رقابت کشورها برای خرید واکسن؛

عراق پیش‌قرارداد خرید واکسن فایزر-بیون‌تک را امضا کرد

عراق پیش‌قرارداد خرید یک میلیون و پانصدهزار دوز ویروس کرونا را برای دریافت در ابتدای سال ۲۰۲۱ با فایزر-بیون‌تک امضا کرد.عراق باثبت بیش از ۵۸۰ هزار مورد ابتلا به کووید-۱۹ بعد از ایران، یکی از آسیب دیده‌ترین کشورهای خاورمیانه از شیوع ویروس کرونا به شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به گزارش خبرگزاری فرانسه سیف البدر، سخنگوی وزارت بهداشت عراق شامگاه دوشنبه در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که این کشور «توافق اولیه با فایزر-بیون‌تک را برای دریافت واکسن در ابتدای سال آینده میلادی امضا کرده است.» وی به شهروندان عراقی اطمینان داد که کشورش سهم خود از این واکسن را رزرو کرده و واکسیناسیون گسترده با نظامیان و افراد با اولویت به زودی آغاز خواهد شد.مبلغ این قرارداد اعلام نشده است.

با توجه به لزوم واکسیناسیون دو مرحله‌ای، ۷۵۰ هزار نفر از جمعیت ۴۰ میلیونی عراق در گام نخست واکسن کرونا دریافت خواهند کرد.

پیش از این شماری از مقام‌های غربی به خبرگزاری فرانسه گفته بودند که ایالات متحده آمریکا از عراق خواسته تا از میان واکسن‌های موجود در بازار، واکسن فایزر-بیون‌تک را خریداری کند.

با وجود خرید واکسن، توانایی شبکه برق و دیگر زیرساخت‌های این کشور برای نگهداری واکسن فایزر-بیون تک در دمای منفی ۷۰ درجه، امکان انبار و انتقال آن در یکی از گرم‌ترین مناطق جهان را با پرسش مواجه کرده است. سخنگوی وزارت بهداشت عراق می‌گوید: «هنوز باید در باره مساله حمل‌و‌نقل و تامین منابع مالی خرید واکسن کار شود.»

به گفته سازمان جهانی بهداشت عراق با تعهد به پرداخت ۱۷۰ میلیون دلار یکی از نخستین کشورهای دریافت کننده واکسن کووید-۱۹ در جهان خواهد بود.

با وجود افزایش شمار تست در هفته‌های اخیر، تعداد مبتلایان به کووید-۱۹ در عراق به‌شکل چشمگیری کاهش یافته و بسیاری از شهروندان دیگر ماسک نمی‌زنند و دستور‌العمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

Share