استاندار گیلان تأکید کرد:

خیرین در کنار دولت، نقش تأثیرگذاری در رشد شاخص‌های توسعه‌یافتگی روستاها دارند

استاندار گیلان خیرین را در کنار دولت دارای نقشی تأثیرگذار در رشد شاخص‌های توسعه یافتگی روستاها دانست و گفت: پرداخت تسهیلات اشتغالزایی، زمینه‌ساز توسعه و ماندگاری در روستاهاست و اشتغال پایدار روستایی به‌طور جدی دنبال می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ارسلان زارع پس از آیین تقدیر و تجلیل از خیران و ماندگاران فعال در عرصه روستاها که از طریق ارتباط تصویری با معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد؛ در جمع شماری از خیران روستاهای استان، روستا را یکی از اصلی‌ترین کانون‌های تولید در بخش‌های مختلف و دارای جایگاه مهمی دانست که توسعه و عمران مناطق روستایی جزو اولویت‌ها بوده و هست.

وی ادامه داد: یکی از مولفه‌های توسعه یافتگی، فراهم ساختن شرایط بهتر رفاه شهروندان و توسعه زیرساخت‌ها ازجمله در مناطق روستایی است.

استاندار گیلان تحقق این مهم را نیازمند ارائه خدمات در بخش‌های مختلف به ساکنان روستاها دانست و افزود: مجموعه دولت در زمینه تامین آب، برق، گاز و ارائه خدمات آموزشی، بهداشتی و نیز رساندن اینترنت به روستاها خدمات قابل توجهی ارائه داده و البته اقدامات فراگیر دیگری همچون بیمه روستاییان را نیز انجام داده که همه اینها در راستای نیل به راهبرد اشتغال‌زایی و توسعه روستایی است.

وی اشتغال پایدار روستایی را ازجمله برنامه‌هایی ذکر کرد که بطور جدی در استان دنبال می‌شود و گفت: در این زمینه جهت گیری‌های خوبی هم شاهد هستیم بویژه جوانان تحصیلکرده و زنان روستایی توانسته‌اند درخشش‌هایی در این حوزه داشته باشند.

 زارع خاطرنشان کرد: در صورت ارائه طرح‌های جامع اشتغالزایی، پرداخت تسهیلات از منابع مختلف اعتباری همچون اقتصاد مقاومتی، اشتغال‌زایی یا صندوق اعتبارات خرد روستایی انجام می‌گیرد و این، فرصتی خوب برای ماندگاری در روستاها و تلاش برای توسعه این مناطق به شمار می‌آید.

وی با یادآوری دشواری‌های ناشی از جنگ تحمیلی اقتصادی به کشور و نیز محدودیت‌های بوجود آمده پس از شیوع کرونا گفت: امروز با گذشت حدود یک سال از همه گیری بیماری، در شرایطی قرار داریم که توانسته‌ایم با انسجام، همبستگی و امیدافزایی در جامعه، الگویی موفق از مدیریت و غلبه بر بیماری عرضه کنیم.

استاندار گیلان این موفقیت را در سایه همکاری، پشتیبانی مردم و اعتماد آنان به مسئولان عنوان کرد.

وی یکی از جلوه‌های آشکار حمایت‌های مردم را مشارکت آنان در قالب کمک‌های مومنانه به اقشار آسیب دیده از کرونا دانست و آن را نمایشی زیبا از انسان دوستی و خیرخواهی ملت ایران ذکر کرد.

زارع نیک اندیشی و اقدامات خیرانه را از مولفه‌های اصیل فرهنگ ایرانی – اسلامی خواند و افزود: این مهم به شکل‌های مختلف همچون در بخش‌هایی نظیر سلامت، ساخت مدرسه و منزل محرومان نمایان شده و با همت و تلاش خیران، مشکلات این بخش‌ها مرتفع گردیده است.

وی به در نظر داشتن بار سنگینی که دولت بر دوش دارد و نیز نیازها و انتظارات جامعه اشاره کرد و حضور و نقش آفرینی خیران در خدمات‌رسانی به مردم بویژه نیازمندان را دارای اهمیت دانست.

وی با تصریح اینکه امروز کمک‌های خیرخواهانه به فرهنگ عمومی در جامعه تبدیل شده، گفت: خیران در کنار دولت و سازمان‌های نیمه دولتی، می‌توانند نقش تاثیرگذاری در افزایش شاخص‌های توسعه یافتگی در روستاها ایفا کنند.

استاندار گیلان اضافه کرد: این گروه، بازیگران و یاریگران اصلی توسعه روستاها هستند که هراندازه بتوانند به دولت کمک کنند و در حرکت جامعه نقش داشته باشند، شاهد جامعه‌ای موفق‌تر و رو به کمال خواهیم بود.

زارع بیان داشت: معتقدم خیریه‌ها باید به صورت هماهنگ با هم عمل کنند و بر این مبنا لازم است شبکه منسجمی برای این مهم، شکل گیرد و آمار همه دستگاه‌ها و متولیان، به اداره کل امور روستایی استانداری ارسال شود.

وی گفت: البته در سال‌های اخیر جمعی از خیرین، مجمع توسعه روستاها به نام ماندگاران را راه اندازی کرده‌اند که تأکید دارم فعالیت‌های خود را با قوت ادامه دهند.

در پایان این جلسه از پنج خیر فعال در عرصه روستاها در شهرستان‌های مختلف استان، با اهداء لوح از سوی استاندار گیلان تقدیر شد.

Share