گفت و گو با دبیرکل حزب‌الله لبنان

مدیریت و فرماندهی ” حاج قاسم ” از نگاه سید حسن نصرالله

دبیرکل حزب‌الله لبنان در گفت‌وگویی ویژگی‌های مکتب فکری سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را تشریح کرد و گفت: او در مکتب امام خمینی پرورش یافته بود اما ما آن را از نظر مسئولیت ها و فعالیت هایش بررسی می کنیم. این مکتب فکری بر روی ایده ها، طیفی از ایده ها، یک فرهنگ و روش کار می کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا  به نقل از شبکه پرس تی وی، سید حسن نصر الله دبیرکل جنبش حزب الله لبنان در گفت و گو با این شبکه در آستانه سالگرد شهادت سردار شهید سلیمانی در پاسخ به این سوال که مکتب سردار شهید سلیمانی چه بود، توضیح داد: او در مکتب امام خمینی پرورش یافته بود اما ما آن را از نظر مسئولیت ها و فعالیت هایش بررسی می کنیم. این مکتب فکری بر روی ایده ها،  طیفی از ایده ها،  یک فرهنگ و روش کار می کند.  باید مثال بزنم،  چرا که این موضوع نیازمند تحقیق و تفکر است. مثلا او فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران بود و می توانست به سادگی در تهران بماند و از دیگران بخواهد که بروند و او را ببینند و سپس می‌توانست نشستی با آن ها داشته باشد و به حرف هایشان گوش کند،  مسائلشان را به خوبی و به طور معمول دنبال کند؛ به طور مثال می توانست هر شش ماه یا سالی یک بار به لبنان، سوریه،  عراق و جاهای دیگر. برود. برخی فرماندهان همین کار را می کنند.

وی افزود: اما در مکتب حاج قاسم به میدان جنگ می روید و با دیگران دیدار می کنید.  از سال ۱۹۹۸،  تقریبا بیست سال پیش وقتی حاج قاسم را دیدم و ارتباطمان شکل گرفت،  این همیشه او بود که می آمد و من را ملاقات می کرد،  من فقط دفعات کمی به دیدار او رفتم. او همیشه وقتی در میدان جنگ بود، همه ی دوستان  را ملاقات و به صحبت های  رزمنده ها و جهادگران گوش می کرد.  این بخش از شخصیت او مزیت زیادی در مدیریت و فرماندهی برایش ایجاد می کرد.

به گفته وی، یکی از انواع مزیت های این نوع اخلاق این بود که او همیشه از جهادگران حمایت می کرد و احترام و محبتش را به آن ها نشان می داد.  او همیشه می گفت  «می آیم و می بینمتان،  در خدمت شما هستم،  لازم نیست به زحمت بیافتید و به دفتر من در تهران بیایید،  من می آیم می بینمتان». خب این کلمات و تاثیرات اخلاقی و معنوی شان روی مقامات اینجا وجود داشت. این اخلاق همچنین برایش این فرصت را ایجاد کرد که نه تنها تمام ایده ها و باورهای کسانی را بشنود که به دفترش می رفتند،  بلکه کمکش می کرد بررسی های شفاف تر و درست تری داشته باشد. سوم، این که به او کمک می کرد جنبه های  دیگر را نیز در نظر بگیرد؛ به مشکلات و کاستی ها،  نیازها و ایده های رزمندگان در خط مقدم گوش می کرد.  چهارم این که به اون کمک می کرد ذهنیت گسترده تر،  عمیق تر و جامع تری درباره مسئولیت هایش داشته باشد.

دبیر کل حزب الله ادامه داد:  او به گزارش های مکتوب مقامات اکتفا نمی کرد،  به میدان جنگ می رفت و با چشم خودش شاهد ماجرا بود، گوش می کرد و با بقیه در سطوح مختلف بحث می کرد.  این یکی از ویژگی های مکتب فکری حاج قاسم است. این یک روش غیرمعمول در میان سردار ها است. بله البته شاید فرماندهان بزرگ دیگری هم در طول دفاع مقدس ایران به سنگرها و میدان های عملیات برای دیدن رزمنده ها می رفتند اما این فقط در داخل ایران رایج است نه خارج از آن.

Share