وزیر اقتصاد با حضور در مازندران خبر داد؛

برنج یک گام تا بورسی شدن | وزارت جهاد کشاورزی جدی‌تر ورود کند

دژپسند با بیان اینکه رنج یک گام تا بورسی شدن فاصله دارد، گفت: امکان عرضه هزار تن برنج به بورس در گام نخست وجود دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، وزیر اقتصادی و دارایی امروز در حاشیه بازدید از سالن معاملاتی برنج در مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادراتی برنج ایران در شهرستان آمل از فراهم شدن برخی مقدمات لازم از جمله موافقت این وزارتخانه برای وارد کردن برنج به بورس محصولات کشاورزی با هدف کاهش وابستگی کشور به واردات این محصول به کشور خبر داد.
فرهاد دژپسند گفت: اکنون فرایند انتقال برنج به ورود بازار بورس به سازمان بورس ارجاع شده تا برخی اقدام‌ها نیز توسط این سازمان انجام شود.
وی افزود: البته درماه‌های گذشته نیز مسئولان سازمان بورس، ازامکاناتی که توسط مرکزبین المللی تجارت و پایانه برنج ایران از جمله سالن معاملات، انبار و برخی زیرساخت‌های دیگر بوده، خوشبختانه به طور کامل انجام شده و در واقع با تماسی که از مسئولان سازمان بورس داشتم، رضایت کامل از مراحل انجام کار تا به الان داشتند.

وزارت جهاد کشاورزی جدی‌تر ورود کند
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه برخی شرایط برای ورود برنج به بورس انجام شده، اما برخی اقدام‌های مهم واساسی دیگرنیز تا فرایند نهایی آن انجام شود، گفت، البته انتظار هست که وزارت جهاد کشاورزی نیز به طور جدی ورود کند وبا توجه به ویژگی‌های خاص بورس کالا، همه موارد مورد نیاز باید لحاظ شود.
دژپسند، کیفیت و تداوم عرضه برنج دربورس محصولات کشاورزی را به عنوان اطمینان خاطر در استمرار بورسی شدن برنج ضروری و اجتناب ناپذیر دانست و تاکید کرد: محصولی که به بورس عرضه شده باید کیفیت‌های لازم را داشته باشد و از نظر عرضه نیز باید تداوم داشته باشد.
وی تصریح کرد: بورسی شدن برنج در کنار دیگر محصولات کشاورزی، کشور را از واردات این محصول استراتژیک بی‌نیاز و مسیر برای خودکفایی نیز هموارتر خواهد شد.
وزیراقتصادی ودارایی، زمان عرضه برنج به بورس را بستگی به پیگیری‌ها و فرایند درحال انجام آن دانست و با اشاره به اینکه پیگیر مصوبه آن از دولت هستیم، گفت: همه تلاش این وزراتخانه بر این هست که هرچه زودتر این اقدام مهم و زیربنایی برای بورسی شدن برنج کشور انجام شود.

امکان عرضه هزار تن برنج به بورس در گام نخست
مدیرعامل مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران هم در این خصوص با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های مهم کشاورزان فروش محصول تولیدی به خصوص در زمان رکود بازار هست، گفت: فراهم شدن تجارت نوین از جمله بورس کالاهای کشاورزی یکی از اقدام‌های مهمی هست که کشورهای درحال توسعه برای کم کردن دغدغه‌های کشاورزان درتولید و فروش محصولاتشان ایجاد شده است.
اسماعیل یزدان پناه افزود: اکنون پسته، زیره و زعفران در بورس کالای کشاورزی درحال معامله است و خوشبختانه با فراهم شدن امکانات وپیگیری‌های درحال انجام، امید هست تا برنج نیز وارد بورس محصولات کشاورزی شود.
وی با بیان اینکه انبار مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران در شهرستان آمل مورد تایید و پذیرش سازمان بورس قرارگرفته است، ادامه داد، در گام نخست امکان هزارتن برنج در بورس اکنون فراهم شده است.
یزدان پناه تصریح کرد: وزارت اقتصاد ودارایی موافقت خودش را برای ورود برنج به بورس اعلام کرده و انشاله با تصویب هیات دولت، شاهد عرضه برنج در بورس و کم شدن دغدغه‌های کشاورزان استان‌های شمالی وبرنج‌خیز کشور باشیم.
فرهاد دژپسند روز پنجشنبه برای بازدید از چند واحد تولیدی و صنعتی در شهرک صنعتی فاز یک امامزاده عبدالله، نشست با تولید کنندگان و عملیات ساخت ساختمان گمرک شهرستان آمل به این شهرستان سفر کرد.

Share