یک فعال سیاسی اصولگرا:

اصلاح طلبان رای ندارند بنابراین به دنبال لاریجانی هستند | اصلاح طلبان از نامزدی قالیباف می‌ترسند!

یک فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که لاریجانی اصولگراست چرا به عنوان کاندیدا اصلاح طلب از او نام می‌برید، گفت: خود اصلاح طلبان این مسئله را مطرح کرده‌اند برای اینکه می‌دانند خودشان رای ندارند، بنابراین دنبال نامزدی هستند که ممکن است در یک سری موارد با اصولگرایان زاویه داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،«محمد قدیری ابیانه»، فعال سیاسی اصولگرا، در گفت و گو با برنا در خصوص تکثر کاندیداها در میان اصولگرایان اظهار کرد: این امتیاز مثبتی است که افراد زیادی توانایی مدیریت مسئولیت ریاست جمهوری را برعهده داشته باشند اما شورای نگهبان نمی‌تواند، تعداد زیادی از آن‌ها را بپذیرد حتی اگر صلاحیت داشته باشند چرا که برخلاف کشورهای غربی تبیلغات صدا و سیما مجانی است و فضای بسیار خوبی را در اختیار نامزدها قرار داده تا بتوانند، خود را به مردم معرفی کنند و مردم هم بتوانند یک شناخت دقیق‌تری نسبت به نامزدها داشته باشند.

او گفت: به همین دلیل نمی‌شود ۱۰۰ نفر در رقابت‌های اصلی ریاست جمهوری شرکت کنند در حالی که برای مجلس هزاران نفر می‌توانند نامزد شوند. از آنجاییکه انتخابات در مجلس سراسری نیست صدا و سیما نمی‌تواند به آن‌ها فضای رسانه‌ای اختصاص بدهد بنابراین در انتخابات ریاست جمهوری شورای نگهبان مجبور است صلاحیت تعدادی از نامزدها را تایید کند.

قدیری ابیانه ادامه داد: باید دید بین این نامزدها کدام یک توسط شورای نگهبان احراز صلاحیت و می‌توانند در رقابت‌های نهایی شرکت کنند و بعد بین این نامزدهایی که احراز صلاحیت شدند احزاب، گروه‌ها و نیروهای مختلف به کدام یک از اینها گرایش بیشتری خواهند داشت و او را به عنوان نامزد نهایی خودشان انتخاب می‌کنند.

او در ادامه سخنان خود در خصوص کاندیدا شدن روسای دو قوه و با بیان اینکه هیچ مانعی برای کاندیدا شدن روسای قوا برای پست ریاست جمهوری نیست، گفت: در سال‌های گذشته هم شاهد این قضیه بودیم که مثلا روسای مجلس نامزد شدند یعنی تقریبا همه روسای مجلس ما بلا استثنا نامزد ریاست جمهوری شدند از هاشمی گرفته تا ناطق نوری و کروبی و لاریجانی و احتمال قوی قالیباف هم جزو نامزدهای ریاست جمهوری است و منع قانونی وجود ندارد. این کاندیداها بر مسائل کشور اشراف دارند و اگر صلاحیت‌های لازم را از دست نداده باشند برای ریاست جمهوری هیچ مانعی نخواهند داشت و به نظرمن، کاندیداتوری رییسی بسیار به جا است.
این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که اگر حجت الاسلام رئیسی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود مثل ریاست قوه قضاییه می‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد، اظهار کرد: به نظر من رئیسی در مسئولیت ریاست جمهوری حتی بیشتر از قوه قضاییه می‌تواند موفق باشد چون دستگاه قضایی با مفسد مبارزه می‌کند. ریشه عمده فساد در دستگاه‌های اجرایی است و اگر این ریشه ها، خشک شوند پرونده فساد کمتر می‌شود. صحبت‌هایی که حجت الاسلام والمسلمین رئیسی داشت و عملکرد او نشان می‌دهد، ضد فساد است و هم زندگی سالمی دارد. اگر ریشه فساد خشک شود زمینه فساد کمتر می‌شود.

