با حضور معاون فنی سازمان صنایع کوچک ایران؛

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان گیلان معرفی شد

معاون فنی سازمان صنایع کوچک ایران، با تاکید بر لزوم توسعه شهرک ها و نواحی صنعتی موجود در استان های گیلان و مازندران، عنوان کرد: احداث ۹۸ ناحیه صنعتی روستایی در سطح کشور و ایجاد شهرک های صنعتی در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت در دستور کار قرار دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، فتحعلی محمدزاده در آیین تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان گیلان، با بیان اینکه در استان گیلان ۳۶ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب داریم، اظهار کرد: از این تعداد ۳۳ شهرک صنعتی عملیاتی شده است.

وی اراضی تحت اختیار شهرک های صنعتی گیلان را ۱۸۵۸ هکتار دانست و افزود: فاز عملیاتی این شهرک ها ۱۴۷۶ هکتار بوده که ۹۹۶ هکتار آن زمین صنعتی است. از این میزان قریب به ۶۲۰ هکتار نیز واگذار شده و مابقی آماده واگذاری است.

معاون فنی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، مجموع قراردادهای صنعتی استان گیلان طی نیمه نخست امسال را ۱۷۵۴ دانست که با مساحت ۶۲۰ هکتاری واگذاری شده است و خاطرنشان کرد: همچنین ۸۵۸ واحد در داخل شهرک های صنعتی گیلان به بهره برداری رسیده است.

محمدزاده، کمبود زمین صنعتی را یکی از دغدغه های اصلی سازمان صنایع کوچک دانست و خاطرنشان کرد: مساحت شهرک ها و نواحی صنعتی استان حدود ۱۹۰۰ هکتار است.

وی از راه اندازی مرکز کسب و کار شرکت شهرک های صنعتی گیلان در رشت خبر داد و اضافه کرد: این مرکز آماده بهره برداری بوده و در دهه فجر امسال راه اندازی می شود.

معاون فنی سازمان صنایع کوچک، با بیان اینکه تصفیه خانه شهرک سفیدرود رشت بهار ۱۴۰۰ به بهره برداری خواهد رسید، خاطرنشان کرد: شهرک صنعتی سفیدرود ظرفیت بالای سرمایه گذاری دارد و لذا فاز توسعه این شهرک دنبال می شود.

وی با تاکید بر لزوم توسعه شهرک ها و نواحی صنعتی موجود در استان های گیلان و مازندران، عنوان کرد: احداث ۹۸ ناحیه صنعتی روستایی در سطح کشور و ایجاد شهرک های صنعتی در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت در دستور کار قرار دارد.

محمدزاده، از رشد ۶۰ درصدی واگذاری ها در ۹ ماهه سال جهش تولید خبر داد و گفت: طی مدت مذکور ۷۳۳۶ قرارداد در ۳۳۱۴ هکتار منعقد کردیم؛ سهم گیلان نیز ۹۰ قرارداد در ۵۲.۳ هکتار است.

معاون فنی سازمان صنایع کوچک، از راه اندازی سامانه الکترونیکی واگذاری در راستای شفاف سازی و کاهش بروکراسی اداری در شهرک های صنعتی خبر داد و یادآور شد: امیدواریم تا سال ۱۴۰۰ واگذاری ها کاملا الکترونیکی باشد.

وی با بیان اینکه بخشی از فاز توسعه شهرک صنعتی سفیدرود را به صنایع تبدیلی کشاورزی اختصاص خواهیم داد، خاطرنشان کرد: الزامات زیست محیطی چه در داخل و چه در خارج شهرک های صنعتی جزو اولویت هاست. در این راستا استان گیلان ۱۴ تصفیه خانه عملیاتی دارد که ۱۰ تصفیه خانه به بهره برداری رسیده و چهار تصفیه خانه در حال ساخت است.

شهرک‌ها و نواحی صنعتی پیشران توسعه گیلان در حوزه صنعت هستند

فرهاد دلق‌پوش امروز در مراسم تکریم و معارفه مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان گیلان اظهار کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی نقش محوری با ظرفیت ویژه و پتانسیلی که دارد می‌تواند به عنوان پیشران توسعه در کشور باشد.

