مهدی پور عضو هیئت امنای بنیاد فرهنگی شیون فومنی:

خرید خانه مادری شیون فومنی و راه اندازی خانه – موزه شیون، یک مطالبه عمومی است

مهدی پور عضو هیئت امنای بنیاد فرهنگی شیون فومنی گفت: خرید خانه مادری زنده یاد شیون فومنی و راه اندازی خانه – موزه شیون، یک مطالبه و دغدغه عمومی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمدحسین مهدی پور عضو هیئت امنای بنیاد فرهنگی شیون فومنی، در سخنرانی وبینار بزرگداشت ۷۴مین زاد روز زنده یاد فرهیخته شیون فومنی با تاکید بر این امر افزود: با پیگیری بنیاد فرهنگی شیون فومنی و با انعقاد تفاهمنامه موافقت با ثبت اثر و همزمان خرید خانه مادری زنده یاد شیون با مالک فعلی بنا در ۲۶ مرداد ۹۸، زمینه حفاظت از اثر تاریخی با قدمت ۸۰ ساله در محله رودبارتان رشت و مرمت و احیای آن برای تاسیس و راه اندازی خانه – موزه شیون فومنی فراهم شده است.

وی اظهار داشت: به دنبال آن با پیگیری از طریق مدیرکل محترم وقت میراث فرهنگی و گردشگری گیلان، دکتر امیر انتخابی، و حمایت ویژه جناب آقای دکتر مصطفی پورعلی، مدیرکل گیلانی دفتر ثبت آثار، حفظ و احیاء میراث معنوی و طبیعی کشور، پرونده ثبت بنا تکمیل و در جلسه مورخ ۱۹/خرداد/۹۹ شورای ملی ثبت آثار تاریخی فرهنگی غیرمنقول با ثبت اثر موافقت و طی شماره ۱۹۷ ثبت ملی شد. این امر طی نامه شماره ۱۴۳۱۷/۹۹۲۵۰ مورخ ۲۶/۰۳/۹۹ توسط جناب آقای دکتر طالبیان، معاون محترم میراث فرهنگی کشور به جناب آقای دکتر زارع استاندار محترم گیلان ابلاغ شده است.

مهدی پور گفت: جالب توجه حضار محترم اینکه معاون محترم میراث فرهنگی کشور در این ابلاغیه در پاراگراف آخر به استاندار گیلان تاکید می نماید: «اثر مذکور تحت حفاظت و نظارت این وزارت قرار دارد و هر گونه دخل و تصرف، توسعه و مرمت و یا بازسازی اثر صرفاً با تایید و نظارت این وزارت خواهد بود». بدیهی است متخصصان امر مرمت و احیای بناهای تاریخی از همکاران و زیر نظر آن وزارتخانه فعالیت می نمایند و نظارت عالیه بر این امر نیز با دستگاه متولی ملی معاونت میراث فرهنگی کشور و در سطح استانی آن یعنی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان است.

وی ادامه داد: اما سئوال اینجاست آیا با جلب رضایت و موافقت مالک که فقط و فقط توسط بنیاد شیون فومنی صورت گرفته و اکنون بنا ثبت شده است، این محدویت تحمیلی به مالک، بدون اقدام نتیجه بخش و مسئولیت آور اداره کل میراث فرهنگی استان برای اقدام به تامین اعتبار خرید بنای ثبتی، مرمت و احیای آن برای تاسیس خانه موزه شیون فومنی، جفای مضاعف به مالک و حتی ناموس فرهنگی گیلان، فرهیختگان و مفاخر ادبی و مردم شریف و فرهنگ دوست استان و منطقه که با اشعار گیلکی زنده یاد شیون فومنی زندگی می کنند و حتی فارسی زبانان دنیا که با اشعار فاخر فارسی این بزرگ مرد تاریخ و ادب گیلان و ایران، به قول استاد سرامی جانانه افتخار می کنند، نیست؟! این در حالیست که در سال ۹۲ برخی از شخصیت های برجسته ادبی،‌ هنری،‌ پژوهشی و علمی استان و کشور نظیر زنده یاد جعفر خمامی زاده، زنده یاد دکتر محمدعلی فائق، زنده یاد فریدون نوراد، زنده یاد فرض پور ماچیانی، احمد اداره چی گیلانی، استاد حسین محجوبی، استاد انوش نصر، جناب هوشنگ عباسی،‌ جناب منوچهر ویسانلو، استاد دکتر یوسف پور، دکتر علی نوبخت،‌ دکتر انوش برزیگر از استاندار وقت این مطالبه عمومی را شخصاً و مکتوب درخواست نمودند. و در ۹ آبان ۹۷ جمعی از بزرگان فرهنگی گیلان در قالب هیئت امنای بنیاد با استاندار گیلان و در پاییز ۹۸ با آقای محمدی رییس سازمان برنامه و بودجه استان و مدیرکل وقت میراث فرهنگی گیلان در دفتر آقای محمدی دیدار داشته و مهمترین خواسته بزرگان جمع ثبت اثر و تامین اعتبار برای خرید و احیای بنا برای راه اندازی خانه موزه شیون و ایجاد پایگاهی برای بزرگان و جوانان ادب و شعر گیلان و اضافه شدن به جاذبه گردشگری ادبی گیلان بوده است. متاسفانه آقای محمدی قول بی عملی را ادا و بیان نموده که تاکنون هیچ گونه اقدام موثری ننموده است.

