دادستان تهران مطرح کرد

نقش آلمان در ترور سردار سلیمانی | اعطای نیابت قضایی به شش کشور برای پیگیری پرونده

دادستان تهران گزارشی از فرایند پیگیری حقوقی و قضایی پرونده ترور سردار سلیمانی ارائه کرد و گفت: پایگاه هوایی آمریکا مستقر در آلمان گزارشات هدایت پهبادی ترور را بر عهده داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، علی القاصی مهر دادستان تهران در جلسه پیگیری حقوقی و قضایی پرونده ترور سردار حاج قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و همراهانش که صبح امروز با حضور رییس قوه قضاییه و نمایندگان نهادها و دستگاه‌های مسئول پیگیری پرونده برگزار شد،  گزارشی از فرایند پیگیری حقوقی و قضایی پرونده شهادت سردار سلیمانی ارائه کرد و گفت که بعد از تشکیل پرونده در دادسرای تهران به دستور رئیس قوه قضاییه، هیأت‌های مستشاری و قضایی برای بررسی ابعاد پرونده در سطح داخلی و خارجی تشکیل شد.

وی با اشاره به تعیین یک بازپرس ویژه برای این پرونده در دادسرای ویژه بین الملل تهران به منظور تحقق و جمع آوری دلایل و مستندات، از ۵۰۰ فقره مکاتبه با نهادهای امنیتی و دیپلماتیک به منظور انجام تحقیقات و همچنین نظرخواهی برای صدور قرار نهایی و کیفرخواست بر اساس حقوق بین الملل خبر داد و گفت که برای پیگیری موضوع به ۶ کشور نیابت قضایی اعطا شد.

دادستان تهران از عراق، سوریه، لبنان، قطر، اردن و کویت به عنوان کشورهایی یاد کرد که برای آن‌ها نیابت قضایی صادر شده و اعلام کرد پس از وصول نتیجه حکم صادره از سوی عراق تشکیل یک تیم فنی مشترک بین دو کشور برای تکمیل تحقیقات در دستور کار قرار گرفته است.

القاصی مهر با اشاره به برگزاری ۱۱ جلسه با هیأت‌های مستشاری و قضایی و دستگاه‌های ذیصلاح در دادسرای تهران برای تبادل اطلاعات و هم افزایی این مجموعه ها، از تنظیم نیابت ها، شناسایی و صدور حکم جلب بین المللی ۴۵ متهم آمریکایی که در ترور جنایت‎بار شهید سلیمانی نقش داشتند، به عنوان برخی نتایج این نشست‌ها یاد کرد.

وی همچنین گفت که پس از بررسی گزارش کمیته تحقیق عراق درباره حادثه تروریستی فرودگاه بغداد که اطلاعات قابل توجهی داشته است، کمیته‌ای به منظور ردیایی محل تردد و اقامت متهمان آمریکایی ترور در خارج از خاک آمریکا برای دستگیری و استرداد آن‌ها تشکیل شده است.

دادستان تهران از مشارکت و معاونت در قتل عمد، اقدام تروریسی مطابق با قانون تأمین منابع مالی تروریسم و اقدام علیه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به عنوان اتهامات آمران و عاملان ترور شهید سلیمانی یاد کرد که علاوه بر جرایم عمومی آن‌ها در اعلان جلب این افراد به پلیس بین الملل مطرح شده است.

القاصی مهر افزود: یکی از موضوعات مهم و قابل توجه در این پرونده، نقش شرکت انگلیسی «جی فور اِس» در ترور فرمانده سپاه قدس است که مسئولیت تأمین امنیت پرواز فرودگاه بغداد را بر عهده داشته و عوامل این شرکت به محض ورود سردار سلیمانی و همرزمانش به فرودگاه، اطلاعات آن‌ها را در اختیار تروریست‌ها قرار داده اند که صدور نیابت لازم برای شناسایی آن‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

وی همچنین به نقش کشور آلمان در فرایند این ترور اشاره کرد و توضیح داد: پایگاه هوایی آمریکا مستقر در آلمان گزارشات هدایت پهبادی ترور را بر عهده داشته و اطلاعات و داده‌های پرواز پهبادها را در اختیار نیروهای آمریکایی گذاشته که شناسایی این افراد نیز در دستور کار قرار گرفته و دستگاه قضایی کشورمان برای این کار نیابت قضایی گرفته است.

دادستان تهران با تأکید بر تداوم تحقیقات در این زمینه، اعلام کرد بیش از ۲ هزار برگ سند بین المللی برای ارائه به مجامع حقوقی و پیگیری پرونده جمع آوری شده که با توجه به آن‌ها در اسرع وقت کیفرخواست عوامل این جنایت به دادگاه‌های بین المللی ارائه می‌شود و یکی از مهم‌ترین این اسناد، محکومیت اقدام تروریستی آمریکا از سوی گزارشکر ویژه سازمان ملل است که این جنایت را نقض حقوق بین الملل و نقض منشور ملل متحد دانست و آن را محکوم کرد.

Share