رئیس سازمان صمت گیلان افزود: گیلان بهترین، نزدیکترین و آسان ترین مسیر صادرات و ورود به بازارهای اروپایی است، لذا تحرک شهرک‌های صنعتی در حوزه تولید، استقرار واحدهای توجیه پذیر و دانش بنیان و صادرات محور در استان زمینه رشد اقتصادی را فراهم می‌کند. اینکه بتوانیم صنایعی را در استان مستقر کنیم تا هزینه‌های تمام شده برای سرمایه گذاران و امنیت سرمایه گذاری را فراهم آورد تا بتوانند با کمترین دغدغه خاطر در دسترس باشند و به اهداف تعیین شده دست یابند.

وی گفت: در شرایطی سختی قرار داریم لذا هنر مدیریتی باید به گونه‌ای باشد که از ظرفیت‌ها خوب استفاده کنیم، در این راستا باید با یک درایت، هماهنگی و هم افزایی شرایط بحرانی را رد کنیم.

دلق‌پوش بیان کرد: گیلان در برخی از صنایع نظیر نساجی، سلولزی چوکا و اسالم زبانزد بود که به مرور با چالش‌هایی در این حوزه‌ها مواجه شد. در حال حاضر شهرک صنعتی سپیدرود که یکی از ۳ شهرک صنعتی خصوصی است و همچنین شهرصنعتی رشت یکی از ظرفیت‌های مهم استان است. عزم و اراده ما در شرایط فعلی هماهنگی، همدلی، همگرایی و هم‌افزایی باید در جهت رونق صنایع موجود گام برداریم.

وی خاطرنشان کرد: در استان گیلان ۴۰ درصد بار اشتغال و تولید بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت است؛ شهرک‌ها و نواحی صنعتی پیشران توسعه استان در حوزه صنعت هستند.

رئیس سازمان صمت گیلان افزود: مشکلاتی داریم که مربوط به زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی است که باید در سطح ملی و استانی دیده شود.

دلق‌پوش گفت: یکی از چالش‌های گیلان مشکل زیست محیطی و تراکم جمعیتی است؛ صنایع مستقر در گیلان الزامات محیط زیستی را رعایت می‌کنند و انتظار می‌رود در این راستا استفاده از فناوری‌های نوین را در اولویت قرار دهند.

وی گفت: اتصال راه آهن تحولی است که فرصت‌های سرمایه گذاری را به سمت گیلان سرازیر می‌کند.

راه اندازی ۲۶۴ واحد صنعتی غیر فعال در گیلان

آرش فرزام صفت در آیین تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان گیلان، با اشاره به حوزه عملکردی این شرکت در دو بخش شهرک های صنعتی و صنایع کوچک، اظهار کرد: در حوزه نخست خوب عمل کردیم، اما حوزه دوم به فراموشی سپرده شده است.

وی با بیان اینکه انتظار همه از شرکت شهرک های صنعتی حوزه زیرساختی و فنی و سخت افزاری است، افزود: حوزه سخت افزار و زیربنایی مهم است، اما در گیلان عرصه صنعتی جدید برای واگذاری نداریم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گیلان، وسعت اراضی صنعتی استان را حدود ۱۵۰۰ هکتار دانست و گفت: استان گیلان با محدودیت زمین و مسائل زیست محیطی در حوزه صنعت مواجه است لذا امکان توسعه فیزیکی شهرک های صنعتی وجود ندارد.

فرزام صفت، با تاکید بر لزوم توجه به صنایع کوچک، تصریح کرد: شرکت شهرک های صنعتی باید در بخش بنگاه های کوچک و متوسط نقش ایفا کند که در این راستا نیازمند برنامه ریزی هستیم.

وی شرکت شهرک های صنعتی را ملجا واحدهای تولیدی و صنعتی دانست و خاطرنشان کرد: انتظار داریم نظام ارجاع در شرکت شهرک های صنعتی استان راه اندازی شود و واحدهای صنعتی را در درجه اول عارضه یابی کنید.

معاون اقتصادی استاندار گیلان، با بیان اینکه نظام ارجاع بسیاری از مشکلات واحدهای صنعتی را بدون نیاز به مطرح شدن در کارگروه رفع موانع تولید حل می کند، متذکر شد: خوشبختانه کلینیک عارضه یابی واحدهای صنعتی در سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران فعال شده و در استان گیلان نیز به جدیت پیگیر آن هستیم تا مشکلات واحدها بعد از رصد و دسته بندی، ارجاع داده شود.

وی توجه به آموزش و توانمندسازی و جذب سرمایه گذار جدید از طریق ایجاد فن بازار در حوزه های کسب و کارهای نوین و دانش بنیان را در شرح وظایف شرکت شهرک های صنعتی دانست و ادامه داد: هدف ما فقط ایجاد شهرک صنعتی جدید و توسعه شهرک های صنعتی نیست، زیرا در حال حاضر ۳۰ درصد از ظرفیت های موجود غیر فعال است.

