در آستانه یکصدمین سال پیروزی انقلاب جنگل؛

کتاب «جنبشی که به انقلاب تبدیل شد» منتشر شد

« ناصر عظیمی دوبخشری» درباره این کتاب اظهارداشت: این اثر حاصل ۲۰سال پژوهش مولف در زمینه تاریخ جنبش و انقلاب جنگل است و در اثر جدید، پژوهش های قبلی تصحیح و تکمیل شده و با نگاهی نو و علمی منتشر شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از شبستان، « ناصر عظیمی دوبخشری» درباره این کتاب اظهارداشت: این اثر حاصل ۲۰سال پژوهش مولف در زمینه تاریخ جنبش و انقلاب جنگل است و در اثر جدید، پژوهش های قبلی تصحیح و تکمیل شده و با نگاهی نو و علمی منتشر شده است.

مولف کتاب «جنبشی که به انقلاب تبدیل شد» با اشاره به یکصدمین سال پیروزی انقلاب جنگل، اضافه کرد: در این کتاب آخرین اسناد و دیدگاه هایی که نویسنده از این واقعه مهم – که در تاریخ معاصر ایران رخ داده- داشته، مورد بررسی و کنکاش قرار گرفته شده است.

وی با بیان اینکه تحولات پایانی انقلاب جنگل هنوز مخدوش است، توضیح داد: دستیابی به اسناد جدید و غور در آن، موجب شد تا در دیدگاه های پیشین اصلاحاتی صورت گیرد تا بتوان در انطباق با اسناد نویافته، روایت واقعی تری به خواننده عرضه شود و این نکته ای است که می باید در تاریخ نویسی نوین به عنوان یک رویه و روش علمی به صورت مداوم صورت گیرد.

عظیمی اضافه کرد: به طور حتم، دست یابی به اسناد جدید، به‌ویژه اسنادی که در وزارت خارجه کشورهای درگیر در این جنبش وجود دارد و بازخوانی و بررسی آنها، تحلیل های جدیدی از این جنبش در آینده ارایه خواهد داد.

این پژوهشگر افزود: فصل بندی کتاب با دیدگاه های نظری جدید در ۱۰ فصل تنظیم شده است و نسبت به آثار پیشین نگارنده، جزئیات بیشتر و دقیق تری از جنبش و انقلاب جنگل ارایه داده است. در این اثر خواننده در ابتدا، جغرافیای این جنبش را همراه با بررسی رخدادها مطالعه می کند. بر همین اساس بیش از ۱۰نقشه برای ارایه تصویری روشن تر از تحولات جنگل، در جغرافیای بخش های درگیر ترسیم شده است.

عظیمی با اشاره به فصل بندی این کتاب اضافه کرد: در فصل نخست، پس از طرح موضوع، تزها و پرسش های اصلی و دوره بندی دوگانه جنبش و انقلاب جنگل بررسی می شود. در فصل دوم، زمینه های پیدایش جنبش ضد اشغال همچون جنگ جهانی اول، ردپای میرزا کوچک از جنبش مشروطه تا آغاز جنبش جنگل و حرکت وی از تهران به مازنداران و گیلان تحلیل شده است.

مولف با اشاره به آغاز جنبش جنگل در ۲۰مرداد ۱۲۹۴، ادامه داد: در فصل سوم این کتاب، حرکت به سوی جنگل و پیدایش جنبش جنگل، همچون جغرافیای هسته اولیه جنبش جنگل، اولین اعلامیه جنگلیان، تثبیت مواضع جنگلی ها در کسما و انتشار روزنامه جنگل و… بررسی شده است.

عظیمی درباره عناوین دیگر فصول گفت: وقوع انقلاب اکتبر، خروج قوای روس و ورود قوای انگلیس، راهپیمایی بزرگ پس از متلاشی شدن تشکیلات جنگلی ها، مبارزه با اشغالگری جدید در جغرافیای جدید، تاسیس جمهوری، ماه عسل انقلاب و فاجعه رشت، ورود حیدرخان به گیلان و خارج شدن کوچک خان از انزوا، واقعه ملاسرا و موضع کوچک خان، تراژدی کشته شدن کوچک خان و حیدرخان با جزییات در هر فصل بررسی شده است.

گفتنی است، کتاب «جنبشی که به انقلاب تبدیل شد» در هزار شمارگان توسط انتشارات سپیدرود رشت منتشر شده است.

Share