معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان اعلام کرد:

برخورد جدی با اخلال گران جامعه در شب چهارشنبه سوری

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان درخصوص خطرات ناشی از استعمال مواد آتش زا در چهارشنبه آخر سال و مواد قانونی مجازات متخلفانی که با ایجاد انفجار این مواد موجب اخلال در نظم جامعه می شوند هشدار داد. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان درخصوص خطرات ناشی از استعمال مواد آتش زا در چهارشنبه آخر سال و مواد قانونی مجازات متخلفانی که با ایجاد انفجار این مواد موجب اخلال در نظم جامعه می شوند هشدار داد.

جان احمد آقایی گفت: مواد قانونی برخورد با تخلفات را به این شرح اعلام کرد:
۱- هر کس با استفاده از مواد محترقه و منفجره یا هر مواد آتش زا و خطرناک موجب مرگ کسی شود درصورتی که عمل او کشنده باشد و علم و آگاهی به آن داشته باشد و یا قصد کشتن داشته باشد ، به موجب ماده ۵۰۱ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ قتل عمد محسوب و محکوم به قصاص می شود و در غیراین صورت قتل شبه عمد محسوب می شود و به پرداخت دیه و حبس محکوم می شود.

۲- هر کس با استفاده از مواد محترقه و منفجره موجب سقط جنین زن حامله شود به موجب ماده ۶۲۲ محکوم به دیه و حبس از یک ماه تا ۳ سال می شود و درصورت مرگ زن حامله به قصاص محکوم می شود .

۳- هر کس با استفاده از مواد محترقه و منفجره موجب اخلال در نظم و آسایش عمومی شود یا مردم را از کسب و کار بازدارد به موجب ماده ۶۱۸ ق.م.ا به حبس از ۳ ماه تا یک سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می شود.

۴- هر کس با استفاده از مواد محترقه و منفجره موجب تخریب اموال منقول و یا غیرمنقول دیگران شود به موجب ماده ۶۷۷ قانون مجازات اسلامی به حبس از ۶ ماه تا ۳ سال محکوم می شود.

Share