رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور:

بدون پشتیبانی دولت و حضور دانشگاه امکان توسعه صنعت وجود ندارد

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با تاکید بر اینکه بدون پشتیبانی لازم از سوی دولت و بدون حضور دانشگاه امکان رشد و توسعه صنعت وجود نخواهد داشت، گفت: برای تحقق توسعه باید سه رکن، دولت، دانشگاه و صنعت به رسالت ها و وظایف خود عمل کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، محمدباقر نوبخت امروز در ارتباط تصویری با بیست و سومین کنگره ملی «همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی» که به میزبانی دانشگاه گیلان در حال برگزاری است، اظهار کرد: راهبری و رصد توسعه کشور از مهمترین ماموریت های سازمان برنامه و بودجه است.

معاون رئیس جمهور توسعه را یک هدف مهم برای کشور دانست و افزود: این هدف با توجه به واقعیت های موجود دارای چالش های اساسی است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه وقتی از توسعه صحبت می کنیم از سویی روابط بین الملل در آن نقش آفرین است گفت: تجهیز منابع و دانش برای فراهم شدن چنین تحولی با عنوان توسعه از شروط لازم است.

نوبحت افزود: با وجود باقی ماندن هدف رشد هشت درصدی و اشتغال یک میلیون نفری در سال، منابعی که باید چنین هدفی را تحقق می‌بخشید به دلیل تحریم و محاصره اقتصادی میسر نشد و دچار چالش اساسی شدیم.

وی یادآور شد: در شرایط تحریم و محاصره اقتصادی تامین منابع بودجه ای و منابع ارزی لازم برای ارقام چند میلیارد دلار ما را دچار مشکل کرد و در واقع فراهم کردن ۶۵ میلیارد دلار در سال دست نایافتنی است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، با بیان اینکه هدف ما برای توسعه و رفاه باقی مانده است، افزود: کشور در حال سازندگی و توسعه است و حداقل هر پنجشنبه با حضور رییس جمهور شاهد افتتاح طرح های توسعه ای و زیربنایی هستیم؛ بنابراین اهداف توسعه باقی است اما الزامات توسعه فراهم نیست.

نوبخت با تاکید بر اینکه بدون پشتیبانی لازم از سوی دولت و بدون حضور دانشگاه امکان رشد و توسعه صنعت وجود نخواهد داشت، گفت: برای تحقق توسعه باید سه رکن، دولت، دانشگاه و صنعت به رسالت ها و وظایف خود عمل کنند.

وی با اشاره به ظرفیت و پتانسیل علمی کشور افزود: نقش دانشگاه ها در مسیر توسعه بر کسی پوشیده نیست و دانشگاه ها باید با ارائه سازوکارهای نو و روش های دانش بنیان و در اختیار گذاشتن آن به صنعت؛ زمینه های افزایش بهره وری را تحقق ببخشند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با تاکید بر اینکه توان علمی دانشگاه ها در کشور نشان از قادر بودن کمک به صنعت دارد خاطرنشان کرد: ارائه سازوکارهای نو و روش های دانش بنیان عامل جبران فاصله‌های سنتی کشور با کشورهای صنعتی است.

Share