علیرضا شکوهی؛

نگاهی به آسیب های فرهنگی و هنری

امیدوارم همه اصحاب فرهنگ و هنر گیلان در این شرایط سخت دست به دست هم دهند و در کنار یکدیگر فقط برای رفع مشکلات و کمبود های فرهنگی و هنری استان کام بردارند تا با صلابت تر از گذشته بتوانند فرهنگ و هنر گیلان زمین را به نمایش بگذارند.

علیرضا شکوهی؛

از روزی که رسما اعلام شد ویروس کرونا اومده همه ما فکر میکردیم این هم یک نوع بیماری مثل بیماری های دیگه ای هستش که وارد کشور ما شده از جمله بیماری های واگیر دار تب کریمه کنگو و غیره – ولی متاسفانه دیدیم خیلی سریع شیوع و انتقال پیدا کرده و خیلی از عزیزان را از دست دادیم و متاسفانه استان گیلانعون هم جز اولین استان های درگیر شد اولش فکر کردیم شاید چندروزی میعان ماست و خیلی زود تموم میشه ولی دیدیم که متاسفانه باید با این ویروس بسازیم و زندگیمون رو در کنارش ادامه بدیم. به هر حال باید قبول کنیم فرهنگ و هنر گیلان هم جزو اولین اقشاری بود که آسیب جدی دید. از آموزشگاه ها تا همه کسانی که به نوعی از اهالى اصحاب فرهنگ و هنر گیلان زمین هستند. ما تو گیلان بسیاری از استعداد های ناب موسیقی و تئاتر داریم که متاسفانه برای امرار معاش و ادامه زندگیشون در سال های گذشته که این ویروس هم نبود دست به شغل های دیگری میزدند و نمیتوانستند استعداد خود را شکوفا کرده و یا از آن بهره لازم را ببرند و شاید بعضا به استان های دیگر مهاجره میگردند تا بتوانند از پس مخارج زندگی خود برایند. حال که با وجود این بیماری واگیردار وضعیت به مراتب بدتر هم شده و خیلی از اصحاب فرهنگ و هنر متاسفانه بیکار شده و نمیتوانند با این وضعیت به روند عادی کاری خود باز کردند و حتی به دلیل فشارهای کمر شکن اقتصادی و چک های برگشت خورده با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته اند تا چشم یاریشان به گشایش های اقتصادی باشد که متاسفانه با گذشت زمان فقط شاهد از بین رفتن برخی هنرهای زیبا توسط هنرمندان برجسته هستیم، متاسفانه در سال های گذشته هیچ وقت نمایندگان مجلس و یا حتی دولت های گذشته و حال قبل از وقوع چنین بحران های بزرگی در کشور به فکر قشر بسیار آسیب پذیر فرهنگ و هنر نبوده اند و فقط به یک بیمه هنرمندانی بسنده کردند که آن هم در ایام ۴ ماهه نخست قرنطینه حتی بیمه بیکاری هم به آن تعلق نگرفت با پرداخت وام های کم سود! با این تدبیر که شاید باری را از دوش این قشر آسیب پذیر بردارند که متاسفانه بار حررها و زبان های خود را هم با سود های کلان بانکی بر دوش آن ها گذاشته اند! آموزشگاه هایی که باید از حضور هنرجویان کسب در آمد داشته باشند ولی با وجود بیماری کرونا و عدم مراجعه مخاطبان و به دلیل شرایط هر شهرستان و با توجه به پروتکل های بهداشتی و در بیشتر مواقع با تعطیلی مواجه هستند چطور باید از پس هزینه های خود در ماه های آینده برآیند که حالا اقساط این وام ها هم بر دوش آنان سنگینی میکند! قشری که در حالت عادی جامعه و قبل از ایام کرونا برای اجرای نمایش با موسیقی یا نمایشگاه و غیره باید از فیلتر های سختگیرانه ای برای اجرا میگذشت و در نهایت اگر هم امور و ژیانی متوجه آنها میشد خم به ابرو نمی آوردند و با عشق کارشان را به اتمام میرساندند آیا وقت آن نرسیده که مدیران و معاونان و نمایندگان مجلس فکری به حال این قشر معلوم جامعه بکنند، قشری که در سرما و گرما در تمام مراسم های آئینی و دینی، در تمام فراز و نشیب های این کشور و حتی در این دوران سخت کرونایی حضور فعالانه داشته و دارند و با تمام وجود و با عشق خلق زیبایی میکنند و در کنار همه مردم و مسئولین ایستاده اند.

با این حال یای پسی روزنه های روشنایی در پس پرده این عدم توجهات وجود دارد و آن هم صندوق اعتباری هنر است که در ایام اوایل سال با پرداخت حق بیمه ۳ماهه نخست هنرمندان کمکی به اهالی اصحاب فرهنگ و هنر که عضو صندوق بوده اند نمود و در ادامه با استارت فرهنگ کارت و واریز مبلغی هرچند کم اها برای کمک به معیشت این قشر معلوم اقدام نمود که ستودنی است. الایحال خبرهای شنیده شده که قرار است با پیشنهاد وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی قانون بیمه بیکاری به این قشر هم تعلق بگیرد و امیدواریم هرچند این کار خیلی دیر در حال انجام است، اما به قول معروف ماهی را هروقت از آب بگیری تازه است ، این کار صورت گرفته و در نهایت همه این اقشار بتوانند استفاده لازم را ببرند اما به نظرم ها در گیلان یک کمبود هایی را هم احساس میکنیم و آن صدای هنرمندان است که متاسفانه دیگر شنیده نمیشودا صدایی که تا قبل از ایام گرونا فقط در یک جلساتی صرفا تشریفانی و برای رفع وکیفه از سوی برخی مدیران و معاونین برگزار میشد و چه بهانه ای بهتر از بیماری کرونا و دوری دوستی که دیگر این زمان هم هزینه نشود و اصلا صدایی التقادی یا پیشنهادی هم شنیده نشود!! بسیاری از پیشکسوتان هنر گیلان هم بعضا در مراسم های افتتاحیه و جشن ها دیده میشدید که متاسفانه به دلیل سن بالا و برای سلامت آن ها دیگر به این مراسم ها که هرچند هم دیگر برگزار نمیگردد از حضورشان خبری نخواهد بود به نگرم نقش رسانه های استان در دیده شدن و شنیده شدن صدای ناراحتی و رنج هنرمندان بسیار پررنگ تر است امیدوارم که در آینده برای رفع این کمبودها چاره ای جدی از سوی مدیران بعدی در دولت جدید اندیشیده شود و حرف آخر امیدوارم همه اصحاب فرهنگ و هنر گیلان در این شرایط سخت دست به دست هم دهند و در کنار یکدیگر فقط برای رفع مشکلات و کمبود های فرهنگی و هنری استان کام بردارند تا با صلابت تر از گذشته بتوانند فرهنگ و هنر گیلان زمین را به نمایش بگذارند.

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share