محمدی، مدیرکل زندان‌های گیلان خبرداد:

۶۹ کارگاه حرفه‌آموزی در ۱۳ زندان‌ گیلان برگزار شد

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان گیلان گفت: ۶۹ کارگاه حرفه‌آموزی امسال در ۱۳ زندان‌ گیلان برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به نقل از تسنیم، رضا محمدی‌اصل اظهار داشت: امسال تعداد ۶۹ کارگاه حرفه‌آموزی با مشارکت بخش‌های خصوصی و دولتی در ۱۳ زندان استان گیلان برگزار شده است.

 مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان گیلان گفت: یکی از این کارگاه‌ها کارگاه حرفه‌آموزی ‌صنایع دستی بوده که در این حوزه فعالیت‌هایی از جمله راه‌اندازی کارگاه نقطه‌زنی روی سفال و توسعه کارگاه قالیبافی انجام شده است.

 محمدی‌اصل تصریح کرد: خیاطی و عروسک‌بافی از دیگر فعالیت‌های انجام شده در این حوزه است؛ راه‌اندازی کارگاه نقطه‌زنی روی سفال اشتغال تحت امر پیمانکار ۲۵۰ زندانی را دربر داشته است.

وی گفت: توسعه کارگاه فرش در زندان مرکزی رشت، راه‌اندازی کارگاه خیاطی در زندان تالش در سالن ۲۰۰ متری و تولید ماسک توسط زندانیان از جمله اقدامات انجام شده در حوزه حرفه‌آموزی زندانیان در صنایع دستی بوده است.

محمدی‌اصل عنوان داشت: از دیگر اقدامات این حوزه می‌توان به اشتغال نشسته، تولید انواع بافتنی، منبت‌کاری، توسعه و راه‌اندازی کارگاه خیاطی در زندان‌های لاهیجان، لاکان، نسوان رشت و ضیابر اشاره کرد.

وی با بیان اینکه یکی از حوزه‌های حرفه‌آموزی دامپروری است گفت: پرورش فصلی کرم ابریشم در زندان لنگرود، پرورش ماهیان سردآبی و گرمابی در زندان‌های لاهیجان، ضیابر و حویق و پرورش زنبور عسل در زندان‌های ضیابر، حویق و رودبار از جمله فعالیت‌های این حوزه است.

 محمدی‌اصل افزود: در این راستا سالن مکانیزه ۵ هزار قطعه‌ای جدیدی برای افزایش تعداد شترمرغ به ۴۶ رأس  احداث شده و همچنین در زندان لاهیجان نیز ساخت سالن ۲ هزار قطعه‌ای در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: با توجه به انعقاد تفاهم‌نامه با جهاد کشاورزی گیلان اقداماتی چون راه‌اندازی مجتمع گلخانه زندان انزلی در سنگاچین، کشت صیفی‌جات در زندان مرکزی، حویق، لاهیجان و رودبار، کشت برنج در زمین‌های کشاورزی زندان ضیابر و حویق انجام شد.

محمدی‌اصل عنوان داشت: در حوزه حرفه آموزی زندانیان گیلان در بخش صنعت نیز فعالیت‌هایی نظیر گازکشی در مجتمع کشت و صنعت لاکان راه‌اندازی کارگاه سنگ بلوک‌زنی زیر نظر پیمانکار در کارخانه لاکان چوب رشت انجام شده است.

  مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان گیلان خاطرنشان کرد: در راستای حرفه‌آموزی در بخش صنعت ایجاد کارگاه سنگ بلوک‌زنی در زندان‌های لنگرود، رودبار و ضیابر نیز بخشی از این اقدامات بوده است.

 وی افزود: از دیگر اقدامات این حوزه می‌توان به همکاری با پیمانکار شهرداری(محیط آرا) در زمینه بازیافت و نظافت شهری در رشت و راه‌اندازی کار تولیدات سینک در محدوده کارخانه لاکان چوب رشت اشاره کرد.

چند سالی است که حرفه‌آموزی در زندان‌ها مورد توجه بیشتری قرار گرفته که از مزیت‌های آن می‌توان به درآمدزایی زندانیان و کسب شغلی آبرومند پس از آزادی از زندان اشاره کرد.

تجربه ثابت کرده است که داشتن شغل نقش به سزایی در کاهش آسیب‌‌های اجتماعی و جرایم برخاسته از فقر داشته و افراد دارای مهارت شغلی ضمن داشتن اعتماد به نفس بالا کمتر به سوی کارهای خلاف قانون جذب می‌شوند.

 بسیاری از زندانیان پس از آزادی از زندان‌ها با عدم داشتن حرفه و مهارتی خاص و بی اعتمادی جامعه مواجه شده و این زمینه ادامه کارهای خلاف قانون و بازگشت مجدد آن‌ها به زندان را فراهم می‌آورد.

 مهارت‌آموزی و حرفه‌آموزی زندانیان در زندان‌ها در عرصه‌های مختلف اقدام موثری در جهت رفع مشکلات اجتماعی و اقتصادی زندانیان بوده و نیازمند تداوم و توسعه است.

Share