سفیر آمریکا در روسیه خبر داد:

گفت‌وگوی آمریکا با روسیه درباره بازگشت به برجام

سفیر آمریکا در روسیه از گفت‌وگوی کشورش با مسکو درباره بازگشت به توافق هسته‌ای خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، جان سالیوان در گفت‌وگویی با یک شبکه تلویزیونی در پاسخ به سوالی درباره موضع آمریکا درباره ایران، گفت که واشنگتن در حال بررسی مسئله بازگشت به توافق هسته ای (برجام) می‌باشد و گفت‌وگوهای جدی و قابل توجهی در این باره با روسیه انجام داده است.

بر اساس این گزارش، اظهارات سالیوان درباره بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای در پی این مطرح می‌شود که توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ میان ایران و شش قدرت جهانی از جمله آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آمریکا انجام شد که به موجب آن، ایران متعهد شد در ازای بهره مندی از منافع اقتصادی با رفع تحریم‌های اعمال شده بر آن، فعالیت هسته‌ای اش را محدود کند.

دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ با ناقص تلقی کردن این توافق از آن خارج شده و تحریم‌های متعددی بر ایران اعمال کرد.

ایران با گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام و تعلل کشورهای اروپایی در عمل به تعهداتشان در زمینه عادی‌سازی روابط اقتصادی با ایران و کاهش تاثیر تحریم‌های آن، اعلام کرد که تعهدات داوطلبانه‌اش در توافق هسته‌ای را کاهش می‌دهد. البته به گفته مقامات ایران، این اقدامات در صورت عملی شدن تعهدات تمامی اعضای برجام، بازگشت‌پذیر خواهند بود.

جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا در وعده‌های انتخاباتی‌اش گفته بود که در صورت «بازگشت ایران به پایبندی کامل به تعهداتش»، به توافق هسته‌ای هسته‌ای باز می‌گردد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان روز جمعه در ترکیه با بیان این که برجام توافقی بود که دولت آمریکا، ایران و پنج کشور دیگر به آن پیوستند و بعد از مذاکرات طولانی همه موضوعات را در آن بررسی کردند و این توافق به تایید شورای امنیت ملل متحد رسید، گفت: آن‌چه که در توافق نیست مورد توافق قرار گرفته است که در توافق نباشد و امروز نمی‌تواند آن موضوعات به توافق اضافه شود. این توافق در چارچوب بی‌اعتمادی متقابل نوشته شده است لذا ساز وکارهایی پیش بینی شد که اگر یک طرف توافق را اجرا نکرد طرف مقابل هم بتواند تعهدات خود در توافق را اجرا نکند. آمریکا تصمیم گرفت که نه تنها از توافق خارج شود بلکه کسانی که به این توافق متعهد بودند را تحریم کند و تحت فشار قرار دهد و ما شاهد بودیم که شرکت‌ها و بانک‌های ترکیه‌ای را هم به همین دلیل تحریم کرد.

وزیر خارجه کشورمان گفت: این اقدام در واقع نمونه بارز قانون‌شکنی است، اقداماتی که ایران کرد بر اساس توافق برای جبران اقدامات طرف آمریکایی بود و به معنی تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست. ما از نظر اعتقادی و از نظر استراتژیک سلاح هسته‌ای را قبول نداریم و آن را باعث امنیت نمی‌دانیم. معتقدیم هرچه سریع‌تر باید سلاح‌های هسته‌ای توسط همه دارندگان سلاح هسته‌ای نابود شود.

ظریف گفت: این را تاکید می‌کنم که آمریکا از برجام خارج شده و تعهدات خود را نقض کرده است و اکنون هم وظیفه آمریکاست که به برجام بازگردد و تعهدات خود را اجرا کند. به محض اینکه آمریکا تعهداتش را اجرا بکند و ما نفع اجرای این تعهدات را ببینیم ما هم تعهدات خود را به طور کامل اجرا می‌کنیم و این در بالاترین سطح جمهوری اسلامی توسط رهبری اعلام شده است. امیدهایی که اعضای دولت جدید آمریکا دارند و ادعا می‌کنند که ایران باید به توافق برگردد نه منطقی است و نه هیچ گاه عملی خواهد شد. منطق این است که آن طرفی که خارج شده است برگردد و ما که در داخل توافق هستیم اقدامات لازم را در آن زمان انجام دهیم.

Share