شرکت گروه دارویی برکت اعلام کرد:

آمادگی شرکت برکت برای واکسیناسیون عمومی کرونا در ماه جاری

شرکت گروه دارویی برکت اعلام کرد که با توجه به شرایط همه‌گیری بیماری کرونا و در صورت تشخیص وزارت بهداشت و ارائه مجوزهای لازم، مجموعه گروه دارویی برکت قادر خواهد بود در تأمین واکسن مورد نیاز برای واکسیناسیون عمومی قبل از اتمام سال‌جاری نیز مشارکت کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، شرکت گروه دارویی برکت به سؤالات ارسال شده در سامانه “تدان” حاصل از برگزاری کنفرانس پاسخ داد.

سؤالات و پاسخ‌های ارائه شده توسط این شرکت به شرح ذیل است:

۱. در صورت تولید واکسن کرونا در داخل کشور، چند درصد از آن در شرکتهای گروه انجام خواهد شد؟

تولید واکسن کرونا به شکل کامل در شرکت “شفافارمد” از شرکتهای زیرمجموعه گروه دارویی برکت به ترتیب طراحی و فازهای مطالعاتی و تست‌های حیوانی را با موفقیت پشت سر گذاشته و هم اینک در مرحله تست انسانی است که نتایج اولیه فاز مطالعات بالینی تاکنون بسیار موفقیت‌آمیز بوده، فاز نخست مطالعات بالینی انسانی واکسن کوویران تا ۱۵ اسفند خاتمه می‌یابد و در صورت اخذ مجوزهای لازم از وزارت بهداشت فازهای دوم و سوم مطالعات بالینی به صورت همزمان اجرا خواهد شد.

همچنین با توجه به شرایط همه‌گیری بیماری کرونا و در صورت تشخیص وزارت بهداشت و ارائه مجوزهای لازم، مجموعه گروه دارویی برکت قادر خواهد بود در تأمین واکسن مورد نیاز برای واکسیناسیون عمومی قبل از اتمام سال‌جاری نیز مشارکت کند.

لازم به ذکر است ادغام فازهای مطالعات بالینی و ارائه مجوزهای لازم درباره سایر واکسن‌های عرضه شده در سایر کشورها نیز انجام پذیرفته است.

سرمایه‌گذاری لازم برای اجرای بزرگترین سایت تولید واکسن در منطقه از جمله تولید انبوه واکسن کرونا به اندازه مورد نیاز و صادرات در این شرکت در حال انجام است و ان‌شاءالله فاز نخست تولید واکسن کرونا با ظرفیت برآوردی دو تا سه میلیون دوز در ماه تا ۲۰ اسفندماه جاری و فاز صنعتی آن با ظرفیت ۱۲ تا ۱۵ میلیون دوز در ماه، تا اوایل خردادماه سال ۱۴۰۰ افتتاح خواهد شد. شرکت آمادگی و توان پوشش بازار داخل و صادرات به بازارهای منطقه را نیز خواهد داشت.

۲. ارزش دلاری فروش هر دوز واکسن کرونا چقدر خواهد بود؟ بهای تمام شده آن به ازای هر دوز چقدر خواهد بود؟

بنابر آخرین مصوبات سازمان غذاودارو، قیمت در نظر گرفته شده برای داخلی‌سازی محصولات وارداتی که برای نخستین بار تولید می‌شوند همچنین واکسن، معمولاً ۷۰ درصد قیمت مشابه وارداتی خواهد بود و برآوردها حاکی از حاشیه سود تقریباً ۱۵ تا ۲۰ درصدی این محصول است. تعیین برآوردهای دقیق مستلزم نهایی شدن فاز مطالعات انسانی و توافق با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور امکان‌پذیر خواهد بود.

۳. شرکت برای تولید واکسن کرونا با چه کشورهایی و شرکتهایی همکاری خواهد داشت؟

دانش ساخت واکسن کوویران برکت کاملاً بومی است و با تکیه بر دانش متخصصان توانمند داخل کشور بوده است. در زمینه تجهیزات و دستگاه‌های مورد نیاز نیز، بخشی از تجهیزات مورد نیاز برای تولید واکسن در کارخانه شفافارمد مستقر بوده است و همانگونه که در سؤال یک پاسخ داده شد فاز تولید واکسن کرونا با ظرفیت برآوردی دو تا سه میلیون دوز در ماه، ان‌شاءالله تا ۲۰ اسفندماه به بهره برداری خواهد رسید.