عضو هیئت اجرایی بنیاد فرهنگی شیون فومنی افزود: در این مطالبه عمومی مردم، رسانه ها و مسئولان وظیفه ذاتی و قطعی دارند. مردم شریف گیلان با زندگی کردن با اشعار فاخر این فرهیخته از دست رفته، بخوبی ادای دین می نمایند و همیشه از مسئولان جلوترند لیکن رسانه ها باید با پیگیری مجدانه و مستمر این مطالبه عمومی، تا نتیجه قطعی نگیرند از پای ننشینند. نکند خدای ناخواسته با یک حادثه ناخواسته نظیر برف سنگین یا زلزله و یا خواسته های منفعت طلبانه، مانند خانه سایه ( هوشنگ ابتهاج)، تنها افسوس این خانه نیز برای همه ما باقی بماند. و اما دستگاه های متولی، مسئول اول این ماجرا هستند و دستگاه های حاکمیتی و نظارتی بویژه استاندار محترم که در اول مراسم بخوبی با شناخت کافی از شیون فومنی پیام دادند  یا مجمع نمایندگان استان و نیز مدیر کل محترم بازرسی گیلان که از این رسانه محترم تقاضای رسیدگی و اهتمام ویژه به این امر، از ایشان که خود مدیری فرهنگی و ناظر کل استانند، دارم. تا وزارت و اداره کل میراث فرهنگی و مخصوصاً سازمان برنامه و بودجه استان و کشور را به وظیفه ذاتی و قانونی خود آشنا و عامل نمایند.

وی افزود: نکته مهم این است که باید بدانیم خانواده زنده یاد شیون فومنی با تاسیس بنیاد غیرتجاری و غیرانتفاعی و با حضور جمع ارزشمندی از شخصیت های فرهنگی و ادبی استان و کشور به عنوان اعضای هیئت امناء که بنده کمترین این بزرگان هستم، تنها پیگیری کننده و مطالبه گر این دغدغه عمومی است. ما برای شخصیت های علمی و فرهنگی استان تنها دو بنیاد فرهنگی عام المنفعه ثبت شده رسمی در سطح ملی داریم اولی بنیاد  فرهنگی دکتر مجتهدی ( به نام و یاد زنده یاد دکتر محمدعلی مجتهدی گیلانی، لاهیجی، ۳۵ سال رییس دبیرستان ماندگار البرز تهران و بنیانگذار و نخستین رییس دانشگاه صنعتی شریف) و بعد هم بنیاد فرهنگی زنده یاد شیون فومنی شاعر پرآوازه دوزبانه گیلکی و فارسی افتخار گیلان. اما رفتار مدیران استان در برابر این بنیادهای رسمی غیردولتی که با برنامه و دارای مطالعات راهبردی و سازمانی مصوبند، بسیار تعجب آور و جای تامل است.

مهدی پور اضافه کرد: بنیاد فرهنگی شیون طی سال های قبل و جاری با مکاتبات و جلسات متعدد با استانداران محترم، شورای شهر و شهرداران رشت، رییس سازمان برنامه و بودجه استان و مدیران کل میراث فرهنگی استان در ادوار گذشته و فعلی و برخی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و حتی معاون محترم رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، مستمراً پیگیر و متقاضی این مطالبه عمومی بوده است که نتایج آن تاکنون به این وضع ناراضی کننده رسیده است.

در ادامه این سخنرانی آقای مهدی پور عضو هیئت امنای بنیاد فرهنگی شیون فومنی از خبرنگاران و ارباب رسانه و جراید استان تقاضا نمود تا با کشف اجزاء و حقایق و دقایق این مطالبه مهم، مجددانه پیگیر این درخواست و دغدغه عمومی مردم و مفاخر ادبی استان باشند.

وی در خاتمه با سپاس از زحمات برگزار کنندگان این ویبینار گرامیداشت ۷۴مین خجسته زاد روز شیون، از اندیشگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور و اداره کل اسناد و کتابخانه استان گیلان به عنوان یک طرح ضروری درخواست نمود تا «طرح تدوین تاریخ شفاهی و مکتوب زنده یاد شیون فومنی» را با همکاری صمیمانه بنیاد فرهنگی شیون فومنی تهیه و با دقت و سرعت لازم به سر انجام مطلوب رسانند. این امر باعث خواهد شد تا همه ناگفته ها، نانوشته ها و اسناد شفاهی و مکتوب موجود و مربوط به زنده یاد شیون فومنی جمع آوری و نگهداری شود تا ضمن حفاظت از آثار معنوی مرتبط، بخش های از آن به تشخیص و حسب مورد تبدیل به ارزش افزوده های فرهنگی و هنری ماندگار . فاخر به صورت مکتوب و یا صوتی و تصویری شود.

Share