معاون امور بندری و اقتصادی بنادر و دریانوردی گیلان؛

ثبت رکورد در تخلیه و بارگیری بنادر گیلان|سبقت عملکرد ۹ ماهه از ۱۲ ماهه سال گذشته

معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به عملکرد رو به رشد بنادر استان گیلان گفت: عملکرد تخلیه و بارگیری ۹ ماهه نخست ۹۹ بنادر استان گیلان از عملکرد ۱۲ ماه سال گذشته پیشی گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، محمد محسن سلیمی پور با اشاره به عملکرد مناسب و رو به رشد بنادر انزلی و آستارا اظهار داشت: میزان تخلیه و بارگیری کالا در ۹ ماهه نخست امسال یک میلیون و ۱۸۴ هزار تن و کانتینر ۴ هزار و ۳۰۰ TEU در این بنادر بوده که این عملکرد از میزان کل تخلیه و بارگیری کالا و کانتینر ۱۲ ماهه سال ۹۸ این بنادر سبقت و پیشی گرفته است.
وی افزود: در ۹ ماهه سال جاری میزان تخلیه و بارگیری در مجتمع بندری انزلی یک میلیون و ۳۳ هزار تن و در بخش کانتینر ۴ هزار و صد TEU بوده که به ترتیب با رشد ۳۸ و ۵۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارا بوده است.

معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با اشاره به عملکرد منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا خاطرنشان کرد: در این بندر میزان تخلیه و بارگیری کالا در ۹ ماهه نخست سال ۱۵۱ هزار تن و در بخش کانتینری ۱۸۵ TEU که به ترتیب ۲۷ و ۱۰۰ رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته می باشد.

سلیمی پور در مورد صادرات و واردات کالای غیر نفتی اذعان داشت: عملکرد بندر انزلی در ۹ ماهه سال جاری در بخش صادرات کالای غیر نفتی به میزان ۴۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده است که عمده این کالاها شامل کالای ساختمانی، محصولات کشاورزی، کالای معدنی و مواد شیمیایی می باشد.

وی ادامه داد: در بخش واردات کالای غیر نفتی به میزان ۸۶۶ هزار تن با رشد ۳۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده است که از این مقدار ۵۹۱ هزار تن مربوط به کالای اساسی و ۲۱۱ هزار تن مربوط به چوب و تخته بوده است.

معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان از رشد ۲۷ درصدی ورود شناورها به بندر انزلی در ۹ ماه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبرداد و تصریح کرد: منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا نیز با ایجاد زیر ساخت ها مناسب و تامین تجهیزات و فعالیتهای بندری و عملیات لایروبی، روند رو به رشدی در این ۹ ماه داشته و شاهد رشد ۲۷ درصدی تخلیه و بارگیری کالا و ۱۰۰ درصدی کانتینر و ۲۸ درصدی ورود شناور نسبت به مدت مشابه سال قبل می باشیم که در بخش واردات رشد ۴۶ درصدی را تجربه نموده است.

سلیمی پور با بیان اینکه علیرغم شیوع بیمار منحوس کرونا و محدودیت ها ناشی از آن و اعمال تحریم های ظالمانه استکبار، بنادر استان عملکرد مناسب و صعودی را داشته متذکر شد: انجام فعالیتهای بازاریابی و برنامه ریزی عملیاتی و اجرایی در زمینه تسریع و تسهیل در ارائه خدمات و همت مضاعف مدیران اجرایی و کارکنان بنادر و ترمینال اپراتورها و سایر بخش های خصوصی و با رعایت پروتکل های بهداشتی، عملکرد بندر گیلان روندی رو به رشد داشته است و این بنادر بالاخص در زمینه تامین نیازهای بازار به ویژه کالاهای اساسی و غلات نقش بسزایی ایفاد می نمایند.

وی آینده بنادر گیلان را بسیار روشن و موفق دانست و گفت: بی شک با اجرای برنامه های آتی در سال جاری و آتی در زمینه تامین، خرید و بازسازی تجهیزات و بهره برداری از پروژه های سرمایه گذاری جدید در زمینه سیلوهای غلات، مخازن و ارتقا شاخص های عملیاتی و تجارت فرا مرزی، عملکرد بنادر انزلی و آستارا رشد قابل توجهی خواهند داشت.

Share