تصفیه خانه آب گیلان، بزرگ ترین تصفیه خانه آب کشور است

آب با کیفیت ۲ سد استان گیلان جایگزین منابع آب زیرزمینی شد

در هفته چهل و پنجم پویش #هرهفته- الف-ب-ایران، مدول دوم تصفیه خانه بزرگ آب گیلان امروز به صورت ویدئوکنفرانس با حضور ریاست جمهوری به بهره برداری رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا؛ وزیر نیرو در آئین افتتاح این پروژه گفت: از ابتدای سال جاری در قالب پویش #هرهفته- الف-ب-ایران ۳۰۷ پروژه صنعت آب و برق کشور با اعتباری بالغ بر ۸۱ هزار و ۲۲ میلیارد تومان به بهره برداری رسید که این افتخاری بزرگ برای مجموعه وزارت نیرو است.

رضا اردکانیان افزود: قطار پویش#هرهفته- الف-ب-ایران از تهران شروع به حرکت کرد و پس از یک دور کامل در تمام استان‌های کشور، امروز در هفته چهل و پنجم و ایستگاه پایانی خود قرار دارد.

وی تصریح کرد: امسال در قالب این پویش ۱۴ سد مخزنی، ۵۵ هزار و ۶۴۲ هکتار شبکه اصلی آبیاری زهکشی، ۱۰ پروژه آبرسانی شهری، ۹ تصفیه خانه آب، ۱۳ تصفیه خانه فاضلاب، آبرسانی پایدار به جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر در ۱۶۵۰ روستا، برق‌رسانی به ۲۸۸ روستا، احداث ۹ نیروگاه جدید برق، ۲۵ نیروگاه تجدیدپذیر، ۳۰ نیروگاه مقیاس کوچک، بازتوانی ۵ نیروگاه موجود و افزایش ظرفیت تولید برق کشور به میزان ۲ هزار و ۳۳۵ مگاوات به بهره برداری رسید.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه ۵۳ پروژه ساز و کاری در سال ۹۹ در کشور به ثمر نشست، گفت: نقش این پروژه‌ها کمتر از پروژهای ساخت وسازی نیست و در افزایش راندمان و کوتاه کردن مسیر خدمات‌رسانی به مردم نقش مهمی داشته است.

اردکانیان، یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی، اصلاح ساختار آب، آغاز گردشگری آبی از طریق ایجاد مجموعه‌های گردشگری توسط بخش خصوصی و با رعایت مسائل زیست محیطی، آب امید، برق امید و حذف قبوض کاغذی را از مهم‌ترین طرح‌های ساز و کاری برشمرد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز که در محل تصفیه خانه بزرگ آب گیلان حضور داشت، در ارتباط تصویری با ریاست جمهوری و وزیر نیرو گفت: تصفیه خانه آب گیلان، بزرگ‌ترین تصفیه خانه آب کشور است که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اجرا شده است.

حمیدرضا جانباز افزود: دانش فنی، طراحی و مهندسی تصفیه خانه بزرگ و پیشرفته گیلان، به طور کامل توسط بخش خصوصی انجام شده است.

وی گفت: ۶۵ درصد از تجهیزات این تصفیه خانه نیز از تولیدات داخلی است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به افتتاح مدول دوم تصفیه خانه آب گیلان، افزود: این تصفیه خانه، آب شرب ۶۰ درصد از جمعیت استان را در ۱۴ شهر و ۱۹۸ روستا تامین می‌کند.

جانباز، جمعیت بهره‌مند از این تصفیه خانه را بیش از یک میلیون و ۱۵۸ هزار نفر اعلام و تصریح کرد: در افق این پروژه در سال ۱۴۲۵ به ۱۸ شهر و ۵۶۸ روستای گیلان با جمعیتی افزون بر ۲ میلیون و ۴۴۰ هزار نفر آبرسانی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با افتتاح مدول دوم این تصفیه خانه، آب با کیفیت ۲ سد استان جایگزین منابع آب زیرزمینی شده است.

جانباز همچنین در خصوص پروژه فاضلاب شهرستان صومعه سرا نیز گفت: بیش از ۳۰ میلیارد ریال برای پکیج تصفیه فاضلاب مسکن مهر شهر صومعه سرا هزینه شده است.

وی افزود: این پکیج، ظرفیت تصفیه فاضلاب به حجم ۲۰۰ مترمکعب در شبانه روز را دارد.

وی جمعیت بهره‌مند از این پکیج را یکهزار و ۲۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: روش تصفیه فاضلاب در این پکیج از نوع هوادهی گسترده با قابلیت حذف نیتروژن است.

بنابراین گزارش؛ امروز ۶ پروژه بزرگ و ملی صنعت آب و برق کشور در استان‌های گیلان، تهران، قزوین و مازندران با اعتبار ۱۴ هزار و ۱۸۶ میلیارد تومان در چهل و پنجمین هفته پویش #هرهفته-الف-ب-ایران با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس جمهور و وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

در قالب پویش #هرهفته_الف_ب_ایران مقرر بود ۲۵۰ پروژه مهم صنعت آب و برق در سراسر کشور با سرمایه‌گذاری ۵۰ هزار میلیارد تومان بهره‌برداری شود، اما تاکنون و از ابتدای پویش در سال‌جاری، ۲۵۴ پروژه ساخت وسازی و ۵۳ پروژه ساز و کاری در مجموع ۳۰۷ پروژه به بهره‌برداری رسیده است.

Share