمیسیون تلفیق» در «جلسه صحن علنی مجلس» بررسی شود، منتشر کرد.

رضاخواه با اشاره به مصوبات دیگر امروز مجلس در حوزه فناوری اطلاعات گفت: مجلس امروز تصویب کرد از بخشی افزایش درآمد دولت از طریق اپراتورها، آن را صرف کارهای مهمی می‌کند؛ اولاً صرف توسعه زیرساخت برای اینترنت ثابت پرسرعت خواهد شد؛ تقریباً آن چه که امروز در تهران (برای اینترنت ثابت) ارائه می‌شود ۱۰ مگابیت بر ثانیه است ما این را به نحوی تصویب کرده‌ایم که به بالای ۱۵۰ مگابیت بشود یعنی تقریباً ۱۵ برابر حالت فعلی شود.

وی افزود: دوماً تصویب کردیم تلویزیون تعاملی (IPTV) راه اندازی شود؛ این نسل جدید تلویزیون است و گامی رو به جلوست؛ در کنار آن درباره شبکه ملی اطلاعات تصویب کردیم که آن چه که در سند شبکه ملی اطلاعات آمده است در سال ۱۴۰۰ اجرایی شود. همچنین برای حمایت از تولید محتوا در فضای مجازی مصوبات مهمی داشتیم.

این عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس تأکید کرد: در واقع عملاً آن چه اپراتورها به دولت پرداخت می‌کردند را صرف سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها کردیم و به طور مشخص هم گفته‌ایم قیمت اینترنت افزایش پیدا نکند.

Share