دیارمیرزا گزارش می دهد؛

چند روایت معتبر درباره هتل فردوسی رشت؛ سایه سنگین تخریب بر سر یک بنای تاریخی!

بر اساس گفتگوی انجام شده با افراد محلی اگرچه مالک با خریدارانی در رابطه با فروش و تخریب این ملک صحبتی داشته است اما هنوز تصمیم قطعی مبنی بر معامله این ملک و واگذاری آن به سرمایه گذار گرفته نشده است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا این روزها تخریب هتل فردوسی به عنوان یکی از بناهای قدیمی رشت، تبدیل به دغدغه دوست داران میراث فرهنگی شده است.

 بنای هتل فردوسی در اواخر دوره پهلوی اول و مقارن با جنگ جهانی احداث‌شده و از نظر الگوی معماری شبیه بناهای اواخر دوره قاجار است.

همچنین نمای خارجی عمارت آغاز دوره تحول معماری گیلان از بومی به اروپایی را نشان می‌دهد. این بنا سال گذشته پس از شکایت مالک از فهرست آثار ملی کشور خارج شده است و اکنون ساختمان آن و همچنین ساختمان دو کاروانسرا در پشت این بنا به بهانه ساخت مراکز تجاری در معرض تخریب قرار دارند.

طبق گزارش میدانی خبرنگار ما و گفتگو با برخی افراد مطلع، اظهارات ضد و نقیضی در رابطه با بحث فروش یا تخریب این بنا مطرح شده است به طوریکه گفته شده مالک هتل فردوسی، درصدد فروش این ملک نبوده و همچنین در حال حاضر از آن به عنوان دفتر کار نماینده مالک استفاده می شود.

از سوی دیگر زمینی به مساحت پنج هزار متر واقع در پشت هتل فردوسی که در گذشته کاروانسرا بوده اکنون به صورت کاربری پارکینگ در حال استفاده است.

طی گفتگوی خبرنگار ما با افراد حاضر در آنجا، مالک این زمین هنوز تصمیم قطعی برای تخریب و احداث هایپر مارکت ندارد.

از سوی دیگر شنیده های ضد و نقیض حاکی از آن است که تمامی مغازه های واقع در زیر هتل به مالکین دیگری فروخته شده است و هرکدام مالک شخصی دیگری به غیر از مالک هتل دارند.

بر اساس گفتگوی انجام شده با افراد محلی اگرچه مالک با خریدارانی در رابطه با فروش و تخریب این ملک صحبتی داشته است اما هنوز تصمیم قطعی مبنی بر معامله این ملک و واگذاری آن به سرمایه گذار گرفته نشده است.

با توجه به اینکه سایه تخریب هتل فردوسی همچنان بر سر این بنای قدیمی سنگینی می کند، حالا مسئله این است که سازمان میراث فرهنگی استان چرا تاکنون به صورت رسمی پرده از این ماجرا برنداشته است و به صورت شفاف اظهار نظری نکرده است.

از سوی دیگر پیشنهاد می شود در صورت تصمیم مالک برای احداث هایپر مارکت، این کار با حفظ بنای هتل صورت بگیرد تا همچنان شاهد بقای این نماد قدیمی شهر باشیم.

Share