تصمیماتی که با اهداف خودکفایی مغایرت دارد

نگرانی کشاورزان گیلانی از قیمت‌های نجومی کودهای شیمیایی!

تصمیم‌گیری در مورد افزایش چند برابری قیمت کودهای شیمیایی و نرخ‌های نجومی‌اش در بازار آزاد آن هم در سال مزین به شعار جهش تولید موجبات نگرانی کشاورزان گیلانی را فراهم کرده از طرفی چنین تصمیماتی با اهداف خودکفایی هم مغایرت دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از شبستان،  مقام معظم رهبری با نگاه مدبرانه خویش سال ۹۹ را به نام سال جهش تولید مزین فرمودند اما تصمیم‌گیری‌های عجیب دولتمردان در مورد حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی کودهای شیمیایی و تبدیل آن به ارز نیمایی باعث قیمت‌های نجومی کود شیمیایی شد و بدون شک دود چنین اتفاقاتی اول از همه به چشم کشاورزان رفته و سودش به جیب واردکنندگان سرازیر می‌شود.

«افزایش ۱۰ برابری قیمت کودهای شیمیایی، تولید محصولات کشاورزی را در سال آینده با خطر جدی مواجه خواهد کرد از طرفی دولت یارانه کودهای شمیایی که در سال‌های گذشته بر اساس تبصره ۱۴ قانون برنامه و بودجه پرداخت می‌شد را قطع کرد» مطالب ذکر شده سخنان عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در شهریور ماه امسال است.

برخی از کشاورزان گیلانی فعال در حوزه تولید محصولاتی نظیر برنج، چای، مرکبات و نظایر آن از قیمت بسیار بالای کودهای شیمیایی و قیمت‌های نجومی آن در بازار آزاد اظهار گله‌مندی کرده‌اند و به گفته آنان نرخ این نهاده‌ها در سال ۹۹ به نسبت سال‌های قبل اصلا قابل مقایسه نیست و آنان را در فشار مضاعفی قرار داده است.

مشخص نیست با وجود آنکه سال‌ها از ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به تمام دستگاه‌ها و نهادها توسط مقام معظم رهبری می‌گذرد چرا باز هم شاهد اجرای تصمیماتی کاملا متضاد با روند توسعه و پیشرفت به ویژه در حوزه استراتژیک کشاورزی هستیم و چرا حمایت از این بخش بسیار مهم، هر روز کمرنگ‌تر از دیروز می‌شود.

* توزیع کود با حمایت شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در کارگزاری‌های استان گیلان

«صالح محمدی» در مورد توزیع انواع کود شیمیایی در سال زراعی پیش‌رو یعنی از مهر تا شهریور ماه مطالبی ارائه داشت و با تاکید بر اینکه توزیع کود با حمایت شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در کارگزاری‌ها انجام می‌شود عنوان کرد: کودهای شیمیایی به مرور توزیع می‌شود بنابراین بهره‌برداران نباید نگران تامین کود مورد نیاز خود باشند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گیلان ثبت اطلاعات بهره‌برداران در بخش‌های مختلف در سامانه پهنه‌بندی جهاد کشاورزی را مورد تاکید قرار داد و ابراز داشت: بهره‌برداران و کشاورزان می‌توانند با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به ادارات جهاد کشاورزی مستقر در شهرستان‌های محل سکونت خود مراجعه کنند.

* انتقاد شدید نماینده مردم رشت در مجلس از افزایش چند برابری قیمت کود شیمیایی

نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه اقتصاد گیلان بر پایه کشاورزی، صنعت و گردشگری پایه‌ریزی شده است موقعیت ویژه استان در تولید محصول استراتژیک برنج را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: برای پیشرفت در بخش تولید محصولی نظیر برنج مؤلفه‌هایی مانند تسطیح اراضی، تجهیز آب‌بندان‌ها، مکانیزاسیون و به ویژه تأمین نهاده‌ها مانند یک زنجیره به هم وابسته‌ عمل می‌کند.

«سید علی آقازاده» از افزایش چند برابری قیمت کود شیمیایی و سه برابر شدن هزینه‌های کاشت و برداشت محصول برنج در مقایسه با سال گذشته سخن گفت و ضمن انتقاد شدید نسبت به چنین رویه‌هایی تصریح کرد: بدون تردید توجه بیشتر به معیشت مردم و کشاورزان یکی از راه‌های جلوگیری از فروش زمین‌های کشاورزی و تغییر کاربری اراضی استان گیلان محسوب می‌شود.

* وقتی ۷۵ درصد کود فسفاته و پتاسه مورد نیاز بخش کشاورزی وارداتی است

شنیده‌ها از این حکایت دارد که کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی اخیرا با سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت دیداری داشته و این دو مسئول مربوطه نشست مشترکی را حول محورهای مختلفی نظیر بحث و بررسی در مورد چگونگی تامین و توزیع کودهای شیمیایی برگزار کردند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد چیزی در حدود ۷۵ درصد کود فسفاته و پتاسه مورد نیاز بخش کشاورزی وارداتی است بنابراین با توجه به گفت‌وگوهای این روزهای متولیان حوزه جهاد کشاورزی و وزارت صمت می‌توان نتیجه گرفت که علاوه بر قیمت‌های نجومی احتمالا کشاورزان در مورد تامین کودهای شیمیایی هم باید نگران باشند.

لازم به ذکر است در بخش کشاورزی انواع متنوعی از کودهای کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد که کودهای ازته سوپر فسفات تریپل، دی آمونیوم فسفات، کلرول پتاسیم، سولفات پتاسیم از جمله آن‌ها محسوب می‌شود از طرفی در حالی‌که کشور در تامین کودهای ازته به خودکفایی رسیده اما در حوزه کودهای فسفاته و پتاسه همچنان وابسته به واردات است.

بدون تردید چالش‌هایی نظیر نابه‌سامانی در بازار فروش و تامین نهاده‌های کشاورزی و کودهای شیمیایی با دلیل و منطقی که پشت شعار حمایت از بخش کشاورزی، تامین امنیت غذایی و خودکفایی در این عرصه با کاهش میزان وابستگی به خارج از کشور وجود ندارد نه‌تنها به هیچ عنوان همخوانی ندارد بلکه دسترسی به چنین اهدافی را هم با مخاطراتی جدی مواجه خواهد ساخت.

مجلس یازدهم قبل و در بدو تشکیل خود همواره داعیه انقلابی بودن، کار جهادی و حمایت از مردم و تولیدکنندگان را سر داده است بنابراین ایستادگی در برابر تصمیماتی عجیب نظیر افزایش چند ده برابری کودهای شیمیایی و نهاده‌های کشاورزی به ویژه از سوی نمایندگان گیلان کمترین توقع و انتظاری است که می‌توان در چنین آشفته بازاری از آنان داشت.

Share