به جای متهم کردن افراد به دنبال تقویت زیرساخت های بی جان استان باشید!

چرا مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری گیلان همیشه معترض است؟!

گلایه های جانبدارانه امیر مرادی در طول ۸ ماه خدمتش در قامت مدیر کل ستاد بحران استانداری، برای مدیران اجرایی استان و شهرستان رشت خیلی دور از ذهن نیست و اغلب مدیران اینگونه انتقادات وی را در جلسات متعدد استان تجربه نمودند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تدبیرشرق، اخیرا جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان رشت با حضور مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری گیلان و جمعی از مسئولین شهرستان در سالن اجتماعات فرمانداری رشت برگزار شد. در این جلسه امیر مرادی مدیر کل ستاد مدیریت بحران استانداری گیلان طی اظهاراتی انتقاد آمیز در خصوص مدیریت بحران شهر رشت دیواری کوتاه تر از شورای شهر و شهرداری رشت نیافته و با لحنی مدعی گفت: رشت اگر دستش خالی است به این دلیل است که مانند مورچه ۹ ماه کار نکرده تا سه ماه را بدون دغدغه استراحت کند. وی با لحنی به ظاهر دلسوزانه افزود: برای شهر رشت ناراحتم که چرا ۱۲ نفر در رشت نتوانستند ماحصلی در حوزه شهرداری داشته باشند. وظیفه شهرداری این است بحران‌ها را جمع‌آوری کند نه اینکه کار عمرانی کند. ما استان بحران‌خیزی هستیم آنگاه شهر رشت هرساله مشکلات یکسانی را تجربه می‌کند…

گلایه های جانبدارانه امیر مرادی در طول ۸ ماه خدمتش در قامت مدیر کل ستاد بحران استانداری، برای مدیران اجرایی استان و شهرستان رشت خیلی دور از ذهن نیست و اغلب مدیران اینگونه انتقادات وی را در جلسات متعدد استان تجربه نمودند. گویی خود بعنوان مدیر کل ستاد مدیریت بحران استانداری باید بر میز خود تکیه زده و فقط ناظر و ناقد مدیران اجرایی در بحبوحه بحران ها باشد یا با تشکیل جلسات ستاد بحران، مدیری خاص را با ادبیاتی معترضانه مورد عنایت قرار دهد!
حال اینکه باید پرسید مدیر کل محترم تا چه حد به کمبودهای زیرساختی استان در حوزه های آب، برق، گاز و جاده و ابنیه و ماشین آلات و…واقف است؟!
از آنجایی که  ایجاد هماهنگی، انسجام، نظارت و ارزیابی مستمر واحدهای استانی دستگاه های اجرایی در راستای  هم افزایی سیاست های جامع پیشگیری و کاهش اثرات و پیامدهای نامطلوب حوادث و سوانح غیرمترقبه، آمادگی و مقابله با حوادث و سوانح غیرمترقبه و انجام صحیح وظایف مربوط به بازسازی و بازتوانی از وظایف اصلی مدیر کل ستاد مدیریت بحران استانداری می باشد تا چه حد قبل از شروع بحران، کم و کاستی های واحدهای اجرایی ذی ربط را مورد ارزیابی قرار داده و جهت تامین نیازهای آنها اقدام کرده است؟!
از طرفی تعیین اولویت ها و ضوابط اجرایی لازم در خصوص توزیع اعتبارات و امکانات، از اهم وظایف مدیریت بحران استانداری گیلان بوده اما به محض قرار گرفتن در شرایط بحران، فقدان اعتبار و امکانات بیداد میکند و پس از غافلگیر شدن مدیران، داد از فقدان امکانات و تجهیزات برآورده و عرق شرم بر پیشانی آنها جاری می شود! چه بسا که رئیس شورای شهر رشت نیز در این نشست با تاکید بر لزوم مدیریت در زمان پیک برودت هوا اظهار کرد: ماشین آلات شهرداری در گذشته توانایی باز کردن جاده‌ها را داشت اما آن‌ها را تاراج زدند و امروز شهردار با دستان خالی باید بحران را مدیریت کند. از طرفی سید محمد احمدی شهردار رشت در این خصوص افزود: در سال گذشته با وجود پیش‌بینی برف سنگین، همه شانه خالی کردند و انگشت ها به سمت شهرداری نشانه رفت در صورتی که شهرداری نه عده داشت نه عُده.حال بهتر نیست قبل از شروع هر بحرانی، مدیر کل ستاد بحران پتانسیل دستگاههای اجرایی را برآورد نموده و مورد ارزیابی قرار دهد تا به میزان توانایی و کارکرد آنها با توجه به توان زیرساختی و امکانات موجود مورد مواخذه قرار گیرند؟!هر چند ذکر این نکته ضروری است که نقص موجود در زیرساخت های استان نمی تواند محلی برای توجیه مدیران در شرایط بحرانی باشد.
از آنجایی که گیلان جزو پنج استان نخست به لحاظ بروز بلایای طبیعی است و زمین لرزه، سیل، برف و حریق جنگلها از مهمترین حوادث طبیعی است که این دیار سبز به طور متناوب و مکرر با آن دست به گریبانست ،مدیریت محترم ستاد بحران استانداری گیلان تا چه اندازه در اجرای برنامه های آموزشی مرتبط با بروز بحران ها و حوادث غیر مترقبه برای شهروندان نقش جدی ایفا نموده است؟! آموزش عمومی از طریق رسانه های همگانی و جدی گرفتن پیشگیری، از نکات الزامی برای جلوگیری از وقوع چند باره این بحران هاست.متاسفانه بحث آموزش به شهروندان برای آمادگی قبل از بحران و پس از بحران در استان جدی گرفته نشده است و نیازمند عزم واراده موثرتری از سوی مدیران استان می باشد .حال با توجه به ضعف های زیر ساختی استان، مدیر کل محترم ستاد بحران استانداری بجای مبرا نمودن نقش خود در بحران ها و حوادث و یافتن مقصر در بدو امور بهتر است اندکی شرح وظایف خود را با دقت بیشتری مطالعه نموده تا با اجرای دقیق ان هم افزایی و توانمندی گسترده تری میان دستگاههای اجرایی جهت پیشگیری و مقابله با بحران ها صورت پذیرد.

Share