عملیات کربلای پنج زمینه‌ساز قطعنامه ۵۹۸ بود

روایت فرماندهان گیلانی عملیات کربلای۵ از درخشش رزمندگان دیارمیرزا

فرمانده قرارگاه مرکزی امام حسین (ع) نیروی زمینی سپاه با اشاره به درخشش رزمندگان گیلانی در عملیات کربلای ۵، گفت: رزمندگان با توان و اراده بالا به درجه‌ای رسیدند که دنیا احساس خطر کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مهر، سردار محمدعلی حق بین شامگاه پنج‌شنبه در مراسم یادمان عملیات کربلای پنج در گلزار شهدای رشت با اشاره به هدف این عملیات، اظهار کرد: کربلای پنج یکی از عملیات‌های بزرگ دوران دفاع مقدس بود و از آنجایی که عراقی‌ها فکر می‌کردند نیروهای ما توان ورود به دژ آنها را ندارند، بسیار مهم و تأثیرگذار بود.

وی با بیان اینکه توان جمهوری اسلامی و آمادگی بالای رزمندگان ما در عملیات کربلای پنج به دشمن نشان داده شد، افزود: در این عملیات بیشترین تلفات انسانی اعم از شهدا و مجروحین در طول هشت سال جنگ را داشتیم.

مشاور عالی فرمانده نیروی زمینی سپاه با اشاره به اینکه دشمن در جنگ همواره درصدد آن است اقدامی انجام دهد که اثرگذار باشد، گفت: عراقی‌ها هرگز فکر نمی‌کردند رزمندگان ایرانی در عملیات کربلای پنج به مراکز حساس آنها دسترسی پیدا کنند لذا برای مقابله با ما، تمام توان خود را وارد میدان کردند.

سردار حق بین اضافه کرد: اگر چه رزمندگان انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس با دست خالی می‌جنگیدند اما با توان و اراده بالای خود به درجه‌ای رسیدیم که دنیا احساس خطر کرد.

حکایت حفظ سرزمین رسول‌الله توسط شهید همدانی

فرمانده قرارگاه مرکزی امام حسین (ع) نیروی زمینی سپاه با اشاره به اینکه از افتخارات شهید همدانی این بود که با همکاری رزمندگان گیلانی، بوارین را حفظ کرد، بیان داشت: این شهید بزرگوار در جایی گفته بود که من توانستم «سرزمین رسول‌الله» را حفظ کنم.

وی با بیان اینکه در کتاب «گیل مانا» خاطرات رزمندگان گیلانی بیان شده است، افزود: پنج سال زمان برای نگارش این کتاب ارزشمند صرف شد و مطالعه این کتاب باعث می‌شود نسل جدید به رزمندگان دوران دفاع مقدس افتخار کنند.

عملیات کربلای پنج زمینه‌ساز قطعنامه ۵۹۸ بود / جانفشانی شهید املاکی در کربلای پنج

سردار حمزه فلاح نیز در این مراسم با بیان اینکه این عملیات دو هفته پس از کربلای چهار انجام شد، اظهار کرد: در این عملیات هشت گردان از گیلان شرکت کردند و به مدت چهار شب به طول انجامید و نهایتاً به اهداف خود نیز دست یافتیم.

وی با اشاره به اینکه شهید املاکی با وجود مجروحیت، جانانه در عملیات کربلای پنج درخشید، بیان کرد: تمامی گردان‌ها در عملیات کربلای پنج فعال بودند و رزمندگان ما با وجود بالا بودن آمار شهدای این عملیات، ایستادگی کردند.

فرمانده دوران دفاع مقدس افزود: هدف ما تصرف شهرهای بزرگ عراق بود و صدام پس از آنکه دید رزمندگان ما در حال نزدیک شدن به مرزهای عراق هستند، پیش نویس قطعنامه ۵۹۸ را نوشت و سال بعد نیز ابلاغ شد.

سردار فلاح با اشاره به اینکه عملیات کربلای پنج افتخار رزمندگان گیلانی محسوب می‌شود، عنوان کرد: عملیات کربلای پنج بعد از عملیات والفجر ۸، بزرگترین عملیات در طول ۸ سال دفاع مقدس بود.

گفتنی است؛ که در پایان این مراسم، از کتاب «گیل مانا» خاطرات سردار محمد علی حق بین فرمانده قرارگاه مرکزی امام حسین (ع) نیروی زمینی سپاه رونمایی شد.

Share