به مناسبت زادروز شاعر؛

رونمایی از مدال یادبود شیون فومنی شاعر پرآوازه گیلان توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی

نخستین سکه بزرگداشت شیون فومنی شاعر فقید گیلانی در شورای اسلامی شهر رشت رونمایی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، به همت سازمان اسناد و کتابخانه گیلان مصادف با هفتادوچهارمین زادروز شیون فومنی از مدال یادیود این شاعر پرآوازه گیلانی با حضور اعضای شورای شهر رشت و همچنین حضور مجازی دکتر محمد روشن (نویسنده، پژوهشگر، محقق، از مفاخر برجسته گیلان و ایران در حوزه زبان و ادب فارسی) در صحن شواری اسلامی شهر رشت رونمایی شد.
میراحمدسیدفخری نژاد (شیون فومنی )در ۳ دی ۱۳۲۵ در شهرستان فومن متولد و تحصیلات ابتدایی و سه سالهٔ خود را در رشت سپری و بعد از آن به کرمانشاه مهاجرت نمود و سه سالهٔ دوم دبیرستان را تا اخذ دیپلم طبیعی در ۱۳۴۵ در آنجا گذراند. در کرمانشاه با محافل ادبی و شاعران این شهر ارتباط داشت و با افرادی همچون جعفر درویشیان و عباس درویشی در مراوده بود.
شیون در سال ۱۳۴۶ وارد سپاهی دانش در طارم شد و یک سال بعد به استخدام ادارهٔ آموزش و پرورش استان مازندران درآمد و در سال ۱۳۴۸ ازدواج کرد. در کوچی عهده‌دار مدیریت و تدریس در یکی از مدارس فولاد محله ساری گشت و تا سال ۱۳۵۱ به کار تدریس مشغول بود. پس از آن نیز در دیگر نقاط گیلان به این شغل ادامه داد.
متاسفانه در سال ۱۳۷۲ مبتلا به بیماری نارسایی کلیه شد و یک سال بعد برای درمان این نارسایی به وسیله دیالیز به تهران رفت و در همین سال با وجود درد شدید موفق به اخذ مدرک تحصیلی لیسانس در ادبیات فارسی، از دانشگاه تربیت معلم شد. شیون در سال ۱۳۷۶ پس از سال‌ها تدریس، بازنشسته شد.
در شهریور ۱۳۷۷ پس از یک دوره بیماری و انجام پیوند کلیه در یکی از بیمارستانهای تهران از دنیا رفت. آرامگاهش در بقعه سلیمانداراب رشت بنا به وصیتش در کنار مقبرهٔ میرزاکوچک جنگلی و در نزدیکی مزار مادرش قرار دارد.

مجموعه سروده های گیلکی شامل ۴کاست با عنوان «گیله اوخان»، ۲دفتر شعر با عنوان «پیش پای برگ» و «یک آسمان پرواز» و نمایشنامه‌ منظوم «گاب دکفته بازار» از جمله آثار وی است.

Share