رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی گیلان:

۶۴ نفر از مسمومین با مونواکسید کربن امسال در گیلان نجات یافتند

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی گیلان گفت: در ۹ ماه گذشته ۶۴ نفر دچار مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن توسط اورژانس نجات یافتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،  به نقل از ایرنا، پیمان اسدی با بیان اینکه ۳۸ نفر از افراد مرد و ۲۶ نفر زن بودند با تاکید بر ضرورت توجه به توصیه های ایمنی برای جلوگیری از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن اضافه کرد: استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد در پیشگیری از مسمومیت با مونوکسید کربن “CO” حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه استفاده از بخاری های بدون دودکش در محیط بسته باید خودداری شود، اظهار داشت: دقت در داغ بودن دودکش بهترین آزمایش  برای کارکرد درست سیستم گرمایشی است،  سرد بودن دودکش بخاری دلیلی بر خارج نشدن گازهای ناشی از احتراق و سموم است.

اسدی بیان داشت: در صورت استفاده از وسایل گرمایشی مانند بخاری و شومینه نباید تمامی روزنه‌ های جریان هوا در منزل به ویژه اتاق خواب مسدود شود، ضمن این که از نصب آبگرمکن در حمام، روشن کردن شعله‌ های اجاق گاز در آشپزخانه برای گرم نگه داشتن محیط داخل خانه نیز باید خودداری شود.

وی درباره کمک رسانی به افرادی که دچار مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن شده اند، گفت: نخستین اقدام پس از حفظ ایمنی، خارج کردن فرد مسموم از محل آلودگی و انتقال به هوای آزاد است، برای این کار روی دهان خود را با دستمال مرطوب پوشانده و وارد محل شده و در و پنجره ها را سریع باز کرده و با اورژانس ۱۱۵ و آتش نشانی تماس بگیرید.

گاز مونواکسید کربن گازی بی رنگ و بی بو است و در اثر احتراق ناقص مواد سوختنی تولید می شود، بخاری، آبگرمکن، شومینه و اجاق گازها به علت سیستم تهویه نامناسب “دودکش” عامل اصلی مسمومیت با این گاز هستند.

مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی گیلان دارای ۱۳۵ دستگاه آمبولانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و یک فروند هلیکوپتر اورژانس است.

Share