۴. پخش واکسن کرونا برکت از چه طریق خواهد بود؟ آیا شرکت شریک تجاری خود را برای توزیع واکسن کرونا انتخاب کرده است؟

توزیع واکسن از طریق سازمان غذاودارو و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهد بود و همچنین مجموعه گروه دارویی برکت نیز آمادگی دارد برای همکاری با وزارت بهداشت از طریق پخش البرز اقدام کند.

۵. برای تولید داخلی دوز کافی از واکسن کرونا برای کل جمعیت ایران چند سال زمان نیاز است؟

ظرفیت‌های مورد نیاز برای تولید ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون دوز واکسن در سال ۱۴۰۰ در مجموعه شفافارمد دیده شده است. قابلیت تولید فاز نخست با ظرفیت برآوردی دو تا سه میلیون دوز در ماه، تا ۲۰ اسفندماه جاری تکمیل می‌شود و فاز تکمیلی تولید انبوه نیز با ظرفیت ۱۲ تا ۱۵ میلیون دوز در ماه، ان‌شاءالله تا اوایل خردادماه سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهد رسید.

لازم به ذکر است این ظرفیتها مربوط به نوع واکسن Inactive بوده و ظرفیت‌های مربوط به واکسن MRNA و نوع ترکیب نیز به آن اضافه خواهد شد.

۶. برآورد شما از درصد تأمین واکسن کرونا از محل تولید داخل چقدر است؟

با توجه به ظرفیت ایجاد شده در مجموعه دارویی برکت، این مجموعه می‌تواند کل نیاز داخلی را تأمین کرده و قابلیت صادراتی نیز برای این مجموعه پیش‌بینی شده است.

۷. آیا این امکان برای سایر تولیدکنندگان دارویی ایران وجود دارد که واکسن کرونا را تولید کنند؟

هرگونه اطلاع‌رسانی در این رابطه برعهده دولت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور است.

۸. مزایای رقابتی واکسن کرونای برکت نسبت به سایر تولیدات مشابه روسی و چینی را توضیح دهید؟

واکسن روسی از نوع نوترکیب Ad5 و Ad26 بوده که ژن اسپایک ویروس کرونا به آن منتقل شده است مشابه این واکسن توسط استرازینکا – آکسفورد نیز تولید می‌شود. بنابر بررسی برخی از محققان، واکسنهای مذکور برنامه جهش‌یافته ویروس بی‌اثر بوده و در افراد بالای ۶۵ سال نیز مصونیت ایجاد نمی‌کنند همچنین این واکسنها دارای عوارض شدیدتری نسبت به واکسنهای ویروس کشته شده دارد.

واکسن کوویران برکت، از نوع ویروس کشته شده است که برپایه مطالعات، دانش و تخصص دانشمندان ایرانی پایه‌ریزی شده و تمام مراحل، استانداردها و رگولاتوری‌های دقیق وزارت بهداشت را تا اینجا با موفقیت پشت سر گذاشته است.

آزمایشات نشان داده این محصول در مواجهه با ویروس کرونا عملکرد بسیار مطلوبی داشته و اخیرا تست این واکسن بر روی واریانت جدید انگلیسی کووید ۱۹ نیز با موفقیت صددرصدی سپری شده است. واکسن برکت مشابه نوع چینی بوده و تمام مزایای آن را نیز دارد.

۹. قابلیت صادرات واکسن کرونای مجموعه به چه میزان ارزیابی می‌شود و برآورد میزان صادرات چقدر است؟ بازارهای هدف صادارت محصول واکسن کرونای برکت چه کشورهایی هستند؟

پتانسیل صادرات به کشورهای منطقه برای سالانه حداقل پنج تا ۱۵ میلیون دوز واکسن پس از رفع نیاز داخلی، برآورد شده است. کشورهای همسایه از پتانسیل بالایی برای دریافت واکسنهای ساخت مجموعه برکت برخوردار هستند. سایر کشورهای متقاضی برای واکسن کوویران برکت نیز با ارسال درخواستهای خود، امکان بهره‌مندی از واکسن کرونای مجموعه داروی برکت را خواهند داشت.

