دهنوی: مخالفت دولت با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به دلیل نگرانی از گرانی ها نیست

از ۹۷ تا امروز بیش از ۵۸ میلیارد دلار جهانگیری توزیع شد|رانت ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی را توزیع کردند

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: مجلس اجازه نمی‌دهد کسانی که ارز برای واردات کالا اساسی دریافت کردند اما کالایی وارد کشور نکردند مجددا ارز دریافت کنند یا طبقه جهانگیری با ارز رانتی ارتزاق کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از خانه ملت، سیدمحسن دهنوی با حضور در برنامه پرونده ویژه بودجه ۱۴۰۰ که عصر پنج شنبه از شبکه سه سیما پخش شد به بیان دلایل مخالفت مجلس با لایحه بودجه دولت پرداخت و گفت: برای اولین بار در طول تاریخ دولت‌های دنیا، دولت بودجه‌ای به مجلس داد که تراز نداشت و در پاسخ به دلایل آن اعلام شد که این ناترازی با صرفه جویی جبران می‌شود.

نماینده مجلس با بیان اینکه بودجه تدوین شده از سوی دولت ۱۷۵ هزار میلیارد تومان کسری داشت تصریح کرد: در صورت تصویب این بودجه سال آینده حداقل ۵۰ درصد تورم داشتیم.

دهنوی با اشاره به مخالفت مجلس با ادامه پرداخت ارز ۴۲۰۰ در بودجه سال آینده گفت: در سال ۹۷ دلار جهانگیری اختراع شد. از آن زمان تا امروز بیش از ۵۸ میلیارد دلار ارز جهانگیری توزیع شد که بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رانت در پی داشت. با توزیع این دلار طبقه‌ای جدید بنام جهانگیری شکل گرفت و آن‌ها صاحب ثروت‌های بادآورده شدند. وی در ادامه افزود: ما در مجلس می‌گوییم این رانت باید متوقف شود.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه عده‌ای دلار ۴۲۰۰ را گرفتند و بدون واردات، آن را در بازار آزاد فروختند، افزود: یکی از نتایج این اقدامات برهم خوردن بازار ارز بود.

وی با بیان اینکه ارزهای دولتی بی‌ضابطه پرداخت شد، اضافه کرد: گزارشی اعلام شد که ۲۸ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ در امارات فروخته شده است.

نماینده مجلس اضافه کرد: در یکی از مواردی که پیگیری شد، متوجه شدیم کسی که با نام او دلار دولتی دریافت کرده بود گچکار بوده و به اسم او کارت بازرگانی دریافت شده است. بحث ما جلوگیری از توزیع رانت سنگینی است که پول مردم است.

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اهداف اختصاص ارز دولتی محقق نشد گفت: با وجود اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت مرغ با دلار ۱۶ هزار تومانی به دست مردم می‌رسد.

دهنوی با اشاره به عصبانیت‌ها از انجام اصلاحات بودجه گفت: حالا که میخواهیم این رانت را حذف کنیم، صدا از جایی که انتظار نداریم در می‌آید.

وی در خصوص انتقادات اخیر رئیس جمهور از روند تصویب بودجه در کمیسیون تلفیق گفت: به ما میگویند چشم‌بندی می‌کنند و حساب کتاب بلد نیستند. چشم‌بندی یعنی از بین رفتن بیت المال با توزیع دلار رانتی. چشم‌بندی یعنی خالی کردن صندوق توسعه ملی.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه در بودجه شرکتهای دولتی غوغایی به پا است افزود: در شرکت دولتی مدیری ۸۰ میلیون میگیرد و در کنار آن کارمندی دو میلیون تومان می‌گیرد. مگر می‌شود بخواهیم اصلاحات انجام دهیم و وارد بودجه شرکتهای دولتی نشویم.

وی با اشاره به اعتراضات صورت گرفته برای انجام اصلاحات بودجه و ایجاد هیاهو در این زمینه گفت: نوکیسه گانی که به مدد ارز جهانگیری بالا آمدند امروز صاحب رسانه شدند.

دهنوی در ادامه اظهار کرد: امروز کسی که باید مسئول اجرای قانون باشد دلسوز افرادی می‌شود که ارز ۴۲۰۰ میگیرند، اما مجلس تا آخر ایستاده و اجازه چنین کاری نمی‌دهد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه مجلس را با صراحت تهدید می‌کنند که اگر ارز ۴۲۰۰ را بردارید کالاها را گران می‌کنیم گفت: ما به مردم اطمینان می‌دهیم حق آن‌ها که در جیب عده‌ای خاص میرفت را برگردانیم.

