رئیس قوه‌قضاییه در نشست تخصصی احیای حقوق عامه گیلان:

سندی که سال ۸۲ در مورد اراضی شرکت ابریشم به طور غیرقانونی گرفته شده، باید ابطال شود

رئیس دستگاه قضا در خصوص تالاب انزلی نیز با اشاره به اینکه تالاب انزلی برای امروز و دیروز نیست بلکه سال‌های سال بوده است، تأکید کرد: اگر امروز تجاوزی به تالاب انزلی صورت گیرد از ما پذیرفته نیست زیرا اعمال ما توسط آیندگان قضاوت خواهد شد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نشست تخصصی احیای حقوق عامه در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست استان گیلان عصر امروز پنجشنبه(۱۶ بهمن) با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس دستگاه قضا در رشت برگزار شد.

باید از هرگونه تصرف و اختصاصی کردن ثروت ملی جلوگیری شود

رئیس قوه‌‌قضاییه در این نشست با بیان اینکه ما یک وظیفه مهم شرعی، الهی، قانونی و ملی برعهده داریم که باید حافظ آن باشیم، گفت: باید از هرگونه تصرف و اختصاصی کردن گنجینه‌های این استان، خاک، آب، جنگل، محیط زیست و آنچه که امروز ثروت ملی محسوب می‌شود، جلوگیری شود.

وی ادامه داد: اگر اعتبار و نیروی کافی نبود، امروز سازمان‌های مردم نهاد، مردم و نیروی‌های بسیجی در هر روستا و شهری آماده کمک هستند و از آقایان می‌خواهم که از کمک‌های آنها استفاده شود.

رئیسی همچنین ادامه داد: اگر مدیران با همین کمبود‌ها بتوانند از تصرف‌ها جلوگیری کنند، اعمالشان در نزد پروردگار مطلوب خواهد بود.

در زمان بسیار کوتاهی مشکلات تالاب انزلی را پیگیری کنید

رئیس دستگاه قضا در خصوص تالاب انزلی نیز با اشاره به اینکه تالاب انزلی برای امروز و دیروز نیست بلکه سال‌های سال بوده است، تأکید کرد: اگر امروز تجاوزی به تالاب انزلی صورت گیرد از ما پذیرفته نیست زیرا اعمال ما توسط آیندگان قضاوت خواهد شد.

رییسی همچنین تصریح کرد: معاونین و آقای دادستان باید در قضیه تالاب انزلی در میدان باشند و در زمان بسیار کوتاهی پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

حق آزمون و خطا نداریم و باید کار جهادی انجام شود

وی با اشاره به اینکه تخلفات در اراضی ملی را حتی اگر مجوزسازی صورت گرفته است، ببینید و پیگیری کنید، اظهار داشت: پس از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی دیگر حق آزمون و خطا نداریم و باید کار جهادی انجام شود.

آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه بی‌اطلاعی در خصوص تخلفات، پذیرفتنی نیست، گفت: مدیرکل منابع طبیعی گیلان در خصوص قاچاق چوب، مسولیت بسیار مهمی دارد.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه چشمان بسیاری برای تجاوز به منابع طبیعی وجود دارد، تأکید کرد: از بخش‌های مختلف برای جلوگیری از قاچاق چوب و تجاوز به حریم جنلگل کمک بگیرید.

وی همچنین اظهار داشت: روح قانون، جلوگیری از تصرف‌ها است از آقای خلیلی می‌خواهم راه متخلفین را مسدود کند و آنها را به بن بست بکشاند.

سازمان اسناد نسبت به طرح کاداستر، مسئول است

رئیسی ضمن تأکید بر اینکه نسبت به دو هزار و ۲۰۰ پرونده اقتصادی که گزارش داده شده است، تسریع عملکرد داشته باشید، گفت: سازمان اسناد نسبت به طرح کاداستر، مسئول است.

وی با بیان اینکه کاداستر برای گیلان از ضرورت‌هایی است که برای انجام گرفتن آن، باید در عملکردها تسریع شود و حتی نباید یک روز معطل ماند، اظهار کرد: هرگونه تصرف از جمله تصرف در حریم و بستر رودخانه امری غیر قابل قبول و غیرمجاز است و باید در این زمینه برخورد جدی صورت گیرد که وزارت نیرو در این زمینه کارشناس است.

عدم پرداخت هزینه دادرسی نباید مانع از اجرای عدالت باشد

آیت‌الله رئیسی در ادامه بیان کرد: هزینه دادرسی باید باشد و در این زمینه قانون نیز به ما اجازه دریافت هزینه دادرسی را می‌دهد اما نباید نپرداختن این هزینه مانع رسیدگی پرونده به صورت عادلانه باشد.

وی با اشاره به اینکه اگر کمیته رسیدگی به تالاب فعال است زیر کمیته‌های آن نیز باید فعال باشد، گفت: طبق گزارشات واصله مشخص است که تالاب دارای مشکلات جدی است.

مجوزی که با زد و بند گرفته شود باید با پیگیری دادگستری ابطال شود

رئیس دستگاه قضا همچنین جلوگیری از قاچاق چوب را مسئله بسیار مهمی دانست و اظهار کرد: مجوزی که با زد و بند گرفته شود، باید با پیگیری دادگستری ابطال شود.

رئیسی با تأکید بر اینکه کار معمولی را همه انجام می‌دهند، تصریح کرد: کار باید به صورت ویژه صورت گیرد و باید دانست که کار ویژه نگاهی ویژه نیز می‌طلبد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به سخنان یکی از اعضای حاضر در این جلسه در رابطه با اراضی شرکت ابریشم گفت: سندی که گفته شد در سال ۸۲ در مورد اراضی شرکت ابریشم به طور غیرقانونی گرفته شده، باید ابطال شود. سند غیرقانونی که با زد و بند گرفته شده، حتما باید ابطال شود و از همکاران قضایی می خواهم که با شجاعت در مورد اینگونه مسائل برخورد کنند. کار معمولی را همه انجام می دهند؛ مهم انجام دادن کار ویژه است. مسئله کارخانه ابریشم را به طور جدی دنبال کنید.

حرف حق جای خود را باز خواهد کرد

رئیس قوه‌قضایه اظهار داشت: برای انجام کار صحیح و درست پرقدرت در میدان باقی بمانید و یقین داشته باشید حرف حق جای خود را باز خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه مشکلات کارخانه ابریشم را به صورت جدی پیگیری کنید، گفت: فساد را دنبال کنید تا ریشه کن شود زیرا ما باید فساد سازمان یافته را از بین ببریم.

آیت‌الله رئیسی تأکید بر اینکه هاضمه انقلاب اسلامی تبعیض ناپذیر است، اظهار داشت: فساد، فساد سیستمی نیست زیرا اگر فساد، سیستمی وجود داشت، امروز شرایط ما اینگونه نبود.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه فساد را در هیچ کجا تحمل نخواهیم کرد، بیان کرد: استان گیلان دارای هشت هزار شهید است و شهدا یقه همه ما را در روز قیامت خواهند گرفت بنابراین باید زیبایی‌های معنوی و طبیعی گیلان را همواره حفظ نماییم.

 

Share