رئیس‌کل دادگستری گیلان؛

وضعیت برداشت‌ شن و ماسه از رودخانه‌های گیلان کمتر از رشت الکتریک نیست

رئیس‌کل دادگستری گیلان از وضعیت نامناسب برداشت‌های غیرمجاز شن و ماسه از رودخانه‌های استان به‌شدت انتقاد کرد و گفت: شاهد غارت غیرمتعارف ثروت ملی هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مهر، حجت‌الاسلام حمزه خلیلی عصر پنج‌شنبه در دیدار با قضات و کارکنان دستگاه قضائی با حضور رئیس دستگاه قضا، اظهار کرد: ۵۶۴ هزار هکتار استان گیلان جنگل، ۲۴۳ هزار هکتار مرتع، ۲۱۷ هزار هکتار دشت، ۲۲۸ هزار هکتار شالیزار و ۱۱۹ هزار هکتار باغ و مابقی مسکونی است.

رئیس کل دادگستری گیلان با بیان اینکه این استان قطب کشاورزی ایران است، افزود: ۹۵۰ هزار نفر در شهر رشت ساکن هستند و به تناسب مساحت یکی از استان‌های پر تراکم کشور محسوب می‌شویم و رتبه سوم در این خصوص داریم لذا مدیریت این استان اقتضائاتی دارد.

وی با اشاره به اینکه در طول سال ۲۵ میلیون نفر به گیلان سفر می‌کنند که استفاده خوب از این فرصت منجر به توسعه استان می‌شود، اضافه کرد: از آنجایی که امکانات و زیرساخت‌های مناسب در استان نداریم این فرصت‌ها به تهدید تبدیل شده است.

خلیلی به فعالیت ۳۷۵ قاضی در گیلان اشاره و با بیان اینکه با کمبود ۴۰ درصدی قاضی مواجه هستیم، افزود: در حوزه کارمند دستگاه قضا نیز با چالش مواجه هستیم.

رئیس کل دادگستری گیلان ادامه داد: رسیدگی عادلانه و نظام مند، ساماندهی زندانیان، مبارزه با فساد و حراست از اراضی ملی، تکریم ارباب رجوع و حمایت از تولید و سرمایه گذاری از رویکردهای دستگاه قضا در گیلان است.

وی با اشاره به اینکه شیوه‌ها و روش‌ها باید تعریف شود اما نگاهی در این زمینه وجود ندارد، تصریح کرد: با توجه به مفهوم مطلق انگاری عدالت، مطالبات نادرستی از قضات می‌شود و بیشتر نارضایتی‌ها به این موضوع مربوط است.

خلیلی با بیان اینکه تعداد پرونده‌های ورودی و خروجی در شش ماهه نخست امسال عملکرد مثبت دادگستری گیلان را نشان می‌دهد، افزود: تعداد موجودی پرونده‌ها از ۹۹ هزار و ۱۸ فقره به ۸۹ هزار و ۱۲۰ فقره رسیده و ورودی آمار ما ۶۵۱ هزار و ۹۸۴ پرونده بود.

رئیس کل دادگستری گیلان با اشاره به اینکه ۸۹ درصد پرونده‌های معوقه ما مختومه شده است، گفت: متعارف نمودن شعب از دغدغه‌های مهم است که با صدور بخش نامه‌ها و اتخاذ سیاست‌های تشویقی توانستیم با شناسایی ۹۰ شعبه در سطح استان، آمار را به ۶۳ شعبه کاهش دهیم.

وی با تاکید بر اینکه هیچ اغماضی نسبت به پرونده رشت الکتریک نشده است، اظهار کرد: اگر افراد نسبت به فسخ قرارداد این پرونده اقدام نکنند مورد پیگیری قرار می‌گیرند.

خلیلی ادامه داد: وضعیت برداشت‌های شن و ماسه مستقر در رودخانه‌های گیلان کمتر از رشت الکتریک نیست و شاهد غارت غیرمتعارف و غیر ضابطه مند ثروت ملی هستیم که زمینه وقوع سیل را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه ۴۰۰ میلیارد تومان پل به دلیل برداشت‌های غیرقانونی تخریب شده است، اضافه کرد: این برداشت‌های غیر مجاز خسارت‌های غیر قابل جبرانی را به نظام تحمیل می‌کند.

Share