تاکنون با سه کشور لبنان، سوریه و ونزوئلا مذاکراتی برای صادارت واکسن صورت پذیرفته و سه شرکت آمادگی خود را برای خرید واکسن برکت اعلام کرده‌اند.

۱۰. تأثیر افزایش نرخ ارز بر سودآوری شرکتهای دارویی زیرمجموعه داروی برکت را تحلیل کنید؟ وضعیت افزایش نرخ محصولات از ابتدای سال تاکنون چگونه بوده و برآورد از وضعیت آتی آن چگونه خواهد بود؟

مطابق روال سنوات گذشته برای حفظ قابلیتهای صنعت استراتژیک دارو انتظار می‌رود، با افزایش هزینه‌های تولیدی ناشی از افزایش نرخ ارز، افزایش نرخ محصولات نیز به تناسب تأیید شود. در سال‌جاری با توجه به افزایش هزینه‌های ناشی از نرخ ارز در هر گروه از محصولات، افزایش قیمت‌ها نیز صورت گرفته و حاشیه سودآوری محصولات تولیدی حفظ شده است. انتظار می‌رود این روند در سال آتی نیز ادامه پیدا کند.

۱۱. آیا هزینه‌های پروژه واکسن کرونا به صورت هزینه مسئولیت‌های اجتماعی برای گروه دارویی برکت در نظر گرفته شده است؟

گروه دارویی برکت با تکیه و میدان دادن به دانشمندان جوان و متعهد کشور و سرمایه‌گذاری قابل توجه در حوزه‌های دانش‌بنیان صنعت دارو، توانسته است با داخلی سازی محصولات وارداتی از جمله داروهای ضدسرطان و بیماری‌های خاص، قیمت تمام شده داروهای مورد نیاز بیماران را به کمتر از یک پنجم برساند و به این طریق بار مالی بیماران را کاهش دهد.

درباره داروی “رمدسیور” و سایر داروهای بیماری کرونا نیز به این صورت عمل شده است. درباره واکسن نیز رفع نیاز داخل و کاهش قیمت تمام شده محصول از جمله اقدامات دانشمندان جوان و متعهد گروه دارویی برکت است.

لیکن باتوجه به رویکرد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و با عنایت به بورسی بودن شرکت گروه دارویی برکت و رعایت حقوق سهامداران اقلیت، هرگونه هزینه اجتماعی یا کمک بلاعوض در این رابطه به صورت کامل توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) (به عنوان نهاد همکار در این پروژه) به عهده گرفته شده و گروه داروی برکت مطابق با روال سایر گروه‌های دارویی بورسی به کسب و کار تخصصی خواهد پرداخت.

همچنین ستاد اجرای فرمان حضرت امام(ره) با توجه به دغدغه تأمین سریع واکسن برای ریشه‌کنی این بیماری، نسبت به تأمین مالی برای خرید تجهیزات تولیدی و مواد اولیه مورد نیاز، در حداقل زمان ممکن مساعدت کرده است.

۱۲- وضعیت فعلی صادرات را در مجموعه دارویی برکت توضیح دهید؟ برآورد شما از درصد ارزش صادرات به کل فروش مجموعه چقدر است؟ چند درصد از مواد اولیه محصولات صادراتی مجموعه به صورت وارداتی تأمین می‌شود؟ چند درصد از مواد اولیه محصولات صادراتی مجموعه با ارز دولتی تأمین می‌شود؟

در حال حاضر به خاطر تحریمهای تحمیلی و ظالمانه آمریکا و سایر کشورهای غربی به کشور همچنین سیاست‌های سازمان غذاودارو برای جلوگیری از کمبود دارو در کشور، قوانین بسیار سختی در صادرات دارو به خارج از کشور حاکم است.

این امر صادرات محصولات دارویی را در کل صنعت با مشکلات جدید مواجه کرده اما علی‌رغم مشکلات موجود در سال گذشته، بالغ بر چهار میلیون دلار صادرات محقق شده است و در حال حاضر مجموعه گروه دارویی برکت بیش از ۱۶۰ محصول صادراتی داشته که از این تعداد ۴۷ محصول در کشورهای عراق، افغانستان، سوریه، تاجیکستان و قزاقستان ثبت شده که می‌تواند زمینه‌ای برای صادرات مستمر و موفق در سنوات آتی باشد.

Share