خطیب‌زاده مطرح کرد

شهید سلیمانی حامل پیام ایران به عربستان بود|برای هر سناریویی علیه ایران پاسخ داریم

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: ایران برای هر سناریویی آمادگی دارد، به همه سناریوها فکر می‌کند و برای هر سناریویی پاسخی دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، سعید خطیب زاده صبح امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار فایننشال تایمز مبنی بر اینکه آیا ایران پیش بینی می کند که ترامپ در روزهای پایانی حضورش در کاخ سفید اقدام به عملیات نظامی علیه ایران کند، گفت: پیش بینی کار یک سیاست مدار، یک دیپلمات و حتی یک محقق نیست ولی ما به عنوان یک دولت برای هر سناریویی آمادگی داریم. به همه سناریوها فکر می کنیم و برای هر سناریویی پاسخی داریم.

وی گفت: ما به مقامات آمریکایی توصیه می کنیم که در روزهای پایانی حضور خود در کاخ سفید دست از تنش آفرینی بردارند و هر قدم خطایی که بردارند باعث می شود که میراث بدتری را در منطقه به جا بگذارند.

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خود با خبرنگاران با اشاره به سفر اخیر مشاور امنیت ملی افغانستان به تهران و دیدارش با مقامات کشورمان گفت: ما همواره تاکید کرده ایم که راه حل  از بین بردن اختلافات در افغانستان از طریق سیاسی و انجام گفت وگوهای فراگیر با تمام گروه های سیاسی است. ما همه گروه های افغانی را به انجام گفت وگوهای فراگیر و میان افغانی دعوت می کنیم و امیدواریم که این گفت و گوها منجر به یک راه حل دائمی برای حل مسائل افغانستان شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر سفر یکی از مقامات ارشد دولت عراق به تهران به دستور نخست وزیر این کشور و برخی از تحلیل هایی که در این زمینه منتشر شده است با رد این تحلیل‌ها گفت: مشاور نخست وزیر عراق به تهران سفر کرده است. این سفر به دعوت ایران صورت گرفته است و در جریان این سفر مقامات دو کشور ایران و عراق در مورد موضوعات مختلف در حوزه روابط دو کشور و مسائل منطقه ای گفت‌وگو و رایزنی می کند و آخرین تحولات را مورد بررسی قرار می دهند.

وی در عین حال تاکید کرد: انجام اینگونه رفت و آمدها و سفرها بین ایران و عراق امری کاملا عادی و مرسوم است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با حمله راکتی صورت گرفته به نزدیکی سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد و اظهارات وزیر خارجه و رئیس جمهور آمریکا علیه ایران در ارتباط با این حملات گفت: همانطور که پیش از این نیز اعلام کرده بودیم از نظر ما حمله به اماکن دیپلماتیک و مسکونی امر مردودی است. متاسفانه در گذشته اماکن دیپلماتیک ایران در عراق مورد حمله قرار گرفته است. این حملات مردود است.

وی ادامه داد: اظهارات رئیس جمهور آمریکا و وزیر خارجه این کشور نیز در ارتباط با ایران محکوم و مردود است و همانطور که پیش از این گفتیم نوع و محتوای این بیانیه ها و توئیت ها و همچنین زمان آن مشکوک و شیطنت آمیز است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه پیام ما روشن است و ما این پیام را از طرق مختلف منتقل کرده ایم تصریح کرد: ما به دنبال تنش نیستیم ولی از منافع و امنیت ملی ایران دفاع می کنیم و این خط قرمز ماست. پیام ها از طرف مختلف منتقل شده است که مسئولیت عواقب هر گونه شیطنت و اقدام تحریک آمیزی در منطقه بر عهده آمریکا و کسانی است که این توطئه ها را انجام می دهند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین درباره صحبت های اخیر مقتدا صدر مبنی بر اینکه ایران و عراق آمریکا را محل منازعه خود نکنند اظهار کرد: ایران همواره سیاست حسن همجواری را در پیش گرفته است و در هیچ مقطعی حاضر نشده است که اختلافاتش را در منطقه دیگری حل کند و به منطقه دیگری بکشاند ولی متاسفانه برعکس آن صادق نیست و آمریکا با اقدامات سرکشانه و شیطنت آمیز خود کشورهای مجاور ما را به پایگاه های ناامنی علیه ایران تبدیل کرده است. ما به کشورهای همسایه خود در این زمینه اعلام کرده ایم که به مسئولیت حاکمیتی خود در برابر این سرکشی ها و اقدامات شیطنت آمیز آمریکا عمل کند. ما در چارچوب یک دولت مسئول و در راستای قوانین بین الملل در دفاع از خود و منافع ملی‌مان هیچ تردیدی به خود راه نمی‌دهیم.

خطیب زاده همچنین در این نشست اعلام کرد: گزارش فنی نهایی سقوط هواپیما اوکراینی با ترجمه رسمی امروز و یا فردا به صورت رسمی در اختیار کشورهای درگیر این موضوع قرار می گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این که عادل عبدالمهدی، نخست وزیر سابق عراق در یک مستند گفته است که آقای سلیمانی در جریان آخرین سفر خود به عراق قرار بوده پاسخ ایران را در ارتباط با عربستان را  به مقامات عراقی تحویل دهد خطاب به خبرنگار پرسش کننده  گفت:  آنچه به نقل از آقای عادل عبدالمهدی مطرح کردید درست است.

خطیب زاده افزود: دولت عراق میزبان آقای سلیمانی بود و آقای سلیمانی به دعوت رسمی عراق به این کشور سفر کرده بود.

وی افزود : ما پیامی از سوی عربستان دریافت کرده بودیم که این پیام دیپلماتیک نبود و مطالبی در آن مطرح شده بود که البته ما از طریق شورای همکاری خلیج فارس  پاسخ دادیم. آقای سلیمانی در این سفر  حامل پیام‌هایی بودند که عاملین ترور اجازه انتقال این پیام را ندادند، البته ما بعدا به صورت مکتوب پیام‌ها را منتقل کردیم.

Share