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با مطرح کردن این سوال که چرا باید واردکننده‌ای که بیش از ۱۵۰ میلیون دلار ارز گرفته و دارو نیاورده به آن مجدد پولی داده شود گفت: برای اصلاح این روند مجلس برنامه‌هایی در نظر دارد و نمیگذاریم طبقه جهانگیری با ارز رانتی ارتزاق کند.

به گفته دهنوی در مجلس برای جبران اثرات حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی ۱۰۶ هزار میلیارد تومان مابه التفاوت قیمت ارز در نظر گرفته می‌شود.

نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص اظهارات مقام‌های دولتی که دلیل‌عدم حذف ارز ۴۲۰۰ تومان را نگرانی از افزایش قیمت‌ها عنوان کرده‌اند نیز گفت: دلیل اصرار دولت به‌عدم حذف ارز ۴۲۰۰ نه نگرانی از گرانی ها، بلکه حفظ منافع طبقه اشرافی است که از رانت دارند استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور اعلام کرده که با برجام صندوق توسعه ملی پر شد گفت: پس چرا گزارشی در این خصوص نمی‌دهند؟

دهنوی در ادامه گفت: رییس جمهور بدهی دولت را به صندوق بخشیده و استمهال کرد. ۱۲ میلیارد دلار بدهی سررسید شده بوده اما با حساب و کتاب خود عنوان می‌کنند صندوق فقط ۳ هزار میلیارد تومان بدهکار است.

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به تبعات سیاست‌های غلط دولت در سال‌های گذشته، به ماجرای تولد ارز ۴۲۰۰ تومانی اشاره کرد و گفت: تولد ارز ۴۲۰۰ تومانی ماجرای غریبی دارد. ماجرای آن از زبان آقای سیف جالب است. عنوان شد که در آن جلسه عده‌ای گفتند ۳ هزار تومان عده‌ای دیگر ۵ هزار تومان و آقای جهانگیری میانگین آن را ۴ هزار و ۲۰۰ اعلام کردند. همینقدر شوخی شوخی قیمت‌گذاری شد و رانت ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی را توزیع کردند. این کار شوخی تلخ بود و مردم جدی جدی بار تورم را چشیدند.

وی با تاکید بر اینکه مجلس به انجام اصلاحات بر بودجه ۱۴۰۰ تاکید دارد گفت: به رهبری نامه میزنند که تغییرات مجلس در بودجه زیاد است. معلوم است که اصلاحات را انجام میدهیم. اگر دولت نپذیرد مجبور به تنخواه و بودجه سه دوازدهم هستیم و راه پیشِ رو این است که دولت نظر کارشناسی ما را بپذیرد.

عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیاست‌های مخرب اقتصادی که در هفت سال گذشته اتخاذ شد گفت: جای شکر آن باقی است که طبقه اشراف رفتنی است.

دهنوی با انتقاد از بی‌توجهی به اخذ مالیات از ثروتمندان در بودجه گفت: با خودروی چند میلیاردی می‌چرخند و مالیات نمیدهند و وقتی بخواهیم اصلاحات انجام دهیم صدایشان در می‌آید.

وی با بیان اینکه فشار مالیاتی نباید بر روی اقشار ضعیف باشد گفت: مجلس به دنبال افزایش مالیات از ثروتمندان است.

این نماینده مجلس در ادامه، ریزش‌های شدید شاخص بورس و زیان سنگین مردم را از نمونه‌های مدریت غلط دولت در اقتصاد عنوان کرد و گفت: آیا زیان‌های سنگین مردم در بورس را نیز جمعه صبح میخواهند بفهمند. میگویند مجلس در بورس دخالت نکند، این فرار رو به جلو است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: اگر بخواهند مدیریت بورس کار سختی نیست، اما چون منافع آن‌ها در میان است اقدامی صورت نمی‌گیرد.

دهنوی در ادامه از به جریان افتادن شکایت از رئیس جمهور خبر داد و گفت: شکایت از رئیس جمهور در کمیسیون اصل ۹۰ به جریان افتاده و دولت باید پاسخگو باشد.

به گفته این نماینده مجلس افزایش یارانه‌ها برای حمایت از دهک‌های پایین و متوسط، افزایش مالیات از ثروتمندان و جلوگیری از درآمدهای غیرواقعی در بودجه از مهمترین محورهایی است که مجلس در بودجه ۱۴۰۰ دنبال خواهد کرد.

Share