استاندار در جلسه شورای اداری گیلان با حضور رئیس قوه قضائیه مطرح کرد؛

تسریع در رسیدگی به پرونده های حقوقی و قضایی واحدهای تولیدی توقیف شده خواسته استان است

نماینده عالی دولت در گیلان، امنیت و توسعه امروز استان را حاصل همدلی و وحدت میان مردم و مسئولان دانست و گفت: تسریع در رسیدگی به پرونده‌های حقوقی و قضایی واحدهای تولیدی و صنعتی توقیف شده از خواسته‌های مردم و مسئولان استان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ارسلان زارع صبح امروز در جلسه شورای اداری گیلان که با حضور آیت الله رئیسی رئیس قوه قضائیه برگزار شد، با تبریک خجسته ایام الله دهه مبارک فجر و پیروزی انقلاب اسلامی و خیرمقدم به رئیس دستگاه قضا و هیأت همراه، با بیان اینکه تاریخ تمدن گیلان به بلندای تاریخ تمدن ایران بزرگ است، اظهار داشت: گیلانیان هیچ‌گاه در برابر مهاجمان و یا در مقابل حکام خارجی سر تسلیم فرود نیاوردند و با ذات دین مبین اسلام که مدارا، محبت و اعتدال است، آشنا شدند و اسلام را پذیرفتند.

وی افزود: گیلانیان آنچنان بر این عقیده استوار ماندند که به مأمن علویان و فرزندان حضرت فاطمه‌اطهر (س) دخت گرامی پیامبر خاتم محمدمصطفی (ص) در کشور بدل گشتند و تاسیس‌گر نخستین حکومت شیعی در جهان یعنی آل‌بویه شدند.

نماینده عالی دولت در گیلان به نقش‌آفرینی مردم آگاه گیلان در دوره‌های معاصر تاریخ ایران نیز اشاره کرد و یاد و خاطره بوده روحانیان شهید میرزاکوچک جنگلی و سید یونس رودباری که اولین شهید نهضت اسلامی و پیشتاز انقلاب از سنگر فیضیه است و همچنین ۶۳ شهید گلگون‌کفن دوران انقلاب، حدود هشت هزار شهید دوران پرافتخار دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم را گرامی داشت.

وی با بیان اینکه علما و مفاخر بسیاری نیز در این خطه رشد یافته اند؛ از آیت ا… بهجت فومنی، دکتر معین، پروفسور رضا و بزرگان گرانقدر دیگر که در عرصه‌های دینی و علمی برای ایران و گیلان افتخار آفریده اند، یاد کرد.

استاندار گیلان وجود همدلی و وحدت بین مردم و مسئولان در این استان را موضوعی حائز اهمیت دانست و افزود: همراهی مسئولان ارشد استان، اعضای شورای تأمین و مسئولان اجرایی گیلان، در راستای تأمین امنیت و توسعه و خدمت بهتر به مردم شریف، تسهیل‌گر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه مدیران استانی با حمایت مقامات ملی و بر اساس اولویت‌های پیش‌بینی شده دولت تدبیر و امید، تلاش خود را براین داشتند تا تعداد قابل توجهی از پروژه‌های عمرانی و زیر بنایی را تکمیل کرده و در اختیار مردم قرار دهند.

 زارع افزود: در این راستا اهتمام داریم تا سال ۱۴۰۰، پروژه‌های اولویت‌دار دیگری از جمله آزادراه قزوین – رشت و اتصال راه آهن رشت کاسپین که تکمیل کننده بخش مهمی از کریدور شمال – جنوب است را به اتمام برسانیم.

وی با اشاره به اینکه تمامی دستآوردهای دولت که همانا دستآوردهای نظام اسلامی محسوب می‌شود؛ با همکاری و مشارکت بالای مردم، بخش خصوصی و همت خدمتگزاران و تلاش دست اندرکاران به ثمر می‌نشیند، گفت: هرساله در مناسبت‌های مختلف بویژه هفته دولت و دهه فجر، این خدمات به مردم شریف تقدیم می‌شود و بر این اساس امسال هم در ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، ۸۹۵ پروژه عمرانی، اقتصادی و تولیدی با اعتباری بالغ بر چهار هزار و ۸۱۱ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده و می‌رسد.

نماینده عالی دولت در استان همچنین به وجود همکاری و همدلی میان آحاد مردم ازجمله اقلیت‌های قومی و مذهبی گیلان نیز اشاره و ثمره آن را حفظ و ایجاد نظم، امنیت و آرامش اجتماعی در این خطه دانست و افزود: اگرچه مهمترین هدف دشمنان، ناامیدکردن مردم است اما امیدآفرینی و امیدافزایی بین شهروندان همواره مورد توجه است.

وی به جایگاه خوب گیلان به لحاظ شاخص‌های امنیتی در میان استان‌ها نیز اشاره و خاطرنشان کرد: این شاخص‌ها شامل کاهش سرقت‌های مهم و مسلحانه، کاهش زورگیری و سرقت به عنف، نزاع و درگیری دسته جمعی و تجاوز به عنف بوده و در پدیده شرارت نیز رتبه استان بر حسب فراوانی جمعیت، طی ۱۰ ماه گذشته، رتبه آخر کشوری است.

استاندار گیلان احیاء واحدهای تولیدی و بازگشت کارخانجات تعطیل به چرخه تولید را یکی از هدف‌های مشترک دولت و قوه قضائیه عنوان کرد و افزود: در همین راستا با برگزاری مستمر کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و هم افزایی ستاد پیگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در دستگاه قضا، طی سال‌های اخیر تعداد ۴۲۰ بنگاه اقتصادی احیا شده است.

