یادداشت/ دکتر رضا میرمعنوی؛

نگاهی به سریال «لاک‌ پشت»؛ سریالی زیبا با بازی شیرین و دلچسب «سعید نعمتی»

هنوز معلوم نشده که چرا قهرمانان داستان‌های محلی گیلانیان را از میان آدم‌های دست و پا چلفتی و تا حدودی عقب‌مانده ذهنی انتخاب می‌کنند. قهرمانانی که در نهایت منفعل بوده و اتفاق خاص دراماتیکی رقم نمی‌زنند.

دکتر رضا میرمعنوی؛

از گذشته تا به امروز هرحیوانی در هر تمدنی معنا و ارزش خاصی دارد و مهارت در این است که این معنا را درک کنیم. ایرانیان «لاک پشت» را نشانه پیروزی عزم، معنا می‌کنند؛ حیوانی که خانه‌اش را درپشت‌اش حمل می‌کندو به هیچکس محتاج نیست.

«لاک پشت» در باورهای ایرانیان نماد خرد است، عمری طولانی و تجربه زیادی دارد به همین دلیل از طرف انسان‌ها، بعنوان نماد خرد مورد قبول واقع شده است.

«لاک پشت» حیوانی دو زیست است یعنی هم در آب و هم درخشکی زندگی می‌کند و به هنگام خطر، سرش را میان لاک خود پنهان می‌کند تا آسیبی به او نرسد.

پر واضح است که نام‌گذاری یک مجموعه چندین قسمتی، بی‌ارتباط با موضوع و شخصیت‌های قصه نیست و نویسنده تلاش دارد تا رابطه منطقی و اصولی در ساختار قصه و آدم‌های آن ایجاد کند. لکن «لاک پشت» این سریال، جدای از زندگی در آب و خشکی، پرواز هم می‌کند و از بالای خانه‌ها و کوچه‌ها عبور می‌کند و باعث تعجب مردمان دیار می‌شود.

قهرمان قصه، جوانی است به نام «پایان» که با شیرین زبانی خود، توام با بذله و شوخی، تا حدودی شلختگی در کار و کمی دست و پا چلفتگی، ماجرای داستان را به پیش می‌برد.

«پایان» با پدر بازنشسته و خواهر و دامادش(متین‌ها) در یک خانه اجاره‌ای زندگی می‌کند وهر از گاهی عمه و دخترعمه‌اش حضور پیدا می‌کنند تا شرایط محیطی مناسبی پیدا شود و داستان روایت دلنشینی پیدا کند.

مشکلات عدیده‌ای در زندگی آنان وجود دارد از جمله، بیکاری و اجاره نشینی که سبب می‌شود تا «پایان» در مسیر زندگی با عقل ناتمامش درگیرشود و موقعیت‌های کمدی اتفاق بیفتد.

و اما کمدی…

کمدی اثری است که بر اساس شخصیت کمیک طراحی می‌شود و رفتار غیرمتعارف کمدین باعث می‌شود تا عکس‌العمل اطرافیان، ایجاد خنده و نشاط نماید. کمدی به سه دسته تقسیم می‌شود (طنز، هزل، کمدی سبک).

طنز، نوعی کمدی است که کمدین ضمن خنداندن تماشاگر، نقد اجتماعی را هم به دنبال دارد و ما همراه کمدین می‌خندیم.

هزل، نوع دیگر کمدی است که در آن نقد اجتماعی دیده نمی‌شود و صرفا جهت خنداندن تماشاگر ساخته می‌شود و ما بر کمدین می‌خندیم.

در کمدی سبک، رفتارهای غیرمتعارف، به شدت مصنوعی و خشن می‌باشد؛ در این نوع کمدی نقد اجتماعی جایگاهی ندارد و یا بسیار کمرنگ است.

باتوجه به تاریخ فرهنگ و تمدن گیلانیان که پیشینه چندهزارساله دارد، مردمان این دیار همواره از تجاوز دشمنان در امان بودند و گیلانیان هرگز مورد تهاجم بیگانگان قرار نگرفتند الا یکبار که هلاکوخان مغول به گیلان هجوم آورد و دلاورانی از خطه تولمات، که در پرورش اسب و سوارکاری و تیراندازی مهارت داشتند، لشکر هلاکوخان را به عقب نشینی وادار کردند و این در خاطرات ناپلئون بناپارت آمده است.

از اینرو مردمان سرزمین آب و آینه، گل و ریحان، گیلان پشمینه پوش، فرصت پیدا کردند تا به انواع فنون و علوم و هنرهای رایج، مجهز شوند و اکنون نیز درصد بیسوادی گیلانیان در حد صفر است. لذا نخبگان و بزرگان بسیاری را درحوزه‌های علوم و فنون و هنرها، به جهانیان عرضه نموده است.

هنوز معلوم نشده که چرا قهرمانان داستان‌های محلی گیلانیان را از میان آدم‌های دست و پا چلفتی و تا حدودی عقب‌مانده ذهنی انتخاب می‌کنند. قهرمانانی که در نهایت منفعل بوده و اتفاق خاص دراماتیکی رقم نمی‌زنند.

و اما «لاک‌ پشت» قصه ما…

با توجه به تعاریف داده شده «پایان» سریال «لاک پشت» بی‌شباهت به آنچه گفته شده نیست با این تفاوت که بازی شیرین، دلچسب «سعید نعمتی» مجموعه «لاک پشت» را دیداری‌تر کرده است و این نشان می‌دهد که سعید نعمتی هرگاه در یک اثر ماندگار و فاخر قرار گیرد، از خود توانایی‌های قابل توجه‌ای ارایه می‌دهد. ناگفته نماند که انتخاب بازیگران سریال «لاک پشت» به دلیل دقت بیشتر، به جز چند شخصیت آن، جملگی از عهده نقش‌شان به خوبی بر آمدند، و این خود یک موفقیت در حوزه بازیگری محسوب می‌شود.

حضور بازیگران با تجربه و تئاتری گیلان در این سریال، «لاک پشت» را دیداری‌تر وجذاب‌تر کرده است، که از این میان، فریبرز زیده سرایی و اسماعیل حاجتی به خوبی توانستند از عهده نقش‌شان بر آیند و بازی دلنشینی را ارایه کنند.

در پایان، باید از اسپانسراین سریال تشکر و قدردانی کرد که با حمایت خود به تولیدات تلویزیونی کمک فراوانی کردند لذا پیشنهاد می‌شود، اسپانسرهایی که تلاش دارند تا از زاویه تولیدات تلویزیونی به تبلیغات کالای خود بپردازند حتما از مشاورین زبده و حرفه‌ای کمک بگیرند تا بتوانند آثار زیبا‌تری را عرضه کنند.

باقی بقایتان

*بازیگر، گارگردان و مدرس تئاتر

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share