عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد:

ردپای جهش کرونا در پیک اخیر ایران | بهبودیافتگان مصونیت دائم ندارند

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به وضعیت ویروس کرونای جهش یافته در انگلیس، گفت: از آنجایی که در پیک اخیر کرونا در کشورمان قدرت سرایت بسیار بالا بود، این احتمال وجود دارد که همین ویروس جهش یافته از قبل وارد کشور شده باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، دکتر مینو محرز با اشاره به جهش کرونا در انگلیس و احتمال ورود ویروس جهش‌یافته به ایران، گفت: در جهش جدیدی که در انگلیس ایجاد شده، قدرت سرایت ویروس افزایش چشمگیری داشته است. البته این احتمال وجود دارد که در پیک اخیری که در کشور داشتیم و شاهد سرایت گسترده کرونا بودیم، شاید همین ویروس جهش یافته بوده و از قبل وارد کشور شده بود؛ چراکه در پیک اخیر قدرت سرایت بسیار بالا بود و میزان مراجعه بیماران آنقدر بالا بود که گاهی دیگر تخت برای بستری بیماران نداشتیم.

وی افزود: بر این اساس باید ژنوتایپ ویروس را بررسی کرد و در این صورت مشخص می‌شود که در پیک اخیر، ویروس جهش یافته وارد کشور شده است یا خیر؟ . بنابراین در حال حاضر هم در جهشی که در انگلیس اتفاق افتاده قدرت سرایت کرونا ده‌ها و صدها برابر شده است، اما شدت بیماری‌زایی آن تغییری نکرد است.

محرز با بیان اینکه البته فعلا رفت و آمد بین ایران انگلیس متوقف شده است، گفت: در هر صورت ما رفت و آمد زیادی به انگلیس داریم. در وهله اول برنامه مطالعاتی بر روی ویروس در کشور باید دائما ادامه داشته باشد. پیش از این امکانات دستگاه و وسایل بررسی ویروس نبود، اما در حال حاضر در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران این امکانات ایجاد شده و باید مرتبا ژنوتایپ ویروس را بررسی کنیم تا متوجه شویم که ویروسی که در ایران است، کدام ژنو تایپ است. در این صورت می‌توانیم قطعی اعلام کنیم که آیا ویروس جهش‌یافته‌ای که در انگلیس هست به ایران آمده یا هنوز وارد کشور ما نشده است. البه بررسی ویروس مرتبا باید در همه کشورها انجام شود و وضعیت آن را به سازمان جهانی بهداشت گزارش دهند.

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا، تاکید کرد: به هر حال ویروس هرچه بیشتر به بدن افراد مختلف سرایت کند، دچار جهش هم می‌شود. این طبیعی است، اما همه دنیا باید دست به دست هم دهند تا اجازه افزایش سرایت را ندهند. در غیر این صورت اگر بیماری به همین صورت ادامه یابد، می‌توان انتظار جهش‌های دیگری را هم داشت.

وی درباره تاثیر واکسن بر روی ویروس جهش یافته کرونا، گفت: این جهش‌ها در حدی نیست که منجر به‌عدم تاثیر واکسن شود، اما به هر صورت باید بررسی شود. زیرا اگر جهش خیلی مهم و شدید باشد، ممکن است واکسن هم دیگر موثر نباشد. در انگلیس باید این بررسی را انجام دهند.

محرز درباره وضعیت ابتلای مجدد به کرونا و احتمال مرگ افرادی که برای بار دوم به کرونا مبتلا می‌شوند نیز به ایسنا گفت: از ابتدا هم اعلام شده که ابتلا به بیماری کووید-۱۹ و بهبودی از آن، مصونیت کامل نمی‌دهد، بلکه می‌تواند مجددا عود کرده و فعال شود؛ به طوری که بیماری در فردی که قبلا یک بار به کووید-۱۹ مبتلا شده و بهبود یافته، مجددا شعله‌ور شود. بر همین اساس اعلام می‌شود که افراد بهبودیافته از کرونا سه ماه بعد از بهبودی باید واکسن تزریق کنند. یعنی تا سه ماه آنتی بادی در بدن‌شان وجود دارد، اما دائمی نیست و باید بعد از سه ماه واکسن تزریق کنند.

Share