یادداشت/ جمیل عباسی غریب؛

امور تربیتی بهشت دردسرهای بزرگ است

هر کس مربی است باید پیش از گفتن، با خویش بگوید، پیش از نواختن تازیانه تنبیه بر دیگران به خود نهیب بزند.

جمیل عباسی غریب*

در زادروز بزرگ مربی بشریت، یعسوب الدین امیرالمومنین امام علی(ع) پرداختن به مقوله تربیت انسان و گرامیداشت ساختار سازمانی نهاد امور تربیتی در آموزش و پرورش رنگ و بوی علوی به خود می‌گیرد و تاکیدی مجدد خواهد بود برای اینکه مسیر تربیت با تأسی از ائمه اطهار به سرمنزل مقصود خواهد رسید.
تربیت، ساختن و پیراستن انسان و آنگاه آراستن او به زیبایی ها و عظمت هاست. آن که اندیشه ساختن دارد، رنج بزرگ ساختن را نیز باید تحمل کند؛ آن هم ساختن انسان که هر لحظه خطری در کمین اوست. تاریخ گواه و عبرت انسانهاست که برگ برگ آن صعود و سقوط انسان ها را به تصویر می‌کشد. گاه سقوط قله نشینان و هبوط بزرگان را از ملکوت به ناسوت و از خدا به خود روایت می‌کند و گاهی از طبقه پایین اجتماع، مردان و زنانی برخاستند که حماسه عظیم و بی بدیلی را رقم زده اند که توفیق یافتند روح انسان ها را فتح نمایند و آرامش مرداب گونه بیدادگران را آشفته نمایند. پیام این تحولات دوگانه این است که:

اولاً انسان تربیت پذیر است و هر کس در هر نقطه و موقعیتی می تواند چیزی دیگر شود.

ثانیاً باید مراقب و هوشیار بود هیچکس تضمین شده نیست و غفلت دره هولناکی است در برابر انسان.

ثالثاً تربیت دشوار است، مستمر است و تربیت کنندگان ارجمند با راهی بی مرز مواجه اند که درنگی در آن آسیب زا خواهد بود.

هر کس مربی است باید پیش از گفتن، با خویش بگوید، پیش از نواختن تازیانه تنبیه بر دیگران به خود نهیب بزند.
هر کس مربی است باید بداند که روش های نو، پا به پای دانش نو، بایسته و اجتناب ناپذیر است. باید همواره یافته‌های جدید را به کار گرفت و تجربه ها و ابزار تازه برای پیمودن راه در خدمت اهداف متعالی آورد.
از اندیشه و رهنمود پدر امت و نظام، مقام معظم رهبری مدد می‌جویم که در خصوص احیا برنامه های امور تربیتی فرمودند:« احیا امور تربیتی یک ضرورت است اما با حذف روش‌های منسوخ گذشته و تغییر در تاکتیک ها متناسب با زمان و حفظ اصول و مبانی، جوانگرایی ، استفاده از هنر در کار، هنرمندانه کار کردن و اینکه منظور ما از تربیت، فقط تربیت دینی نیست بلکه یک نگاه کل نگر و جامعه نگر تربیت نسلی همه ابعادی و همه جانبه با جهت گیری دینی و الهی و اینکه نباید روش ها اصالت پیدا کنند. ما نیازمند تغییر روش ها هستیم نباید روش اصالتمند شوند و نگرش مکتبی باید بر اجرائیات تقدم یابد.»

هرکس مربی است طنین آن مربی بزرگ، بنیانگذار این دستگاه شهید محمدعلی رجایی را در گوش دارد که « مربی عشق میخواهد و سوختن، به زبان اگر عاشقی مبارکت باد و اگر جز این هستی رهایش کن.»
هر کسی مربی است باید بداند که امور تربیتی بهشت دردسرهای بزرگ است، قبله گاه عاشقان دردسر طلب، مگر حضرت باقرالعلوم (ع) نفرموده که «الْجَنَّهَ مَحْفُوفَهٌ بِالْمَکَارِهِ»‏ » : بهشت ارمغانی است در مقابل دردسرهای بزرگ.»

دیگر بار از بیانات رهبر فرزانه انقلاب مردم می گویم که می فرمایند:« همه کسانی که با جوانان از جمله عزیزانی که در امور تربیتی هستند سعی کنند رفتار خودشان را عاقلانه، حکیمانه، خیرخواهانه، صلاح جویانه، صمیمانه و سرشار از محبت و صفا قرار دهند. در مدرسه سعی کنید آنچه مخاطبان شما را تربیت می‌کند حسن اعمال شما باشد حسن برخورد شما باشد حکمت شما باشد. در مدرسه نرم و با محبت، بزرگوار، با گذشت، لمس کننده ارزش های موجود در افراد باشید جوهر الهی آن را در او کشف کنید. با رشد دادن او با تربیت او با جذب او، او را تربیت اسلامی کنید.»

دیگر بنیانگذار امور تربیتی دانشمند شهید دکتر محمدجواد باهنر می فرماید:« رسالت تربیت نسل بر دوش دو نهاد استوار است، خانواده و مدرسه.»

از سخنان ایشان نیز بهره می جویم و مسئولین و آحاد جامعه و نهادهای مسئول فعال در اجتماع را توجه می دهم که آموزش و پرورش به تنهایی نمی تواند نسل آینده ساز را نه تربیت نماید و نه آموزش کیفی دهد مگر اینکه ابتدا دستگاه ها و عناصر موثر درک موضوع نمایند و در کنار برنامه‌های آموزش و پرورش بالاخص امور تربیتی همراه و حامی ما باشند.

در پایان یاد و نام شهیدان امورتربیتی را گرامی داشته و فداکاری همکارانم در دوران بسیار سخت و طاقت فرسای کرونایی را می ستایم که با مدد از فضای مجازی با تولیدات موثر و شور آفرین از پا ننشسته اند و پرچم پر افتخار حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی را بر افراشته اند.

سخنانم را با دعای حضرت امام سید الساجدین (ع) به پایان می رسانم که فرمودند:«خدایا مرا به تربیت ادب آموزی و نیکی کردن به فرزندانم یاری فرما.» آمین یا رب العالمین

*معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان

Share