استاندار در جلسه ستاد مدیریت کرونا گیلان؛

افزایش تعداد شهرستان‌های پرخطر، ناشی از کم‌توجهی به توصیه‌های بهداشتی است

استاندار و رئیس ستاد مدیریت و مقابله با کرونا گیلان با اشاره به افزایش تعداد شهرستان‌های پرخطر کرونا (نارنجی) در استان طی هفته گذشته، این مسئله را ناشی از کم‌توجهی به توصیه‌های بهداشتی دانست و با تأکید بر ضرورت پرهیز جدی شهروندان از شکل‌گیری تجمعات، دورهمی‌ها و تردد در ساعت‌های ممنوع گفت: برای کاهش شمار مبتلایان و پایداری وضعیت بیماری، باید همگان مشارکتی موثر داشته باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ارسلان زارع پیش از ظهر امروز (شنبه) در جلسه ستاد استانی مدیریت کرونا، با اشاره به اینکه هفتمین روز دهه مبارک فجر تحت عنوان انقلاب اسلامی، بیانیه گام دوم انقلاب، امت ولایی و تمدن نوین اسلامی نام‌گذاری شده، افزود: با الهام از اندیشه‌های بنیانگذار کبیر انقلاب؛ مسیری که امام راحل پیش روی ما نهاد، اتکاء به مردم است و تجربه‌های متعدد تاریخی نیز بیانگر آنست، هرجا به حمایت و کمک‌های مردم عزتمند تکیه کرده‌ایم، موفق بوده ایم.

وی با قدردانی از همکاری مردم در مقابله با کرونا طی حدود یک سال گذشته، بر ضرورت استمرار رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تأکید و اظهار کرد: بررسی نمودار تعداد مبتلایان، بستری شدگان، مراجعات سرپایی به مراکز شبانه روزی و فوتی‌ها گویای میزان توجه و یاعدم توجه به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است.

نماینده عالی دولت در گیلان، میانگین رعایت دستورالعمل‌ها در سطح کشور را ۷۵ درصد عنوان و با بیان اینکه در استان ما نیز این میزان در همین سطح و در برخی از شهرستان‌ها از میانگین کشوری نیز پایین‌تر هستیم، گفت: در هفته‌ای که گذشت؛ شاهد افزایش شهرستان‌های دارای وضعیت پرخطر (نارنجی) کرونایی گیلان بوده‌ایم و هم اینک شمار آن‌ها به هفت شهرستان رسیده است.

وی‌عدم رعایت دقیق پروتکل‌ها، تردد در ساعت‌های ممنوع و تداوم برخی تجمعات و دورهمی‌ها را از دلایل عمده‌خیز بیماری در مناطق دارای وضعیت پرخطر دانست و گفت: در بخش اصناف نیز نانوایی‌ها و رستوران‌ها بیشترین تذکر را دریافت کرده‌اند و صنایع، بخش اداری و کشاورزی نیز بیشترین میزان رعایت را داشته اند.

وی با بیان اینکه عادی انگاری از خطرات بیماری نگران کننده است، افزود: دقت در رعایت توصیه‌های بهداشتی وعدم شکل‌گیری تجمعات انسانی مواردی هستند که همگان باید خود را ملزم به توجه به آن‌ها بدانند و البته در مناطق پرخطر، این موضوع اهمیتی دوچندان دارد.

استاندار گیلان با بیان اینکه رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی در افزایش یا کاهش تعداد مبتلایان، بستری شدگان و فوتی‌ها به صورت مستقیم اثرگذار است، اظهار داشت: در مقطع زمانی کنونی نیز باید آگاهی‌بخشی‌های عمومی از تهدیدات شیوع ویروس و خطراتی که عادی‌انگاری اجتماعی وعدم رعایت توصیه‌های بهداشتی در جامعه ایجاد می‌کند، با تولید محتواهای متنوع رسانه‌ای استمرار داشته باشد.

وی با بیان اینکه برای پایداری وضعیت بیماری و کاهش شمار مبتلایان، همگان بویژه مردم و اصناف باید مشارکتی موثر داشته باشند، افزود: نظارت بر اصناف و بخش‌های مختلف باید با جدیت بیشتر تشدید شود و ضمن برخورد قانونی با متخلفان نسبت به انعکاس آن در صدا و سیما، رسانه‌ها و فضای مجازی، اقدام شود تا شاهد بازدارندگی آن در سطح جامعه باشیم.

 زارع تصریح کرد: صداوسیمای استان و کارگروه رسانه و فضای مجازی، نقش مهم رعایت دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی در تداوم فعالیت مراکز تولیدی، واحدهای صنعتی و صنفی را برای آحاد جامعه به ویژه در روزهای منتهی به پایان سال، بیشتر تبیین کنند.

وی همچنین به مصوبه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص افزایش ارائه خدمات به مردم از طریق بستر الکترونیک و کاهش مراجعات حضوری اشاره و اضافه کرد: براین مبنا هر دستگاه اجرایی موظف شده تا سه وظیفه اصلی که بیشترین تردد را منجر می‌شود، اعلام کند تا امکان ارائه خدمت از طریق دولت الکترونیک فراهم شود.

در این جلسه رئیسان هریک از کارگروه‌های ستاد استانی مدیریت کرونا، گزارشی از اقدامات صورت گرفته ارائه کردند.

Share