شورای هماهنگی بانک‌ها اعلام کرد:

انسداد کارت‌های بانکی فاقد کد شهاب فقط برای اتباع خارجی نیست

شورای هماهنگی بانک‌ها در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: موضوع مسدودی کارت‌های بانکی فاقد کد شهاب، صرفا مربوط به اتباع افغانستانی نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، شورای هماهنگی بانک‌ها با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در روزهای گذشته برخی رسانه‌ها با نادیده گرفتن مقررات شفافیت عملیات بانکی که نیازمند صحت اطلاعات هویتی صاحبان حساب است و نیز هشدارهای مکرر قبلی به صاحبان حساب‌های مشمول نقص اطلاعات یا اطلاعات ناصحیح به سیاه نمایی روی آورده و این گونه القا کرده که برخی بانک‌های کشور، حساب و کارت بانکی اتباع خارجی را مسدود کرده اند.

در این اطلاعیه شورای هماهنگی بانک‌ها یادآور شد: این سیاه نمایی در حالی صورت می‌گیرد که رعایت مقررات مذکور نه فقط در ایران بلکه در اغلب کشورهای جهان و نه تنها نسبت به اتباع خارجی بلکه نسبت به کلیه صاحبان حساب‌های بانکی به دلایل مختلف از جمله پیشگیری از پولشویی الزامی است.

شورای هماهنگی بانک‌ها در این اطلاعیه تاکید کرد: با توجه به لزوم شفافیت عملیات مالی و تراکنش‌های بانکی و رعایت قوانین و مقررات مبارزه با پولشویی، بانک مرکزی از مدت‌ها پیش، اخذ اطلاعات هویتی کامل و صحیح برای مشتریان و صاحبان حساب‌ها و کارت‌های بانکی را الزامی کرده است.

این شورا خاطرنشان کرد: همچنین روش عملیاتی برای احراز اطمینان از کامل و صحیح بودن اطلاعات هویتی هر فرد، اخذ کد شهاب است که همان شناسه هویت الکترونیکی بانکی است. برای هر مشتری بانکی یک شناسه هویتی منحصر به فرد توسط سامانه نهاب تعریف می‌شود. کد شهاب رابط اصلی سامانه‌های بانکی و نهاب بوده و سامانه نهاب بر روی شبکه ملی کشور (NiBN) برای تمامی بانک‌ها و مؤسسات مالی مجاز قابل استفاده است.

در ادامه این اطلاعیه همچنین آمده است: از طرفی، اتباع ایرانی برای اخذ کد شهاب، به کد ملی و اتباع غیر ایرانی به کد فراگیر که متولی آن وزارت کشور است، نیاز دارند. ضمن اینکه از ابتدای سال جاری، اقدام و پی‌گیری‌های موثر و متعددی توسط بانک مرکزی و شورای هماهنگی بانک‌ها به عمل آمد تا عزیزان غیرایرانی فاقد کد شهاب بتوانند اطلاعات هویتی خود را تکمیل و کد شهاب را دریافت کنند که بخش قابل توجهی از اتباع کشورهای همسایه به‌ویژه اتباع افغانستان توانستند کد شهاب بگیرند و البته تعدادی از این آن‌ها هم گویا به دلیل قانونی و رسمی نبودن مهاجرتشان، موفق به دریافت کد شهاب نشدند.

شورای هماهنگی بانک‌ها یادآور شد: بنابراین چند بار در این ارتباط اطلاع‌رسانی شد و به اشکال مختلف به تک‌تک صاحبان این حساب‌ها هشدار داده شد تا اینکه همه بانک‌ها بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، از ششم بهمن، ارایه خدمات به حساب‌های فاقد کد شهاب متوقف کردند.

به گزارش ایرنا، در چند سال اخیر نظام بانکی در راستای اجرای الزامات قانونی ناظر بر لزوم شناسایی دقیق مشتریان و بنا بر مفاد بخشنامه بانک مرکزی، به پاکسازی و اصلاح اطلاعات حساب‌های مشتریان حقیقی و حقوقی ملزم شده است و از این رو خدمات بانکی باید صرفا به مشتریانی ارایه شوند که هویت و اطلاعات سجلی، مکانی و کسب و کاری آن‌ها مشخص و برای هر یک از آن‌ها شناسه شهاب از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اخذ شده باشد.

Share