قاسم محبعلی: همسایه‌های ما فقط عراق، سوریه و یمن نیستند

رابطه خاص ایران با نظام بین‌الملل باعث شده روسیه هر طور دلش می‌خواهد با ما رفتار ‌کند

قاسم محبعلی گفت: همسایه‌های ما فقط عراق، سوریه و یمن نیستند و عربستان، ترکیه و اردن را هم باید به عنوان همسایه جدی بگیریم. فقط در این شرایط می‌توانیم به دیپلماسی موثر در خاورمیانه امید داشته باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حکایت پرحرف و حدیث سفر قالیباف در قالب رئیس مجلس جمهوری اسلامی ایران به مسکو بار دیگر نشان داد مناسبات منطقه‌ای‌مان به واسطه برخی از نقص‌ها و کاستی‌ها تحت تاثیر قرار گرفته است.

قاسم محبعلی، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این باره اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم مناسبات منطقه‌ایمان را ترمیم کنیم تا شرایط بهتر شود حتماً باید در نظر بگیریم که همسایه‌های ما فقط عراق، سوریه و یمن نیستند و عربستان، ترکیه و اردن را هم باید به عنوان همسایه جدی بگیریم. فقط در این شرایط می‌توانیم به دیپلماسی موثر در خاورمیانه امید داشته باشیم.

این استاد دانشگاه درباره روسیه و رفتار این کشور با ایران گفت: روس‌ها کلاً عادت دارند همه را ضعیف‌تر از خود ببیند به همین دلیل پوتین با بشار اسد در یکی از پایگاه‌های نظامی روسیه در سوریه و در کنار دریای مدیترانه دیدار کرد و حاضر نشد برای دیدار با رئیس‌جمهوری سوریه به دمشق سفر کند. یا همین رفتاری که ایشان در سفر به تهران از خود نشان داد و اینکه تا به حال در کرملین یک بار به آقای ظریف وقت ملاقات نداده است آن هم در شرایطی که از زمان صفویه تا به امروز با ایرانی‌ها چنین برخوردی نشده بود.

او اضافه کرد: آقای ظریف در قالب وزیر امور خارجه ایران ۳۲ بار به مسکو سفر کرده است اما از آنجا که این همسایه پرمدعا ادعای ابرقدرتی دارد، در این مدت وزیر خارجه‌اش را سه بار به تهران فرستاده است. همه اینها ریشه در این دارد که در روابط خارجه‌مان یکصدا نیستیم و به دلیل رابطه خاص ایران با نظام بین‌الملل، روسیه هر طور که دلش می‌خواهد رفتار می‌کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه توضیح داد: همه این شرایط نامطلوب در حالی به ما تحمیل شده است که وزن ایران از خیلی از کشورهای خاورمیانه بیشتر است؛ یعنی جایگاه و موقعیت کشورمان بالاتر از حدی است که برای باز شدن گره‌های موجود به میانجی‌گری کشورهای دیگر احتیاج پیدا کنیم.

قاسم محبعلی در پایان گفت: چندصدایی در روابط خارجی ایران باعث شده کشورهایی که نسبت به ما جایگاه نازل‌تری دارند سوءاستفاده کنند.

Share