زنبوردار نمونه کشوری در گفتگو با دیارمیرزا:

بهترین عسل در دنیا، عسل‌های ایران است|می‌توانیم بهترین عسل‌های منطقه را جمع آوری و صادر کنیم

خالویی با اشاره به اینکه بهترین عسل در دنیا، عسل‌های ایران است، گفت: همه کشورها بالغ بر ۱۲ هزار گونه گیاهی دارند اما در ایران ۱۲ هزار و ۶۰۰ گونه گیاهی موجود است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، احسان خالویی، زنبوردار نمونه کشوری در گفتگو با دیارمیرزا گفت: در حال حاضر در کارگاه زنبورداری، خدمات‌دهی در رابطه با وسایل زنبور و لوازم اولیه زنبورداری مثل موم را انجام می‌دهیم و این کارگاه پنج استان شامل البرز، قزوین، زنجان، مازندران و گیلان را پوشش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در سال، ۵۰ تن موم تولید می‌کنیم، افزود:  ۸ تن عسل در سال برداشت می‌شود.

خالویی با بیان اینکه در کارگاه ما چندین نوع عسل تولید می‌شود، تصریح کرد: عسل مرکبات، عسل جنگل، عسل ییلاق، عسل قزوین، عسل رازیانه و عسل یونجه در کارگاه ما تولید می‌شود.

۱۲۰ میلیون هزینه کردم تا توانستم ۲۵۰ میلیون وام را بگیرم!

زنبوردار نمونه کشوری با اشاره به درآمد سالیانه ۵۰۰ میلیون تومان با گلایه از دریافت وام برای گسترش این کارگاه، گفت: سالهای پیش برای دریافت ۲۵۰ میلیون تومان وام از سوی فرمانداری معرفی شدیم اما آنقدر سخت گرفتند که ۱۲۰ میلیون هزینه کردم تا توانستم ۲۵۰ میلیون وام را بگیرم و به جرات می‌گویم این وام برای من سم و ضرر بود!

وی ادامه داد: اگر می‌خواهند از زنبورداری حمایت کنند مثل کشورهای دیگر که صفر تا صد زنبورداری را رصد می‌کنند و آن‌ها را مورد حمایت قرار می‌دهند باید زنبورداران را از ابتدا و به عنوان یک تولیدکننده موثر در نظر داشته باشند.

خالویی گفت: برای توسعه کارگاه نیاز به ۵۰۰ میلیون تومان پول داریم و از مسئولین می‌خواهم که ما را حمایت کنند.

زنبوردار نمونه کشوری با اشاره به اینکه در حال حاضر ۹ نفر در کارگاه زنبورداری به صورت مستقیم فعالیت می‌کند، گفت: اگر بتوانم با حمایت مسئولین کارگاه را توسعه دهم این ظرفیت را می‌توانم برای اشتغال‌زایی به ۱۶ نفر افزایش دهم.

می‌توانیم بهترین عسل‌های منطقه را جمع آوری و صادر کنیم

وی با اشاره به اینکه برای این احداث این کارگاه یک ونیم میلیارد هزینه کردم گفت: نگهداری دستگاه‌های کارگاه حدود ۳۰۰ میلیون تومان هزینه دارد.

زنبوردار نمونه کشوری با اشاره به اینکه بنده مجوز صادرات عسل را دارم، گفت: اگر دولت و مسئولین از ما حمایت کنند می‌توانیم بهترین عسل‌های منطقه را جمع آوری و صادر کنیم.

بهترین عسل در دنیا، عسل‌های ایران است

خالویی با اشاره به اینکه بهترین عسل در دنیا، عسل‌های ایران است، گفت: همه کشورها بالغ بر ۱۲ هزار گونه گیاهی دارند اما در ایران ۱۲ هزار و ۶۰۰ گونه گیاهی موجود است.

وی افزود: اگر مورد حمایت قرار بگیریم عسل مثل زعفران خواهد شد زیرا بهترین و با کیفیت‌ترین عسل در کشور ما تولید می‌شود اما متاسفانه عسل‌های با کیفیت بالا را نمی‌توان صادر کرد.

خالویی در گفتگو با دیارمیرزا با اشاره به اینکه ۴۰ سال است در کار زنبورداری هستم، گفت: در این سال‌ها دو بار زنبوردار نمونه استانی و یک بار هم کشوری شدم.

زنبوردار نمونه کشوری با بیان اینکه جشنواره عسل، سال گذشته با مهمانانی از کانادا و اساتید برجسته در تولید عسل برگزار شد، گفت: تمام هزینه برگزاری این جشنواره که بالغ بر ۶۰ میلیون تومان بود را شخصا پرداخت کردم که استقبال بسیار خوبی نیز از سراسر کشور شد.

وی ادامه داد: این جشنواره به صورت آموزشی برگزار شد که معرفی زنبورداران و علم زنبورداری نوین در این جشنواره مورد تأکید قرار گرفت.

 

Share