عضو کمیسیون تلفیق مجلس بیان کرد

همسان سازی حقوق کارکنان نیاز جامعه است | ارز چند نرخی فساد ایجاد می کند

دلخوش اباتری از تک نرخی شدن ارز کالاهای اساسی در سال آینده به قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان خبر داد و گفت: تجربه نشان داده ارز چند نرخی در جامعه فساد ایجاد می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، «سید کاظم دلخوش اباتری» جلوگیری از ایجاد فساد در جامعه به علت چند نرخی بودن ارز را از جمله دلایل کمیسیون تلفیق برای رد پیشنهاد دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ اعلام کرد و اظهار داشت: کمیسیون تلفیق قیمت ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان را برای ارز در نظر گرفته است.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس با بیان اینکه بررسی لایحه بودجه در این کمیسیون به زودی به پایان می‌رسد عنوان کرد: پس از آن لایحه به صحن علنی مجلس می‌رود و به مدت حدود دو هفته مراحل بررسی آن توسط نمایندگان طول می‌کشد سپس لایحه از طریق مجلس و برای تصویب نهایی و ابلاغ به شورای نگهبان ارسال می‌شود.

دلخوش اباتری با تاکید بر اینکه احتمالا در اسفند ماه لایحه بودجه جدید به دولت ابلاغ می‌شود تصریح کرد: شرایطی که هم‌اینک در آن قرار داریم شرایط تحریمی و تشدید آن توسط دشمن است به طوری‌که حتی بانک‌های کشورمان هم در لیست سیاه قرار دارند از طرفی درآمدهای نفتی ما به ویژه در بحران‌ها همیشه دچار نوسان شده است.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه ما برای فروش نفت با مشکل مواجهیم اذعان کرد: در بودجه سال ۹۹ قرار بود ۳ میلیون بشکه نفت در روز بفروشیم اما عملا فروش ۹۰۰ هزار بشکه آن هم از راه‌های مختلف محقق شد مشکل بعدی ما شیوع کرونا است و سرمایه‌گذاران، تولیدکنندگان و مردم دچار آسیب شده‌اند.

وی دو یا سه نرخی بودن یک کالا را بسترساز ایجاد فساد خواند و با اشاره به اینکه برای امسال ۸ میلیارد دلار ۴ هزار ۲۰۰ تومانی پیش‌بینی شده بود افزود: با تمام تلاش‌های دولت این ارز دقیقا و به شکل کامل به دست مردم نرسید زیرا متولیان حوزه نظارت و دستگاه‌های مدیریتی به وظیفه خود عمل نکردند.

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس از قطع کردن تخصیص ارزچهار هزار و ۲۰۰ تومانی در کمیسیون تلفیق خبر داد و با بیان اینکه مجلس نرخ ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان را برای ارز در نظر گرفته است یادآور شد: دولت در لایحه پیشنهادی خود چهار قیمت چهار هزار و ۲۰۰ تومانی، ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی، ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی و ۲۵ هزار تومانی را برای ارز پیش‌بینی کرده بود.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس معافیت مالیاتی قشرهای ضعیف جامعه و معافیت پلکانی مالیات کارمندان را در سال آینده مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: بر اساس قانون مجلس نمی‌تواند بیش از اندازه معمول لایحه دولت را دستکاری کند زیرا در این صورت لایحه به طرح تبدیل می‌شود و شورای نگهبان آن را رد می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه همسان سازی حقوق کارکنان نیاز جامعه است، تصریح کرد: ۱۳۰ هزار نفر از کارکنان آموزش و پرورش تعیین تکلیف شدند و سایرین هم باید به مرور زمان مشمول این طرح شوند و منابع این کار نیز به مرور زمان تأمین خواهد شد.

دلخوش با بیان اینکه کار تکمیل تصفیه خانه صومعه سرا از ۱۷ سال پیش شروع اما در طی این سال‌ها متوقف شد، بیان کرد: ۳۰ میلیارد تومان برای تکمیل این طرح اختصاص یافته و یک پیمانکار قوی در استان گیلان نیز در حال کار روی آن است و ۱۰ میلیارد تومان نیز برای آبرسانی به این بخش اختصاص یافته است.

Share