وزیر بهداشت تاکید کرد؛

درباره واکسن کرونا فقط از من بشنوید؛ به دو دلیل | از بهترین منابع دنیا واکسن کرونا می‌خریم

در پی شدت گرفتن تقاضا برای واردات واکسن کرونا در کشورمان، وزیر بهداشت درباره اقدامات انجام شده برای خرید واکسن کرونا توضیحاتی داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، در پی شدت گرفتن تقاضا برای واردات واکسن کرونا در کشورمان، وزیر بهداشت درباره اقدامات انجام شده برای خرید واکسن کرونا توضیحاتی داد.

دکتر سعید نمکی در سخنانی که از رسانه ملی پخش شد، با تشکر از مردمی که پیشنهادهای ارائه شده برای شب یلدا را پذیرفتند و پروتکل‌ها را رعایت کردند و گلایه از آن‌هایی که متاسفانه پروتکل‌ها را در شب یلدا شکستند و توصیه‌ها را رعایت نکردند، ابراز امیدواری کرد که روز به روز میزان رعایت پروتکل‌ها افزایش پیدا کند تا بتوانیم پاداش این رعایت را مثل این دوره بگیریم.

وی افزود: امروز خوشبختانه میزان مرگ و میر در کشور ما به کمترین تعداد در دو ماه اخیر رسیده که این نقطه دلگرم کننده‌ای برای ما و همکارانمان است که بتوانیم این راه را در قالب این طرح ادامه دهیم و دنبال کنیم. همچنین دو نکته اهمیت دارد که با مردم عزیز مطح کنم؛ یکی تاخیر ورود سویه جدید از ویروس که دولت انگلیس با تاخیر اعلام کرد که یکی از جهش‌های مهم این ویروس است.

نمکی در ادامه گفت: این جهش به ویروس این قابلیت را می‌دهد که علاوه بر چسبندگی بیشتر، قدرت سرایت بیشتر و همچنین قدرت ورود بیشتر به درون سلول و قدرت بیماری زایی بیشتری را از خود نشان دهد. ما به محض اینکه این خبر را شنیدیم، بلافاصله مرز‌های هوایی کشورمان را به روی انگلیس بستیم و بلافاصله افرادی که در ۱۵ روز قبل به ایران آمده بودند، چه شهروند ایرانی و چه شهروند غیرایرانی را ردیابی کردیم و خوشبختانه تا امروز ردپایی از این ویروس موتاسیون (جهش) یافته در کشور پیدا نکردیم.

وی افزود: اگر همکاری، متخصصی یا کسی از اصحاب رسانه خبری اعلام می‌کنند که این پیک گذشته بیماری در ایران به دلیل این ویروس موتاسیون یافته بوده، باید خدمت مردم عرض کنم که تا این لحظه ویروس شناس‌های ما هرگز چنین موتاسیونی را در کشور گزارش نکرده اند. البته بنده به عنوان وزیر گزارش شناسایی بیش از ۶۶ نوع موتاسیون در کشور را گرفته ام که هیچ کدام موتاسیونی که در انگلیس دیده شده نبوده است.

وزیر بهداشت نکته دوم حائز اهمیت را درباره واکسن کرونا خواند و گفت: خواهش می‌کنم مردم عزیز صحبت واکسن را فقط از وزیر بشنوید؛ یک به دلیل تخصص و دو به دلیل اطلاع. بسیاری از صحبت‌ها در این زمینه مطرح می شود که اذهان مردم را بر هم می‌ریزد.

وی افزود: همانطور که ما دارو‌های ضد ویروس را ـ چه موثر و چه بی تاثیر ـ که مصرف آن را در هر جای دنیا گزارش کردند، سریع تامین کرده و شروع به ساخت کردیم و هرگز این حسرت را نداشتیم که به دلیل تحریم‌ها داروی مورد نیاز مردم را تامین نکردیم و نگذاشتیم این موضوع به عنوان خاطره‌ای تلخ برای آیندگان بماند، در رابطه با واکسن هم داریم همه راه ها را می رویم.

وزیر ادامه داد: علیرغم همه فشار‌هایی که دنیا روی ما گذاشته و همه مضایقی که برای ما ایجاد کرده، ما داریم از بهترین و مطمئن‌ترین منابع تولید واکسن دنیا، واکسن می‌خریم. البته این را مستحضر باشید هیچ جای دنیا هنوز روی واکسن قسم نخورده و هیچ جای دنیا قرار نیست با شتابزدگی واکسن تزریق کنند و اگر هم تزریق می‌کنند، کار عالمانه نیست.

وی افزود: همین موتاسیونی که در ویروس ایجاد شد ذهنیت را در مورد واکسن و پلتفرم‌های مختلف واکسن را در دنیا تغییر می‌دهد. ما واکسن را داریم می‌آوریم، [شناسایی] گروه‌های آسیب پذیر را شروع کرده‌ایم و انشاألله در آینده نزدیک این خبر خوش را برایتان خواهیم داشت که کار را برای چه گروهی و با چه اولویتی شروع خواهیم کرد.نمکی در ادامه گفت: درباره واکسن ساخت داخل هم باید بگویم این هفته اولین گروه برای تست بالینی انتخاب خواهند شد و انشاءالله گزارش این کار بزرگ و ملی را هم در آینده به استحضار مردم شریف خواهیم رساند.

Share