رییس سازمان غذا و دارو اعلام کرد

دومین واکسن ایرانی کرونا در آستانه ورود به تست انسانی

رییس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در حوزه تولید واکسن کرونا، تولید کننده دیگری به سرعت در حال تکمیل مدارک هستند تا فاز انسانی را آغاز کنند، گفت: مردم خاطرشان از بابت توانمندی کافی برای تولید واکسن در کشور جمع باشد و تحریم ها در این زمینه عملا بی اثر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، دکتر محمدرضا شانه‌ساز در نشست خبری ویدیوکنفرانسی با خبرنگاران، گفت: سازمان غذا و دارو به عنوان حوزه نظارتی وزارت بهداشت در امر سلامت غذا، دارو، تجهیزات پزشکی و سایر کالاهای سلامت محور، همیشه سعی کرده که در جهت ایجاد کیفیت و کمیت مناسب برنامه ریزی کند. در عین حال در جهت تحقق شعار جهش تولید این نوید را می دهم که میزان واردات دارو در سال ۱۳۹۷، ۳۰ درصد بازار دارویی از نظر ریالی بوده که با برنامه ریزی و حمایتی که از صنعت داخلی شده است، در سال ۱۳۹۸ بالغ بر ۲۲ درصد و امروز میزان واردات به کمتر از ۱۵ درصد کاهش پیدا کرده است که توانمندی صنعت داروسازی کشور را نشان می دهد.

وی افزود: در عین حال هر دارویی در زمینه کرونا مطرح می شود، ما می توانیم ظرف کمتر از دو ماه آن را در کشور تولید و زمینه صادراتش را فراهم کنیم. بحث واکسن یکی از نمونه هایی است که توانستیم در این حوزه قدم برداریم.

شانه ساز ادامه داد: در حوزه غذا که بخش مهمی از سلامت و اقتصاد کشور را به خودش اختصاص می‌دهد، این مژده را می دهم که زمان ورود مجوز پروانه ورود مواد غذایی و … به کمتر از ۲۴ ساعت تقلیل یافته است. در حالی که همواره از طولانی بودن این روند گلایه از سازمان غذا و دارو وجود داشت، اما امروز با اقداماتی که انجام شد این زمان کاهش یافت و از حدود ۱۵۰۰ پروانه‌ای که شش ماه قبل در نوبت بود به صفر رسیدیم.

تمام ماسکها باید لایه ملت‌بلون داشته باشند
وی گفت: در حوزه تجهیزات پزشکی هم این اتفاقات رخ داده است. در حوزه ماسک در حالی که در اوایل کرونا بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار ماسک تولید می‌کردیم، امروز به بالای ۳۵ میلیون ماسک تولیدات‌مان بالغ شده و همه این‌ها در شرایط سخت کرونا و تحریم ایجاد شده است. به هر حال در زمینه ماسک ابتدا بحث تامین و کمیت مد نظرمان بود، بعد قیمت که با پایین ترین قیمت تامین شود و امروز در جهت ارتقاء کیفیت ماسک ضابطه‌ای را اعلام کردیم که تمام ماسک‌ها باید دارای لایه ملت‌بلون باشد. البته ماسک‌های قبلی هم کیفیت خوبی داشتند، اما امروز توانستیم خودمان را با ضوابط بین المللی همسو کرده و امکان صادرات به خارج از کشور را فراهم می‌کنیم.

وی گفت: ظرفیت ما در حوزه تولید ملت‌بلون، ۳.۵ میلیون تن در روز بود که عملا برای هفت میلیون ماسک می توانستیم از آن استفاده کنیم که اکنون با کمک بخش خصوصی تولید آن به بالای ۱۰ میلیون تن در روز ارتقاء یافته و خودمان دستگاه تولید این لایه را هم تولید می‌کنیم. در زمینه ونتیلاتور و اکسیژن‌ساز هم به همین وضعیت دست یافته‌ایم.

مشکل کمبود انسولین رفع شد
شانه ساز با اشار به مشکلاتی که در حوزه انسولین وجود داشت، گفت: در زمینه انسولین که نگرانی‌هایی بود، با برنامه ریزی های انجام شده، این هفته بیش از دو میلیون عدد انواع انسولین وارد بازار کردیم. در زمینه تولید داخلی برند خارجی انسولین مشکلاتی بود که همه موارد آن رفع شد و امیدواریم نگرانی که در زمینه انسولین وجود داشت، رفع شود. زیرا اشخاصی که انسولین را از داروخانه های منتخب کشور دریافت می کنند، ثبت می شوند و بر اساس کد ملی داده می شود و به این صورت کمتر شاهد خروج این محصولات از زنجیره رسمی خواهیم بود. در آینده نزدیک که بیماران قابل شناسایی شوند می توانیم آن را به همه داروهای کشور تسری دهیم که صف بیماران هم برای دریافت انسولین کاهش یابد.

دومین واکسن ایرانی کرونا در آستانه ورود به تست انسانی
تحریم ها در واکسن سازی ایران بی اثر است
وی درباره وضعیت تولید واکسن کرونا نیز گفت: در زمینه واکسن کرونا چند شرکت تولیدکننده داخلی داریم که دارند روی واکسن کار می‌کنند. یکی از تولیدکنندگان‌مان فاز اول مطالعه انسانی را شروع کردند و تولید کننده دیگری به سرعت در حال تکمیل مدارک هستند تا فاز انسانی را آغاز کنند. البته آقای وزیر مباحث مربوط به واکسن را خودشان مطرح می کنند تا مردم خاطرشان از بابت توانمندی کافی برای تولید واکسن در کشور جمع باشد و تحریم ها در این زمینه عملا بی اثر است.

امیدواریم با تامین ارز از سوی بانک مرکزی، کمبود دارویی را شاهد نباشیم
رییس سازمان غذا و دارو همچنین گفت: امیدواریم با تامین ارز از سوی بانک مرکزی دیگر شاهد هیچ قلم کمبود دارو و تجهیزات پزشکی نباشیم.

Share