نگهبان راستین فرهنگ و هنر گیلان زمین؛

چهارمین شب موسیقی گیلکی بندر انزلی برگزار شد | پاسداشت یاد و خاطره زنده‌یاد احمد عاشورپور

چهارمین شب موسیقی گیلکی بندر انزلی در گرامیداشت یکصد و سومین سالروز تولد زنده یاد استاد احمد عاشورپور خواننده، آهنگساز و ترانه سرای برجسته‌ی گیلانی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، موسسه‌ی فرهنگی هنری گیل تی‌تی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بندرانزلی برای چهارمین سال پیاپی و همزمان با یکصد و سومین زادروز احمد عاشورپور، یاد و خاطره‌ی بنیانگذار موسیقی نوین گیلان را گرامی داشتند.

در این مراسم محمد باقری به بیان ویژگی‌های اجتماعی عاشورپور پرداخت و گفت: عاشورپور دوستدار آزادی و عدالت بود. احترام به بانوان، رافت نسبت به کودکان، آراستگی ظاهری و باطنی، حفظ تعادل در تغذیه، تقید به نظم و برنامه‌ریزی از جمله خصوصیات این هنرمند فقید بود که هنر را وسیله امرارمعاش خود نکرد. چراکه هنر برای عاشورپور تقدس داشت و همین ویژگی به او آزادی عمل می‌بخشید.

در ادامه قسمتهایی از فیلم مصاحبه فرهاد مهرانفر ریال فیلمساز برجسته‌ی اهل انزلی، با زنده یاد ایرج نوبخت نویسنده و مترجم گیلانی، درباره‌ی احمد عاشورپور پخش شد. سخنرانی حسن نورزاد پژوهشگر فرهنگ و هنر، پخش ویدئویی کوتاه از آخرین اجرای استاد عاشورپور و اجرای موسیقی زنده از دیگر برنامه‌های این نکوداشت بود.

احمد عاشورپور، درتاریخ ۱۸ بهمن ۱۲۹۶ درغازیان انزلی چشم به جهان گشود و تحصیلات مقدماتی خود را در این شهر سپری کرد. وی آوازخوانی و ترانه سرایی را به شکل غیرحرفه‌ای از دبیرستان آغاز کرد و بعدها به یادگیری موسیقی پرداخت. سال‌های ابتدایی دانشگاه درجمع‌های دوستانه و کنسرت‌های شیر و خورشید سرخ بندرانزلی به خواندن ترانه پرداخت. ملاقات احمد عاشورپور با «ابوالحسن خان صبا» در سال ۱۳۲۲، زمینه ساز اولین ترانه خوانی‌های وی در رادیوی تازه تأسیس ایران شد.

سال ۱۳۳۲ بعنوان خواننده ترانه‌های فولکلور ایران در فستیوال جهانی جوانان در رومانی حضور یافت. بعد از بازگشت از این سفر در انزلی دستگیر و به زندان فرستاده شد و بعد از دو سال ازاد و بعنوان تبعید به خارک فرستاده شد.

سال ۱۳۸۱ همکاری با گروه موسیقی نکیسا و کنسرت در تهران آغاز کرد و سال ۸۲ کنسرتی در رشت داشت. سال ۱۳۸۴ کتاب افتاب خیزان، دریا توفان، ب‍ه‌ک‍وش‍ش ح‍س‍ی‍ن ح‍ق‍ان‍ی، ب‍اب‍ک رب‍وخ‍ه، م‍ح‍م‍د رض‍ای‍ی‌راد در مورد زندگی و آثار احمد عاشورپور توسط نشر چشمه منتشر شد.

عاشورپور ۲۲ دی ۱۳۸۶ پس از یک عمر تلاش برای بالندگی موسیقی گیلان چشم از جهان فروبست و بنا به وصیت در خاک زادگاهش بندرانزلی آرام گرفت.

Share