وی ادامه داد: براین مبنا تسریع در روند رسیدگی به پرونده‌های حقوقی و قضایی واحدهای تولیدی و صنعتی توقیف شده گیلان که تاکنون تعیین تکلیف نشده‌اند از خواسته‌های مردم و مسئولان استان است.

زارع به کاهش واحدهای تحت تملک بانک‌ها از ۱۱۷، به ۹۱ واحد طی سال گذشته تاکنون اشاره و با بیان اینکه پیگیری جدی این برنامه به صورت مستمر در دستور کار است، گفت: اگرچه به دلیل اعمال تحریم‌های ظالمانه، واحدهای تولیدی استان با تنگناها و دشواری‌های زیادی مواجه بوده‌اند اما شناسایی و رصد فضای کارگری و تولیدی در قالب جلسات کمیسیون کارگری و کارگروه رفع موانع تولید، پیوسته مورد توجه بوده است.

وی، پرداخت بالغ بر سه هزار و یکصد میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید طی سه سال اخیر به واحدهای تولیدی را گامی موثر در جهت حفظ اشتغال موجود و نیز ایجاد فرصت‌های شغلی جدید عنوان و خاطرنشان کرد: علیرغم محدودیت‌ها اما با تکیه بر توان داخلی، تعداد واحدهای تولیدی و خدماتی استان از هفت هزار و ۷۷۵ واحد در سال ۱۳۹۲ به ۲۱ هزار و ۴۶۹ واحد در سال‌جاری افزایش و در مجموع یک هزار و ۵۰ واحد موجود نیز ارتقاء ظرفیت داشته‌اند که عمدتاً در بخش کشاورزی هستند.

وی با اشاره به اینکه در پی شیوع کرونا به فعالیت‌های خدماتی و گردشگری گیلان به عنوان استانی گردشگرپذیر، آسیب‌های زیادی وارد شده، گفت: بر این مبنا با تمهیدات صورت گرفته برای جبران بخشی از خسارات آن‌ها، با پرداخت ۸۲ درصدی تسهیلات حمایتی، گیلان رتبه نخست کشور در جذب تسهیلات مذکور را داراست.

 زارع با بیان اینکه به واسطه موهبت‌های الهی، ظرفیت‌های بسیاری در بخش کشاورزی برای توسعه و اشتغال وجود دارد، افزود: تولید محصولات با کیفیتی همچون برنج، چای، ابریشم، فندق و مرکبات ما را ملزم می‌کند تا توسعه صنایع تبدیلی، بسته‌بندی و فرآوری را مدنظر قرار دهیم و بستر ورود به بازارهای جهانی را بیشتر از وضعیت کنونی با مشتری پسندکردن تولیدات فراهم نماییم.

وی ادامه داد: موقعیت استراتژیک گیلان و همسایگی با کشورهای همسود (CIS) با بازار ۳۰۰ میلیون نفری، دارا بودن منطقه آزاد انزلی و فعال شدن میز دبیرخانه اتحادیه اقتصادی اوراسیا با محوریت رشت، فرصت بهره مندی از صادرات استانی و ملی را به خوبی فراهم کرده است.

نماینده عالی دولت در گیلان خاطرنشان کرد: در این بستر؛ راه اندازی خط ریلی قزوین – رشت و تلاش برای اتصال آن به بندر کاسپین به عنوان تکمیل کننده بخشی از کریدور شمال – جنوب، احداث ۵ پست اسکله فعال در منطقه آزاد انزلی، ۴ پست اسکله بتنی و ۲ پست دلفین نفتی در بندرانزلی، توسعه اولین بندر بخش خصوصی در آستارا و تکمیل خط ریلی آستارا – آستارا، اتفاقات مهم سال‌های اخیر در توسعه زیرساخت‌های اقتصادی استان به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه علیرغم شیوع کرونا؛ صادرات غیرنفتی استان بدون وقفه و بصورت شبانه روزی صورت گرفت، افزود: در سال گذشته ۵۸۰ میلیون دلار کالا از مرزهای استان صادر شده و در سال جاری نیز صادرات ۶۰۰ میلیون دلاری هدف‌گذاری شده که تاکنون بیش از ۵۰۰ میلیون دلار آن محقق شده است.

استاندار گیلان به مشارکت بالای گیلان در طرح مواسات نیز اشاره و اظهار کرد: پس از همه گیری بیماری کووید ۱۹ و فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر کمک مومنانه و رزمایش همدلی به اقشار آسیب دیده در جریان شیوع بیماری، طرح مواسات در استان با مشارکت بالای گروه‌های مختلف مردمی، جهادی، بسیج و نیز نقش آفرینی سازمان‌های مردم نهاد در استان با پرداخت بیش از ۹۸ میلیارد تومان اجرا شد.

وی با اشاره به اینکه در راستای حفاظت از محیط زیست، پیشگیری از تخریب جنگل‌ها و پدیده مذموم قاچاق چوب، توسعه زراعت چوب در دستور کار قرار گرفته، گفت: از سال گذشته تاکنون بالغ بر ۲ هزار هکتار اراضی ملی از طریق مزایده عمومی برای انجام طرح زارعت چوب واگذار شده است.

 زارع یکی از چالش‌های جدی استان را موضوع پسماند و محیط زیست عنوان و خاطرنشان کرد: با برنامه ریزی‌ها و تلاش‌های صورت گرفته، فقط طی دو سال اخیر، ۱۳ پروژه مهم عمرانی با مبلغ ۲۴۷ میلیارد تومان در حال اجراست که از سال ۱۴۰۰ به بعد، به بهره برداری می‌رسند.

Share