فرزام صفت، با بیان اینکه اراضی صنعتی واگذار شده بدون فعالیت بعد از سه سال با پیشرفت فیزیکی کمتر از ۲۰ درصد پس گرفته می شود، خاطرنشان کرد: به دنبال راه اندازی واحدهای تعطیل هستیم.

وی از غیر فعال بودن ۲۶۴ واحد دارای قرارداد در شرکت شهرک های صنعتی استان خبر داد و تاکید کرد: می خواهیم در مرحله نخست ۳۰ درصد این واحدها را به چرخه تولید بازگردانیم.

معاون اقتصادی استاندار گیلان، شرکت شهرک های صنعتی را جدا از سازمان صنعت، معدن و تجارت ندانست و یادآور شد: شهرک های صنعتی مشکل تصفیه فاضلاب خود را حل کنند، زیرا این آلودگی ها از طریق رودخانه وارد تالاب انزلی می شود. در واقع یکی از مهمترین علل آلودگی تالاب انزی شهرک صنعتی رشت است.

سهل انگاری شهرک های صنعتی در حوزه محیط زیست را نمی پذیریم

فریبرز سعیدی کیا در آیین تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان گیلان، با تاکید بر لزوم افتتاح مرکز کسب و کار شهرک های صنعتی استان، اظهار کرد: این مرکز در دهه فجر امسال افتتاح می شود.

وی تصفیه خانه شهرک صنعتی سفیدرود را یکی از دغدغه های حوزه صنعت استان دانست و افزود: فاضلاب صنعتی شهرک سفیدرود بعد از پسماندهای سراوان بزرگترین عامل آلایندگی استان گیلان محسوب می شود.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی گیلان، از توسعه شهرک ها و نواحی صنعتی براساس سند آمایش استان خبر داد و تصریح کرد: در استان گیلان با کمبود عرصه مواجه هستیم لذا مکان یابی های جدید صنعتی را در دستور کار داریم.

سعیدی کیا، با اشاره به اتصال راه آهن رشت به انزلی و آستارا در آینده نزدیک، خاطرنشان کرد: باید برنامه ریزی های لازم را برای توسعه سرمایه گذاری صنعتی در بازار روسیه و حوزه قفقاز داشته باشیم.

وی با بیان اینکه به زودی بانک اطلاعاتی جامع شهرک های صنعتی استان تهیه می شود، اضافه کرد: در سال جهش تولید باید گام های موثری برای رفع مشکلات حوزه شهرک های صنعتی برداریم و ظرفیت های اسمی را فعال کنیم.

این مقام مسئول، یکی از اولویت های شرکت شهرک های صنعتی در دوره جدید مدیریت را مسائل زیست محیطی دانست و یادآور شد: هیچگونه سهل انگاری در حوزه محیط زیست را از شهرک ها نخواهیم پذیرفت.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی گیلان، با بیان اینکه بهبود وضعیت بنگاه های صنعتی گیلان رضایت شهروندان را به دنبال دارد، تصریح کرد: گیلان پیرترین استان کشور محسوب می شود، زیرا بیکاری عامل مهاجرت جوانان جویای کار است لذا رونق اشتغال و ایجاد کسب و کار، از مهاجرت جوانان جلوگیری می کند.

احمدعلی شهیدی، مدیرعامل سابق شرکت شهرک های صنعتی گیلان نیز، با بیان اینکه طی چهار سال گذشته ۱۶۰۴ قرارداد در شهرک های صنعتی استان بستیم، خاطرنشان کرد: ۳۳ شهرک و ناحیه صنعتی فعال در استان داریم.

وی عمده شهرک های صنعتی گیلان را دارای خدمات زیربنایی دانست و افزود: در حال حاضر ۸۸۶ واحد بهره بردار داریم و ۴۹۷ واحد در مرحله نصب سوله و ۲۲۰ واحد در مرحله دیوارکشی است.

مدیرعامل سابق شرکت شهرک های صنعتی گیلان، با بیان اینکه در نیمه نخست امسال ۳۲ واحد تعطیل را بازفعال سازی کردیم، گفت: تا بهار ۱۴۰۰ تصفیه خانه شهرک صنعتی سفیدرود رشت به بهره برداری می رسد. تصفیه خانه شهرک صنعتی لاهیجان نیز دارای پیشرفت ۶۰ درصدی است.

Share