مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان هشدار داد:

متصرفان اراضی تالابی گیلان مشمول پرداخت جرائم زیست محیطی می شوند

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان هشدار داد: با هرگونه دخل و تصرف اراضی تالابی برخورد قانونی می شود و ضمن آزاد سازی اراضی تصرف شده متخلفان مشمول مجازات کیفری و جرایم سنگین زیست محیطی می شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ساسان کفایی با بیان اینکه در سال جاری سه مورد رفع تصرف اراضی تالابی در استان انجام شده و دو پرونده نیز در نوبت اجرای حکم قرار دارد، افزود: در روزهای اخیر سه هزار متر مربع از اراضی تالاب بین المللی امیرکلایه لاهیجان رفع تصرف شده است.

وی اظهار داشت: در ماه های اخیر ۳۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع دیگر از اراضی ملی و تالابی استان رفع تصرف شد که این اقدام در راستای باز پس گیری اراضی ملی و مقابله با تغییر کاربری های غیر قانونی انجام شده است.

وی ادامه داد: اراضی یادشده توسط تعدادی از افراد سودجو بصورت غیرقانونی تصرف و تبدیل به شالیزار شده بود که با حکم مرجع قضایی و حضور نیروی انتظامی و نیروهای یگان حفاظت محیط زیست رفع تصرف شد.

کفایی با اشاره به ارزش بالای زمین در مناطق تالابی، تصرفات غیر قانونی را از مشکلات عمده طرح احیاء تالاب عنوان کرد و گفت: یگان حفاظت محیط زیست با گشت و کنترل شبانه روزی از هرگونه تصرف جدید در منطقه جلوگیری می کند.

گیلان دارای بیش از ۳۰ هزار هکتار پهنه تالابی است که افزون بر ۲۴ هزار هکتار آن معادل ۸۰ درصد در قالب سه تالاب انزلی، امیرکلایه و بوجاق تحت عنوان کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است؛ این پهنه‌ها زیستگاه بیش از ۳۰۰ گونه پرنده به خصوص پرندگان مهاجرند که هر ساله به تعداد هزاران قطعه بخشی از چرخه زندگی خود را در این استان سپری می‌کنند.

Share