او ادامه داد: مثلا در اختلاف اخیرا بین دولت و مجلس بر سر بودجه ۱۴۰۰، به نظر من هر میزان نرخ ارز در بودجه فاصله‌اش با نرخ آزاد بیشتر باشد زمینه فساد و رانت بیشتری ایجاد می‌شود کما اینکه از ۱۸ میلیارد دلاری که به قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ پرداخت کردند، این پول نصیب رانت خواران شد که باید با این افراد برخورد شود. بنابراین مجلس و دولت با سیاست‌های خود می‌توانند زمینه فساد را کاهش دهند و اگر رئیسی که یک ضد فساد است، رئیس جمهور شود تا حد زیادی ریشه فساد خشکانده می‌شود و این به نفع کشور است.

او در خصوص کاندیداهای تکراری نیز خاطرنشان کرد: هیچ مانعی برای کاندیدا شدن افراد تکراری وجود ندارد. ممکن است فردی در دور گذشته به نفع شخص دیگری کنار رفته باشد ایرادی ندارد دوباره نامزد می‌شود. البته خودشان باید ارزیابی کنند که چقدر حضورشان موجب موفقیت می‌شود. لاریجانی هم قبلا شرکت کرده و ممکن است نامزد اصلاح طلبان بشود و از نظر قانونی، منعی وجود ندارد بنابراین تکراری بودن چهره‌ها بستگی دارد به اینکه، این شرکت تکراری در انتخابات آیا منجر به روگردانی مردم می‌شود یا خیر.

قدیری در پاسخ به این سوال که لاریجانی اصولگراست چرا به عنوان کاندیدا اصلاح طلب از او نام می‌برید، گفت: خود اصلاح طلبان این مسئله را مطرح کرده‌اند برای اینکه می‌دانند خودشان رای ندارند، بنابراین دنبال نامزدی هستند که ممکن است در یک سری موارد با اصولگرایان زاویه داشته باشد.

او در خصوص کاندیدا شدن قالیباف نیز متذکر شد: اصلاح طلبان از نامزدی قالیباف می‌ترسند و سعی می‌کنند، نامزد شدن را قدرت طلبی تلقی کنند البته اینکه کسی دنبال پست ریاست جمهوری و یا هر پست دیگری داشته باشد می‌تواند دو علت داشته باشد یا از این پست به عنوان موضعی برای خدمت نگاه کند یا برای کسب قدرت. مثلا رئیسی در حال حاضر قدرت دارد اما قدرت طلب نیست و به دنبال خدمت است. شهید رجایی هم زمانی توسط مجلس به عنوان نخست وزیر مطرح شد و سپس رئیس جمهور شد، شهید رجایی دنبال خدمت بود بنابراین اینکه کسی دنبال سمتی باشد بستگی به نیت فرد دارد.

این فعال سیاسی افزود: درباره احراز صلاحیت‌ها شورای نگهبان تصمیم می‌گیرد و در مرحله بعد این مردم هستند که بین نامزدهایی که احراز صلاحیت شدند، بهترین را شناسایی کرده و به او رای می‌دهند یا حتی در معرفی او کمک می‌کنند. بنابراین اگر کسی به دنبال پست و قدرتی است لزوما به این معنا نیست که به دنبال کسب قدرت شخصی است. ما این مسئله را در مدافعین حرم به خوبی مشاهده کردیم. کسانی که بازنشسته در نیروهای نظامی بودند توسط شهید سلیمانی دعوت می‌شدند به اینکه به سوریه و عراق رفته و پست‌های فرماندهی بگیرند این نوع پست گرفتن جایی که بحث کشته شدن و انفجار و اسارت است، جانفشانی است، بنابراین ما باید نگاه خود را اصلاح کنیم. معمولا کسانی که ملاک آن‌ها قدرت است هر نوع نامزدی را در قالب قدرت گرفتن می‌بینند یعنی آنچه در خودشان است به دیگران نسبت می‌دهند.

Share